Vijf redenen om prioriteit te geven aan het jaarverslag

Is het jaarverslag een verplicht nummer of een communicatiekans? DeltaLoyd kiest voor het laatste en nam onlangs een communicatieadviseur aan met als voornaamste taak: zorgen voor een goed, geïntegreerd jaarverslag. jaarverslagen

Bij veel organisaties is het jaarverslag de klassieke hete aardappel. We schuiven ‘m door totdat ‘ie lekker afgekoeld is. En dan persen we ‘m er onder stoom en kokend water alsnog in no time uit, in de hoop dat er niet gelet wordt op de garing en de smaak. Maar is dat wat je écht wilt als organisatie?

Communicatiekans
DeltaLoyd geeft het jaarverslag prioriteit. De organisatie ziet het niet als verplicht nummer, maar als een communicatiekans. Ik kan me goed voorstellen dat dit goede redenen zijn om serieus werk te maken van het jaarverslag:

1. Op corporate niveau draagt investeren in een goed jaarverslag bij aan het vertrouwen van stakeholders in de organisatie, en daarmee aan de reputatie. Woorden die in dat kader vaak klinken zijn onder meer verantwoording en transparantie. Zeker in de financiële sector – die de afgelopen jaren te maken had met talloze schandalen – is het zaak om het jaarverslag niet te beschouwen als een verplicht nummer maar als een van de momenten in het jaar om gedegen terug te blikken en vooruit te kijken.

2. Intern draagt het jaarverslag bij aan duidelijkheid. Zeker bij grote organisaties en organisaties in een dynamisch speelveld is daaraan vaak behoefte. Waar staan we voor, wat is onze strategie voor de komende jaren, waar moeten we scherp op zijn, et cetera. Het jaarverslag kan dus ook helpen intern de klokken gelijk te zetten.

3. Door werk te maken van het jaarverslag, creëer je als organisatie een momentum dat je communicatief breder kunt benutten. Je kunt het eens hebben over jezelf, de markt, de verwachtingen, et cetera. Er is eigenlijk geen enkel ander moment in het jaar dat doelgroepen daarin geïnteresseerd zijn, dan met de publicatie van het jaarverslag. Grijp die kans aan om bijvoorbeeld actief de media te zoeken, een serie blogs te schrijven of klantarena’s te organiseren.

4. Helder maken wat je maatschappelijk relevantie is; ook daarvoor biedt het jaarverslag een uitgelezen mogelijkheid. Dit kun je op allerlei manieren handen en voeten geven, bijvoorbeeld door externe stakeholders van de organisatie aan het woord te laten in je jaarverslag.

5. Last but not least: het jaarverslag levert een grote hoeveelheid relevante content op. Denk aan interviews, achtergronden en infographics. Content die in de loop van het jaar hergebruikt kan worden, via offline kanalen zoals het relatiemagazine, maar natuurlijk ook online en via social. En waar natuurlijk follow-ups over gemaakt kunnen worden. Voor intern én extern gebruik.

Allemaal goede redenen dus om het jaarverslag niet links te laten liggen, maar om er enthousiast mee aan de slag te gaan. Iets dat wij als bureau overigens maar wat graag doen! Wil je weten of we iets voor je kunnen betekenen? Bekijk hier enkele voorbeelden van ons werk, maak een afspraak of vraag een offerte aan!

Door Steffart Buijs