Contact
Menu
ActueelVakkennis

Storytelling: de kansen van een LinkedIn-campagne

Met Zelfinspectie.nl lanceerde de Inspectie SZW een toonaangevend onlineplatform om regelnaleving te bevorderen. Maar de zelfinspectietools werden nog onvoldoende benut. Onze oplossing: een LinkedIn-campagne met storytelling in de hoofdrol.

De Inspectie SZW werkt aan eerlijk, gezond en veilig werk en bestaanszekerheid voor iedereen. Met acht online tools geeft de inspectie uitleg over wet- en regelgeving waaraan werkgevers moeten voldoen. Aan de hand van een digitale checklist kunnen werkgevers bijvoorbeeld nagaan of ze voldoen aan de regels uit de arbowet, of ze passende maatregelen nemen voor veilig werken met gevaarlijke stoffen, en of ze op de juiste manier omgaan met werkdruk en ongewenst gedrag op de werkvloer. Elke zelfinspectie eindigt met een overzicht van praktische, concrete actiepunten. Daarmee kunnen werkgevers aan de slag om de werkvloer eerlijk, gezond en veilig te maken. Met een zelfinspectie kijken werkgevers als het ware door de ogen van een inspecteur naar hun organisatie.

Gecombineerde campagne

Om het gebruik van de zelfinspecties te stimuleren én de bekendheid van de website Zelfinspectie.nl te vergroten, ontwikkelen Publiquest-partners Leene Communicatie en Maatschap voor Communicatie een LinkedIn-campagne. LinkedIn leent zich namelijk uitstekend om professionals in specifieke beroepen en functies te bereiken. Niet alleen met bannering, maar ook met inhoudelijke content, waarvoor we de publicatiefunctie van LinkedIn gebruiken. Onze campagne combineert dan ook sponsored content – een concrete call to action die via betaalde berichten in de tijdlijn van LinkedIn-gebruikers zichtbaar wordt – met verhalen. Verhalen die experts, medewerkers, ambassadeurs en stakeholders van de Inspectie SZW binnen hun eigen LinkedIn-netwerk delen.

Gerichte minicampagnes

Vanwege een strakke planning en een zeer beperkt budget focussen we op vier minicampagnes, die draaien rond de vier belangrijkste zelfinspectietools. Daarbij targeten we specifiek de acht belangrijkste doelgroepen van deze tools, waaronder MKB’ers in de schoonmaak, retail en horeca. Steeds sluiten we aan bij actuele thema’s, zoals de Week van de Werkstress en de Week van de Veiligheid. En natuurlijk vertalen we de blogs die voor LinkedIn zijn gemaakt ook naar snackable content voor andere sociale media, zoals Twitter.

In de slipstream

In de slipstream van de campagne zorgen we dat de LinkedIn-bedrijfspagina van de Inspectie SZW een make-over krijgt, en dat medewerkers worden geïnformeerd en geïnspireerd over de mogelijkheden die LinkedInPulse biedt. Verder houden we gedurende de gehele campagne de statistieken nauwlettend in de gaten. Zo kan de inzet van sponsored content waar nodig worden bijgestuurd om het rendement ervan te verhogen.

Een miljoen professionals

Het resultaat van de twee maanden durende campagne is dat bijna een miljoen professionals met Zelfinspectie.nl in aanraking komt. De website trekt ruim zesduizend extra unieke bezoekers. Dat komt neer op een gemiddelde click through rate (CTR) van 0,7 procent. Bij de blogs loopt de CTR zelfs op tot bijna 2,5. Dat is meer dan het dubbele van de 0,8 procent die marketeers zien als de heilige graal.

Onverwacht effect

De gecombineerde inzet van blogs die zich organisch verspreiden en advertenties met een concrete call to action is voor PR-campagnes binnen de publieke sector nog niet zo ingeburgerd als in het bedrijfsleven. Ook bijzonder is de scherpe keuze voor LinkedIn. Daar zijn alle ballen op ingezet om een aantal specifieke doelgroepen gericht te benaderen. Met analysetools maken we vervolgens accountable wat de campagne oplevert, zowel qua bereik als kosten. Met als onverwacht neveneffect: een versterkt bewustzijn van de mogelijkheden van LinkedIn om professionele doelgroepen te bereiken.

Lees wat we verder te vertellen hebben