Contact
Menu
Terug
Waaier ZonMw
  • Van concept tot en met uitvoering
  • Redactie én vormgeving
  • Online publicatie en infographic
  • Aantrekkelijke waaier

Opdrachtgever

ZonMw

Opdracht

Een aantrekkelijke en praktische eindpublicatie van twee JGZ-programma’s

Periode

Februari 2020 – maart 2021

Case

Presentatie resultaten jeugdgezondheidszorgprogramma’s

ZonMw financiert onderzoek naar gezondheid én stimuleert het gebruik van de ontwikkelde kennis, om daarmee de Nederlandse zorg en gezondheid te verbeteren. Leene Communicatie ondersteunt ZonMw sinds 2012 bij het verspreiden van behaalde resultaten binnen gezondheidsonderzoek. Ook houden we sinds 2018 interviews met professionals in de jeugdgezondheidszorg (JGZ). In het verlengde hiervan is ons gevraagd te ondersteunen bij het maken van een eindpublicatie van twee JGZ-programma’s: Richtlijnen en Versterking uitvoeringspraktijk JGZ.

Opdracht

ZonMw vraagt om een eindpublicatie die duidelijk maakt wat de resultaten zijn van zestig projecten binnen twee JGZ-programma’s. Om zo te laten zien wat de impact van onderzoek op de JGZ-praktijk is, en hoe de doelgroep hier zelf aan kan bijdragen. Deze doelgroep bestaat uit jeugdverpleegkundigen, jeugdartsen en doktersassistenten, maar ook gemeenten en JGZ-managers.

Werkwijze

  • Om concrete resultaten van de projecten te laten zien, maakt ons team van tekstschrijvers en vormgevers een on- en offline publicatie Zo kunnen we optimaal gebruikmaken van informatie die online al aanwezig is, én kunnen we offline een aantrekkelijk nieuw overzicht presenteren.
  • We maken een gedrukte publicatie in waaiervorm, een praktisch hulpmiddel voor professionals. De waaier kent een thematische opzet waarin de resultaten de meeste aandacht krijgen. De vormgeving is fris, aantrekkelijk en opvallend: we ontwikkelen iconen en diverse grafische elementen.
  • De waaier maakt nieuwsgierig naar informatie die online te vinden. Die koppeling naar de digitale publicatie faciliteren we door QR-codes, gemakkelijk te scannen met een mobiele telefoon.
  • Online maken we gebruik van het websiteformat van ZonMw. Op een speciale themapagina vind je dezelfde thema’s terug als in de waaier, evenals de interactieve infographic over richtlijnen die we ontwikkelden. De (online) projectteksten zijn door tekstschrijver Marc van Bijsterveldt geschreven.
  • Ten slotte maakten we een animated gif en banners voor social media waarmee de medewerkers van ZonMw de publicatie onder de aandacht kunnen brengen bij de doelgroepen.

Resultaat

  • Een praktische waaier die de projecten en resultaten op een mooie manier bundelt.
  • Opgeschreven in heldere taal en met een frisse vormgeving die JGZ-professionals aanspoort om zelf aan de slag te gaan.
  • Er is veel vraag naar de waaier! Er zijn meer dan 4.000 stuks verstuurd naar professionals. En er is inmiddels een 2e druk.