Contact
Menu
Podcasts
ExpertinterviewVakkennis

Podcasts: ‘Een toegankelijk verhaal zoals je dat aan de keukentafel vertelt’

Ewout de Bruijn werkt als woordvoerder, communicatieadviseur én podcastmaker bij Leene Communicatie. Het maken van podcasts doet Ewout – zelf ook fervent podcastluisteraar – samen met een redactieteam voor diverse opdrachtgevers over uiteenlopende onderwerpen. Wanneer verkies je een podcast boven een geschreven tekst? En wat zijn de ontwikkelingen rondom dit medium? Ewout praat ons bij.

Hoe ben je in aanraking gekomen met podcasts?

“Sinds 1995 ben ik al veel met audio bezig, zo heb ik 20 jaar lang voor de (landelijke) radio gewerkt. Ik was nieuwsverslaggever bij de NOS, maakte reportages en deed liveverslag. Natuurlijk heb ik in mijn huidige functie als communicatieadviseur te maken met verschillende mooie middelen, maar audio is wat mij betreft nog steeds een heel krachtig medium. Audio is laagdrempelig en wat directer dan video. Het doet een beroep op je verbeelding en het trekt mij eerder een verhaal in dan de televisie. Bijvoorbeeld bij een voetbalwedstrijd of een touretappe. Maar ook verhalende producties zoals De Taxi Oorlog of De Deventermoordzaak vind ik goede voorbeelden.”

Waarom zou je als organisatie of merk een podcast inzetten?

“Met een podcast kun je je verhaal heel goed vertellen aan mensen. Een verhaal horen, komt toch op een andere manier binnen dan wanneer je het leest. Het aantal mensen dat naar luisterboeken luistert, is immers ook heel hoog. Daarnaast heb je als podcastmaker of organisatie zelf de regie. Je kunt het verhaal vertellen op de manier die jij wil. Ook kun je heel veel vertellen in korte tijd: een kwartier praten, zou in de vorm van een uitgeschreven tekst al snel een dik boekwerk worden.

Een ander voordeel van podcasts is dat het publiek zelf het moment van luisteren bepaalt: onderweg, tijdens het koken of tijdens het hardlopen? Het kan allemaal. Dat onderscheidt podcasts van lezen of tv kijken en dat maakt het ook interessant.

Tot slot is de doelgroep heel breed: zowel jongeren als ouderen luisteren naar podcasts. Er wordt weleens gezegd dat jongeren vanwege hun veelvuldige telefoongebruik makkelijker te bereiken zijn, maar dat hoeft niet zo te zijn. Het ligt er vooral aan wie geïnteresseerd zijn in het verhaal. Daarom is juist de manier waarop je de podcast verspreidt belangrijk bij het aanspreken van de doelgroep; doe je dit via LinkedIn of via Instagram?”

Het maken van een podcast: hoe vlieg je dat aan?

“Het is belangrijk dat je op zoek gaat naar het mooiste verhaal. Wat zou je ook op een feestje willen vertellen? Wat is onderscheidend? Vervolgens kijk je naar een manier hoe je dat kunt opnemen. Soms is dat een lang gesprek met iemand, een andere keer een reportage op een locatie die past bij het onderwerp of zelfs een combinatie. Bij Leene Communicatie maken we graag kleine radio-uitzendingen. Met afwisselende sprekers en veel geluid. Dat onderscheidt ons van andere podcastmakers. Bij geschreven tekst kun je wat minder goed verschillende vertelvormen door elkaar gebruiken, maar bij podcasts kan dat wel. Je kunt vaak ook wat losser zijn dan bij geschreven tekst. Een kwalitatieve podcast vergt vooral een goede voorbereiding.”

Welke ontwikkelingen zie je bij podcasts?

“Podcasts ontwikkelen zich heel snel. Werd je een paar jaar geleden soms nog vaag aangekeken, zie je dat er nu ook veel interne podcasts zijn. Deze podcasts zijn niet bedoeld voor het grote publiek, maar voor de medewerkers binnen bijvoorbeeld overheidsorganisaties en bedrijven. Een podcast hoeft ook niet per se gericht te zijn op een groot publiek, een doelgroep kan ook bestaan uit een paar honderd of enkele tientallen mensen. Het gaat erom de mensen te bereiken die er echt toe doen in een organisatie of bij een onderwerp.

Een andere ontwikkeling is dat er nu ook vaak video aan de podcast wordt toegevoegd, met een camera in de opnamestudio. Dat is interessant om op YouTube te zetten. Daar bereik je een ander publiek dan op bijvoorbeeld LinkedIn. Ook Spotify heeft inmiddels podcasts met video. Het is een belangrijke toevoeging, omdat je niet alleen luisteraars bereikt, maar ook mensen die toch liever kijken.

