Hoe zorg je dat je als vereniging voor katholiek en christelijk onderwijs zichtbaar relevant bent voor docenten, leerlingen en hun ouders, wanneer alleen schoolbestuurders lid kunnen zijn? Verus organiseerde van 20-26 maart de Week van de Hoop: een landelijke campagne met mooi lesmateriaal. De uitdaging voor ons: scholen activeren om mee te doen én brede zichtbaarheid creëren voor de campagne. In nauwe samenwerking met Verus kozen we voor een PR-aanpak met een belangrijke rol voor social media. Met de Facebookpagina werden meer dan 170.000 mensen bereikt.

In het onderwijs draait het om meer dan taal en rekenen: persoonlijke vorming en burgerschap zijn even belangrijk. Vanuit die overtuiging wilde Verus de hoop van kinderen, leerkrachten en docenten zichtbaar maken. Als positieve tegenkracht voor de angst, verdeeldheid en polarisatie die in onze samenleving zoveel aandacht krijgen. Door hen actief bezig te laten zijn met het thema hoop en hen in staat te stellen hun eigen hoopvolle ideeën en verhalen te delen met de wereld.

Oproep om mee te doen

Verus liet een app ontwikkelen, met mooi lesmateriaal voor basisscholen, voortgezet onderwijs, mbo en hbo. Vervolgens was het de uitdaging om schooldirecteuren en met name docenten te bereiken met het materiaal. Doel was dat zoveel mogelijk scholen mee zouden doen, ook met het oog op brede zichtbaarheid voor de campagne in de samenleving. Verus benaderde hiervoor in eerste instantie alle leden via direct mailing, en maakte op een kaart zichtbaar hoe steeds meer scholen zich aanmeldden.

Om nog veel meer scholen te bereiken en te motiveren om mee te doen, besloten we social media en influencers in te zetten. We creëerden de Facebookpagina ‘Ik heb hoop’, waarop we regelmatig hoop-gerelateerde content plaatsten en snel een publiek opbouwden. We legden contact met de eerste aangemelde scholen, en maakten hun activiteiten zichtbaar. We benaderden bloggende docenten en leerkrachten met een groot bereik, die een verhaal over de Week van de Hoop schreven, en we zorgden met sponsored content op Facebook, LinkedIn en Twitter dat die verhalen de doelgroep bereikten. Ook benaderden we diverse Facebookgroepen en andere netwerken van mentoren en godsdienstdocenten, die een oproep plaatsten om mee te doen. Verus ondersteunde deze strategie met advertenties op social media en diverse relevante websites.

Social video’s met politici

Stap twee was het creëren van online reuring in de aanloop naar de Week van de Hoop. Omdat de verkiezingen inmiddels het nieuws beheersten, besloten we hierbij aan te haken. We benaderden acht onderwijswoordvoerders in de Tweede Kamer, en maakten met hen korte social video’s, waarin zij hun hoop uitspraken of hun hoopvolle idee deelden. We vroegen de politici de video verder te delen, en bereikten een grote groep mensen. Zo werd de ‘Week van de Hoop’ al een bekend begrip voor velen, nog vóór die van start ging.

150 kinderen op het binnenhof

Onze mediabenadering richtte zich op landelijke, regionale en lokale media. We voorzagen scholen van een mediatoolkit, waarmee ze hun eigen achterban én lokale media konden benaderen En we maakten een persbericht waarin de nadruk lag op de grootte van de beweging, met inmiddels 100.000 deelnemende leerlingen en 3.000 docenten op 450 scholen.

Daarbij wilden we een zichtbaar statement maken, dat de aandacht zou trekken in een met de kabinetsformatie nieuwsrijke periode – een flinke uitdaging. Samen met Verus bedachten we daarom een PR-event met landelijke uitstraling, met kinderen in de hoofdrol. We trokken met 150 basisschoolkinderen naar het Binnenhof. Op een plek met veel journalisten en camera’s, vormden de kinderen het woord ‘HOOP!’. Ook boden de kinderen 10 hoopvolle ideeën aan, die in ontvangst werd genomen door drie Kamerleden. We lieten een goede persfoto én een video van de actie maken, die we verspreidden richting de media.

Week van de Hoop campagne

Tour van de Hoop

Voor de Hoop-campagne werkten we niet alleen samen met Verus, maar ook met campagnebureau Ambitions en met producent Heilige Huisjes. Die laatste verzorgde niet alleen al het lesmateriaal, maar organiseerde ook de ‘Tour van de Hoop’ die Verus in een paar dagen langs deelnemende scholen in het land maakte. Wij zorgden voor de verspreiding van hun videoreportages naar journalisten en via social media. Ook deelden we foto’s, video’s en verhalen die deelnemende scholen zelf naar buiten brachten. Zo maakten we samen zichtbaar hoe de beweging van hoop door heel het land trok.

Resultaten

Met deze brede strategie zorgden we in korte tijd voor grote zichtbaarheid voor Verus en de Week van de Hoop. In de eerste plaats bij de deelnemende scholen, met hun leerlingen, docenten, ouders en andere familieleden. En de betrokken schoolbestuurders en directeuren. Maar ook veel breder in de samenleving. Dagblad Trouw en het Reformatorisch Dagblad maakten een mooie reportage, ook de EO (NPO2, Geloof en’n Hoop Liefde) en RTV Oost (Overijssel Vandaag) gingen op bezoek bij een school, diverse landelijke radioprogramma’s belden voor een interview en met de video’s en verhalen op de Facebookpagina bereikten we meer dan 170.000 mensen.

Inmiddels heeft Verus alvast de datum voor de Week van de Hoop 2018 vastgelegd. Wij kijken er nu al naar uit om opnieuw een bijdrage te leveren aan dit mooie project!

Week van de Hoop resultaten