De drie buzzwords in contentmarketing

Growth hacking, digibesitas, subliminal content. De wereld van contentmarketing staat bol van de spannende termen. De belangrijkste buzzwords op een rij. Inclusief leestips met achtergrondinformatie.

fotobijblog2De uitdaging van digibesitas
Het is al het woord van het jaar genoemd: digibesitas. Deze vorm van content overload is het gevolg van het groeiende informatieaanbod via digitale media. Volgens onderzoek van Microsoft bedraagt de gemiddelde aandachtspanne van internetgebruikers tegenwoordig niet meer dan 8 seconden. Dat is typisch een symptoom van digibees gedrag. Want de combinatie van grote hoeveelheden, snel beschikbare content betekent dat we voortdurend uiteenlopende informatie tegelijk proberen te behappen – en dus steeds supersnel switchen tussen smartphone, tablet, laptop en tv. De uitdaging voor contentmarketeers: de doelgroep bereiken ondanks de moordende concurrentie van allerlei kanalen en content.

Growth hacking als oplossing?
Is growth hacking dé manier om boodschappen ook bij overladen doelgroepen te laten landen? Deze strategie voor productontwikkeling en -reclame wordt in ieder geval steeds meer vertaald naar contentmarketing. Alex Frias beschreef recent
drie manieren om inzichten uit growth hacking toe te passen voor contentmarketingstrategieën. Zo’n strategie zou volgens Frias primair gebaseerd moeten zijn op datagedreven beslissingen, waarbij gebruik wordt gemaakt van bijvoorbeeld socialemediamonitoring. Daarnaast is het essentieel om te investeren in kwalitatieve content die lezers stimuleert om het verhaal te delen. En om content altijd te voorzien van passend beeld.

Subliminal content: een kwestie van subtiliteit
De inzet van growth hacking in de wereld van contentmarketing kan helpen om sceptici en twijfelaars te overtuigen om met branded content aan de slag te gaan. Een andere positieve impuls komt van onderzoek van de Vrije Universiteit en MeMo2  naar succesfactoren van branded content. Daaruit blijkt dat content geloofwaardig, zichtbaar, aantrekkelijk en subliminal moet zijn. De eerste drie factoren zullen de gemiddelde contentmarketeer bekend in de oren klinken. Maar de term subliminal content kan wel wat uitleg gebruiken. Volgens MeMo2 gaat het simpelweg om content waarvan de afzender subtiel aanwezig is. “Vrijwel ongemerkt moet het als een Stealth fighter je hersenpan in vliegen. Leg de commerciële component er dus niet te dik bovenop. Die subtiliteit zorgt ervoor dat de ontvanger niet in de reclame afwijzende modus gaat.”

Spelletjesboek
Het belang van subliminal content wordt onderstreept door de lessen uit The ultimate content strategist playbook. Volgens auteur Joe Lazauskas baseren succesvolle contentmarketeers zich altijd op drie strategieën. Allereerst stellen zij storytelling en contentcreatie centraal – en komt marketing pas daarna. Onder het motto ‘bouw geen huis op land dat je niet bezit’ investeren contentmarketeers – naast sociale media en free publicity – bovendien nadrukkelijk in een eigen platform voor publicatie, zoals een website of blog. Tot slot blijkt uit de succesvolle voorbeelden dat branded content sterk voortbouwt op de inhoudelijke expertise van het merk. Het gaat erom sterke verhalen te vertellen zonder openlijke reclame, die unieke kennis vanuit het merk naar de doelgroep overbrengen – of het nu een technologie, filosofie, mening of ideaal is. En daar zal zelfs een lezer met onverbeterlijke digibesitas van opkijken, toch?

Zelf aan de slag met contentmarketing? Lees ons blog over hoogwaardige contentcreatie en check de belangrijkste aandachtspunten daarbij.

Lynsey Dubbeld is communicatie- en mediaspecialist bij Leene Communicatie.