Verder zie je dat podcasts steeds meer serieus worden genomen als medium; zo zien bedrijven mogelijkheden om hun reclames onder de aandacht te brengen. Hierdoor valt er ook geld te verdienen met podcasts.”

Wat vormt een uitdaging voor dit medium?

“Bij het schrijven van een tekst kun je volledig zijn door bijvoorbeeld voetnoten en tussenzinnen toe te voegen. Je kunt tot in de puntjes uitleggen hoe een verhaal in elkaar steekt. Bij audio is dat anders: een verhaal moet toegankelijk zijn, alsof je het aan de keukentafel vertelt. Dit betekent dat je veel meer terug moet naar de essentie en sommige zaken durft weg te laten. De uitdaging is dan ook om een toon te vinden die past bij het verhaal dat je wil vertellen en die tegelijkertijd uitnodigt om te luisteren. Geschreven tekst is gewoon heel anders dan gesproken tekst. Dat vraagt om keuzes maken.”

Benieuwd naar podcasts die we voor opdrachtgevers hebben gemaakt? Je vindt ze hieronder:

Voor het programma Denk Doe Duurzaam van de Rijksoverheid gaan we in gesprek over de vraag wat er nodig is voor een duurzame bedrijfsvoering bij het Rijk. Het is het begin van oplopende gasprijzen als gevolg van de oorlog in Oekraïne. We bespreken onder andere wat Rijksambtenaren ervan merken als de kachel een graadje lager gaat, omdat het Rijk fors minder gas wil verbruiken. De podcast is onderdeel van een Rijksbrede campagne die gericht is op beleidsmedewerkers bij de landelijke overheid.

De Denk Doe Duurzaam Podcast

Het Transitieteam Circulaire Bouweconomie is aanjager van verduurzaming in de bouw. In de Circulair Bouwen Podcast komt dat ruimschoots aan bod. Van hergebruikte toiletpotten tot het isoleren van woningen met de wortels van paddenstoelen en van het recyclen van viaducten tot een demontabel gebouw. Het format voor deze podcast is een radioprogramma in het klein. Verslaggevers trekken door het land en bezoeken bouwplaatsen en bijzondere projecten. In de studio bespreken deskundigen wat er nodig is om daadwerkelijk een stap verder te komen. Er is behoefte aan wet- en regelgeving die het mogelijk maakt om nieuwe materialen te gebruiken, maar ook aan andere businessmodellen.  

Circulair Bouwen Podcast

Het programma Volkshuisvesting Nederland is bedoeld voor iedereen die zich bezighoudt met wonen: woningcorporaties, gemeenten, provincies, makelaars, investeerders en andere betrokkenen. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koningsrelaties zet zich ervoor in dat iedereen kan wonen in betaalbare, veilige en energiezuinige woningen. Leene Communicatie ontwikkelt het format De Tafel van Vijf waarin sleutelfiguren meer vertellen over de plannen waarmee minister Hugo de Jonge het woningtekort wil oplossen. En in de serie Betaalbare Middenhuur?! gaan we onder andere mee met de buurtteams die beoordelen of de huurprijs van een woning wel in verhouding is met de gestelde eisen voor woningen.

De Tafel van Vijf

Het ministerie van Justitie en Veiligheid vraagt aandacht voor de bestrijding van ondermijnende criminaliteit. In de podcast die we maken komen mensen aan het woord die succes hebben met hun aanpak. Zo zet burgemeester Paul Depla van Breda gemeentelijke handhavers in voor controles waarvoor de politie niet bevoegd is. Depla laat onder andere controleren of juweliers die goud inkopen alle transacties volledig registeren en of werknemers van een coffeeshop wel over de juiste papieren beschikken. De aanpak moet ertoe leiden dat het voor criminelen minder makkelijk is om hun slag te slaan. Doordat met ministerie van Justitie en Veiligheid de opdrachtgever is, open er deuren die normaal gesloten blijven. 

Podcastserie over de aanpak van georganiseerde misdaad

De Veiligheidsregio Amsterdam – Amstelland organiseert een jaar lang oefeningen rondom het thema grof en extreem geweld en terrorisme gevolgbestrijding. In de periode tussen de oefeningen moet het thema‘op de agenda blijven.’ We ontwikkelen een interne podcast waarin sleutelfiguren terugblikken op de gijzeling in de Apple Store in Amsterdam. Zo vertellen de algemeen commandant en de woordvoeder van de politie over het verloop van de avond en krijgt de luisteraar ook een kijkje in de keuken van onder anderen de Officier van Dienst Bevolkingszorg. De laatste aflevering gaat over de afsluitende terreuroefening Pallas in en rond het Olympisch Stadion in Amsterdam.  

Het maken en verspreiden van podcasts is een specialisme van Leene Communicatie. Vraagt jouw project ook om advies en uitvoering? Vul dan onderstaand formulier in en we nemen contact met je op.

Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Fill out this field

Lees wat we verder te vertellen hebben