Contact
Menu
ActueelVakkennis

LinkedIn Pulse: effectieve tool om zakelijke doelgroepen te bereiken

LinkedIn heeft een flinke make-over gekregen. Het online platform is daardoor nog beter inzetbaar voor contentmarketing. Lees welke niet te missen communicatiekansen er liggen – en hoe je die optimaal kunt benutten.

De afgelopen jaren heeft LinkedIn een razendsnelle transformatie doorgemaakt van een online CV-database naar een contentplatform. Die ontwikkeling begon op het moment dat LinkedIn in 2013 de app Pulse overnam en deze blogfunctie integreerde in het eigen platform. Dankzij Pulse is LinkedIn steeds meer gaan fungeren als kennisplatform voor experts, als kanaal voor thought leadership en als tool voor contentmarketing.

Met de recente vernieuwing van het design onderstreept LinkedIn dat het platform in grote lijnen op dezelfde wijze wil gaan functioneren als andere populaire social media. Zo heeft LinkedIn de timeline zo ingesteld dat de meest relevante updates uit je netwerk een prominentere plek krijgen en Pulse in de homepage is geïntegreerd. Bovendien krijg je meer informatie over de personen die je content hebben bekeken en gedeeld.

Met Pulse biedt LinkedIn een mooie, gebruiksvriendelijke én gratis tool om een blog te plaatsen en verspreiden binnen een netwerk van professionals. Omdat internetgebruikers steeds meer zoeken naar hoogwaardige, inhoudelijke content binnen het (social) kanaal waarop zij op dat moment actief zijn, is een Pulse-blog de uitgelezen manier om direct professionele doelgroepen op LinkedIn te bereiken.

Maandelijks maken zo’n 4,3 miljoen Nederlanders gebruik van LinkedIn. Het dagelijkse gebruik ligt op 0,4 miljoen. In totaal zijn er zes miljoen Nederlandse accounts, waarbij professionals in de leeftijd van 20 tot en met 39 jaar het best vertegenwoordigd zijn: bijna de helft van hen heeft een account.

Ruim een miljoen LinkedIn’ers wereldwijd zijn actief als Pulse blogger. Samen publiceren ze in totaal gemiddeld 160.000 artikelen per week. Vanuit hun expertise schrijven zij over hun visie en kennisinzichten. Zo delen onder meer top influencers zoals Richard Branson, Bill Gates, Deepak Chopra en David Cameron regelmatig hun ervaringen en tips.

De basics: een artikel publiceren

Een LinkedIn artikel schrijf je via je persoonlijke profiel; bloggen vanaf een bedrijfspagina staat het platform (nog) niet toe. In plaats van ‘deel een artikel, foto of update’ kies je voor de functionaliteit ‘artikel schrijven’.

LinkedIn Pulse artikel schrijven

Alle personen in jouw LinkedIn-netwerk krijgen je blog na publicatie automatisch in de timeline te zien. Zodra iemand reageert op het blog (door op de button Interessant of Delen te klikken, of door een commentaar te schrijven), ziet het netwerk van die persoon het bericht óók in de timeline. Bovendien kun je er tegen betaling voor zorgen dat de content niet alleen op deze organische manier verspreid wordt, maar ook direct onder de aandacht wordt gebracht van een specifieke doelgroep die je via LinkedIn wilt bereiken. Daarmee kan een blog ook (ver) buiten je eigen netwerk zichtbaar worden.

De url van je blog is uiteraard ook deelbaar via andere sociale media (zoals Twitter en Facebook) en via e-mail, digitale nieuwsbrieven, websites etc. Met één blog kun je daardoor een enorme groep professionals bereiken.

De voordelen

Enkele voordelen van bloggen via LinkedIn:

Iedereen met een LinkedIn-account kan zelf eenvoudig en gratis een Pulse-bericht publiceren. Daarmee heeft elke professional direct de beschikking over een blogplatform met een potentieel groot bereik.

