PR rond tour Nuon Cook Truck

Opdrachtgever: Nuon Warmte
Opdracht: enthousiasmeer bewoners over stadsverwarming
Periode: januari 2017


Achtergrond

In de Energieagenda heeft het kabinet aangekondigd dat Nederlandse woningen in 2050 niet langer zijn aangesloten op het gasnet. De verwarming en het warmte water in onze huizen zijn dan niet afkomstig van gas, maar van warmtenetten. Stadsverwarming vermindert de lokale CO2-uitstoot van verwarming met gemiddeld vijftig procent.

Opdracht
Stadsverwarming maakt de warmtevoorziening in huis duurzaam, comfortabel en onderhoudsarm. Maar de overgang naar stadswarmte vergt ook praktische aanpassingen. Zo zal het traditionele gasstel plaatsmaken voor een elektrische kookplaat. In de zeven regio’s met grootschalige warmtenetten van Nuon wil het energiebedrijf bewoners informeren over deze veranderingen. Aan ons de taak een concept te ontwikkelen om bewoners te enthousiasmeren over de warmte – en het wonen en koken – van de toekomst.

Werkwijze en resultaten
Begin 2017 zijn er verschillende aanleidingen voor omgevingscommunicatie en PR in Almere, Arnhem, Rotterdam en Amsterdam. Zo krijgt een aantal nieuwbouwwijken en winkelcentra aansluitingen op het stadswarmtenetwerk. Leene Communicatie ontwikkelt een PR-concept dat bij de gebeurtenissen aanhaakt en een boost geeft aan de positieve aandacht voor stadsverwarming: de Nuon Cook Truck. Onder het motto ‘Proef de warmte’ bezoekt de opvallende food truck, waarin natuurlijk elektrisch wordt gekookt, verschillende wijken met stadswarmte met warme soep en hapjes. Zo zien bezoekers hoe makkelijk het gasloze koken kan zijn, en krijgen ze de gelegenheid om al hun vragen te stellen.

We versturen we uitnodigingen en persberichten aan lokale en regionale pers en schrijven een opiniestuk over stadswarmte voor LinkedIn Pulse. Onze social media reporter doet met teksten, video’s en foto’s verslag van de tour. Voor, tijdens en na elk bezoek. De highlights worden samengebracht in Storify en in een minidocu voor narrowcasting in Nuons hoofdkantoor.

We creëren een aanstekelijke buzz rond de lokale stadswarmteprojecten. Kranten zien de tour als een voorbeeld van de maatschappelijke beweging richting gasloos wonen. Alleen al online bereiken we ruim 800.000 consumenten. Het sentiment op online nieuwsmedia varieert van neutraal tot zeer positief. Bovendien kunnen Nuon-medewerkers in de food truck direct vragen van klanten beantwoorden en tips geven.