Contact
Menu
Vakkennis

C-Day 2017: de hoogtepunten op een rij

Ruim zeshonderd communicatieprofessionals verzamelden zich op 1 juni in Nieuwegein voor C-Day. Het congres, georganiseerd door beroepsvereniging Logeion, is dé manier om inspiratie op te doen over de nieuwste ontwikkelingen in het communicatievak. Gemist? Of toe aan een terugblik? We zetten de hoogtepunten op een rij.

Als partner van Publiquest, de communicatiecoöperatie voor het publieke domein en de hoofdsponsor van Logeion, hadden we C-Day 2017 al lange tijd in onze agenda staan. De zeldzaam felle zon weerhield zeshonderd andere commprofs er ook niet van om op 1 juni 2017 de dag door te brengen in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. Met reden, want Logeion stelde een veelzijdig programma samen. Derk Loorbach (hoogleraar en directeur van het Dutch Research Institute for Transitions van de Erasmus Universiteit Rotterdam) en Cody Keenan (de man achter de speeches van Obama) verzorgden de keynotes.

Derk Loorbach: de kracht van positieve verhalen in transities

Maatschappelijke transities – ingrijpende veranderingen in bijvoorbeeld de economie en de energievoorziening – gaan doorgaans gepaard met onzekerheid en weerstand. Denk aan de huidige energietransitie. ‘Nederland moet van het gas af’ horen we steeds vaker. Wat houdt die verandering precies in? Waarom moeten we überhaupt veranderen? En hoe zal de toekomst er dan uitzien? Het zijn vragen waar ‘de burger’ mee worstelt wanneer grote veranderingen op stapel staan. Transities brengen dan ook flinke communicatieopgaven mee, zegt Loorbach. “De kracht van verhalen, conversaties en framing in transities wordt nog te veel onderschat.”

“Bij transities komen veelal de nadelen van de veranderingen in beeld. Het is (mede) aan communicatieprofessionals om juist te komen tot alternatieve, positieve verhaallijnen”, aldus Loorbach. “Succesvolle transities beginnen bij mensen die op een andere manier naar de ontwikkelingen kijken, die de noodzaak tot verandering zichtbaar maken en die ons positieve verhalen doen omarmen.” Zijn advies aan communicatieprofessionals: durf te experimenteren, ga discussies aan en luister oprecht naar verschillende perspectieven.

Cody Keenan: de noodzaak van storytelling en authenticiteit

Acht jaar lang was hij verantwoordelijk voor de speeches van Barack Obama. Cody Keenan noemt het zelf “the best and the worst job in the world”. De belangrijkste les die hij leerde? Speeches kunnen niet zonder storytelling. “Iedereen voelt zich instinctief aangetrokken tot verhalen en heeft een sterke behoefte aan verhalen. In goede speeches deel je in feite persoonlijke, doorleefde verhalen.”

Keenan zegt nadrukkelijk dat er geen magische formule bestaat om goede speeches te schrijven. “Speeches schrijven is geen wetenschap, maar een kunst. Het is een kwestie van aanvoelen: welk verhaal past bij dit moment?” Toch gaf Keenan wel degelijk schrijftips. Houd het persoonlijk, maak het verhaal realistisch, wees kort en bondig, en doe niet te ingewikkeld.

Voor echt gewéldige speeches zijn nog twee essentiële ingrediënten nodig volgens Keenan: storytelling en authenticiteit. In een tijdperk van soundbites en nepnieuws is juist dát natuurlijk een hele kunst.

Masterclass in één uur

Na de uitgebreide lunch – waarbij alle ruimte was om te netwerken met vakgenoten – waren verschillende interessante fasterclasses bij te wonen. Zo ging Wil Michels, bekend van onder andere het Handboek communicatie, in op de rol van de communicatieprofessional in het communicatiever maken van organisaties. Veel animo was er ook voor de fasterclass van ANP over het communicatievak in 2025.

Als hoofdsponsor van C-Day verzorgde Publiquest ook een fasterclass. Onder leiding van Frithjof de Haan (directeur Maatschap voor Communicatie en bestuurder van Publiquest) vertelden Hanneke Koppers van de Technische Universiteit Eindhoven en Eefje Nienhuis van de gemeente Utrecht hoe zij de dialoog tussen de binnen- en buitenwereld op gang houden. Zelfs in de hectiek van de dagelijkse werkpraktijk.

De deelnemers aan de masterclass-in-één uur deelden vervolgens vragen, ervaringen en adviezen uit. Het gesprek werd gestructureerd vanuit de zogenoemde communicatielemniscaat, een model van Publiquest dat de continue dialoog illustreert die noodzakelijk is om als organisatie interactiever – en daardoor succesvoller – te opereren. “We zien maar al te vaak dat de binnen- en buitenwereld onvoldoende verbonden zijn. Of dat er weinig tijd wordt genomen om te wikken en wegen voordat besluiten worden genomen”, zegt De Haan. “Soms is er eerst een externe trigger nodig om een interne ontwikkeling op gang te brengen”, vult Koppers aan.

De gesprekken tussen de deelnemers en workshopleiders leverden uiteenlopende adviezen en tips op. Zoek een interne ambassadeur om je verhaal aan de buitenwereld te vertellen. Sluit aan bij de persoonlijke belevingswereld van de collega die je in beweging wilt brengen. Start vanuit de vraag: wat is jouw persoonlijke missie? En misschien wel het opvallendste inzicht dat wij van deze dag meenamen: heb geduld. Zoals Nienhuis het stelde: “Soms moet je als communicatieman of -vrouw juist even niets doen, en wachten op het juiste moment om in actie te komen.”
Communicatieman en -talent van 2017

Het moge duidelijk zijn: de aanwezige communicatieprofessionals konden met bergen nieuwe kennis en inspiratie naar huis. Maar natuurlijk niet voordat de Communicatieman/vrouw en het Communicatietalent van 2017 bekendgemaakt waren. Net als de anderen in de zaal hadden ook wij – nadat de zes genomineerden zich via een video en pitch hadden voorgesteld – onze stem uitgebracht. Onze favoriet Wim van der Weegen mag zich de Communicatieman van het Jaar 2017 noemen. Laura Peels won de titel Communicatietalent.

Foto’s door Maurits van Hout.

Lees wat we verder te vertellen hebben