Contact
Menu
Actueel

Gemeenten laten kansen sociale media nog vaak liggen

Steeds meer Nederlanders gebruiken sociale media als Facebook of Twitter om in contact te komen met de gemeente waarin ze wonen. Bijvoorbeeld met vragen over paspoort of parkeervergunning of iets praktisch als het ophaalschema van het vuilnis. Toch zijn er maar weinig publieke dienstverleners die sociale media weloverwogen en consequent inzetten. Zo laten ze mooie communicatiekansen liggen.

Ik schrijf dit blog naar aanleiding van een recent verschenen onderzoek naar het gebruik van social media bij overheden. Twitter (door 99% van de gemeenten gebruikt) is en blijft – zo blijkt uit de cijfers – het dominante kanaal, op de voet gevolgd door Facebook (90%).

Wel vaker, niet beter
Een van de conclusies van de onderzoekers is dat overheden actiever zijn op social media, meer berichten versturen en vaker reageren. Maar als je naar de inhoud kijkt, is het beeld helaas minder rooskleuring. De online aanwezigheid blijft vaak steken in een wekelijkse, standaard (saaie!) update. Het traditionele zenden heeft nog amper plaatsgemaakt voor interactie. YouTube is nog minder populair bij gemeenten. Om over Snapchat, Pinterest en Instagram nog maar te zwijgen. Best vreemd, als je bedenkt dat juist deze partijen als publieke organisatie middenin de samenleving staan. Daarbij is alleen aanwezig zijn op sociale media écht niet meer van deze tijd.

Goede voorbeelden
Gelukkig gaat er ook veel goed. De gemeente Rotterdam heeft met ruim 17.000 volgers een enorm bereik op Instagram en zorgt voor veel interactie. Een ander inspirerend voorbeeld is de gemeente Den Bosch. Met een druk Twitter-account, ruim 16.000 vrienden op Facebook en borden op Pinterest, een account op Instagram én Snapchat is het een voorloper.

Kortom: er zijn gemeenten die sociale media omarmen en niet alleen als ‘moetje’ zien. Zij weten daarmee steeds meer burgers te vinden en aan de organisatie te verbinden: het bewijs dat sociale media erg waardevol (en helemaal niet zo moeilijk) hoeven te zijn.

Lees wat we verder te vertellen hebben