Een blog dat je schrijft en publiceert op LinkedIn krijgt automatisch een mooie lay-out. LinkedIn geeft tijdens het schrijfproces ook tips om een zo aantrekkelijk mogelijk blog te maken. Bijvoorbeeld door suggesties te doen voor het toevoegen van foto’s, tussenkoppen en links.

Aan een Pulse-blog kunnen naast foto’s ook bijvoorbeeld video’s, podcasts en impressies van tweets worden toegevoegd.

In tegenstelling tot advertenties en andere sponsored content heeft een Pulse-bericht een persoon als afzender. Daardoor is je verhaal geloofwaardiger en aansprekender. Dat geldt ook wanneer een blog gedeeld wordt vanuit een bedrijfspagina – en bijvoorbeeld via een betaalde campagne verder wordt gepusht.

Een blog blijft bovenaan je LinkedIn-profiel staan, vlak onder je profielfoto en naam. Daardoor blijft een artikel waarmee je je kennis en ervaring etaleert lange tijd zichtbaar voor je netwerk (en voor iedereen die je LinkedIn-profiel bekijkt).

Volgens LinkedIn bestaat 45 procent van de lezers van Pulse uit ‘belangrijke mensen’: beslissers zoals CEO’s, VP’s en managers. En zijn het niet de beslissers, dan zijn het in elk geval mensen die je bewust hebt toegelaten tot je netwerk. De relevantie is dus hoog. Bovendien kun je er tegen betaling voor zorgen dat specifieke doelgroepen – ook buiten je netwerk – het artikel vaker in de tijdlijn ziet verschijnen.

Je kunt precies zien wie je post heeft bekeken. Je ziet wie je post heeft geliket of erop heeft gereageerd, maar ook in welke sectoren deze lezers actief zijn en in welke regio ze werken.

Aan de slag

Er zijn talloze manieren om LinkedIn Pulse in te zetten als onderdeel van een contentmarketing campagne. Drie must-do’s:

1. Deel actuele informatie in een blog. Beantwoord veel gestelde, actuele vragen. Geef je visie op trends die op dit moment spelen in je branche of markt. Of schrijf over evenementen die de moeite waard zijn om te bezoeken, en doe verslag van een event waar je zelf was.

2. Beschrijf de highlights uit een publicatie in een blog. Via een blog op LinkedIn kan (de kernboodschap uit) een publicatie onder de aandacht worden gebracht van een groot aantal relevante contacten. Het blog vormt daarmee een waardevolle aanvulling op bijvoorbeeld digitale mailings. Daarnaast kan een publicatie via Pulse een directer resultaat boeken dan een item op je eigen website: professionals krijgen de content persoonlijk aangereikt, wat het effect op het vlak van thought leadership vergroot. Voor bedrijven bieden deze contacten bovendien kansen om leads te genereren.

3. Promoot blogs als sponsored content. Blogs verspreiden zich organisch als ze via het netwerk van de auteur worden gedeeld en becommentarieerd. Daarnaast kunnen ze bij specifieke branches extra onder de aandacht gebracht worden als sponsored content op LinkedIn. Daarmee komt de update, bij voorkeur voorzien van een aansprekende foto en een prikkelende teaser of concrete call to action, terecht in de timeline van alle gedefinieerde doelgroepen. Ook wanneer je met een advertentiecampagne de bekendheid van bijvoorbeeld een website, tool of publicatie wilt vergroten, kun je een blog inzetten. Je boodschap is zichtbaarder dan de standaard advertenties die LinkedIn in de rechterkolom van het platform plaatst. Bovendien is deze manier van advertising door de inhoudelijke basis van het blog authentieker en relevanter, wat de effectiviteit verder vergroot.

In het bedrijfsleven is LinkedIn inmiddels een veelgebruikt medium om PR- en reclamecampagnes te versterken. Bij de overheid staat de inzet van LinkedIn Pulse nog in de kinderschoenen. Een niet te missen kans voor iedereen die een sterk verhaal te vertellen heeft!

Lees wat we verder te vertellen hebben