- Een maatschappelijk betrokken en relevant verhaal dat overal doorklinkt
- Media: interviews met gerechtsdeurwaarders met oog voor de menselijke maat in hun aanpak
- Zichtbaarheid en heldere positionering bij politiek en stakeholders
Opdrachtgever
Opdracht
Periode
Case
Stevige positionering voor gerechtsdeurwaarders
Gerechtsdeurwaarders zijn ambtenaren met een wettelijke taak: zorgen dat het recht zijn beloop krijgt. Tegelijk zijn gerechtsdeurwaarders ook ondernemers, die werken in opdracht van schuldeisers. En dat in een samenleving waarin mensen met schulden steeds vaker worden gezien als slachtoffer van de omstandigheden. Gevolg: gerechtsdeurwaarders krijgen te maken met vooroordelen, onbegrip en agressie en hebben vaak iets uit te leggen aan belangrijke stakeholders. Sinds 2016 helpt Leene Communicatie de KBvG daarbij door te bouwen aan een eenduidig, zelfbewust, maatschappelijk betrokken en relevant verhaal dat doorklinkt in alle uitingen en initiatieven van de beroepsgroep.
Opdracht
Ondersteun ons bij de externe communicatie met het oog op twee belangrijke doelstellingen: een stevige positionering van de KBvG bij de leden als publiekrechtelijke beroepsorganisatie die garant staat voor de randvoorwaarden van het vak; en een verbetering van het imago van de beroepsgroep bij stakeholders, politiek en samenleving.
Werkwijze
- Met een communicatiestrategie geven we structuur aan zowel de interne als externe communicatie.
- Met een message house traject ontwikkelen we samen met de beroepsgroep een zelfbewust, maatschappelijk betrokken en relevant verhaal, dat dient als inhoudelijk uitgangspunt voor alle communicatie. In de kern: gerechtsdeurwaarders zorgen voor oplossingen bij schulden.
- We schrijven en redigeren de teksten voor diverse communicatie-uitingen: van jaarverslagen, kennisdossiers en white papers tot nieuwsbrieven, blogs en webartikelen.
- We nemen de redactie, productie en coördinatie van het vakblad De Gerechtsdeurwaarder voor onze rekening en ontwikkelen dat door tot het gedrukte GDW.magazine en de online publicatie GDW.online. En we geven de website een nieuw en fris uiterlijk.
- We geven advies over de PR-strategie en voeren deze ook uit. Soms door proactief de pers te zoeken, bijvoorbeeld rond de campagne ‘bellen is oplossen’. Daarmee spelen we in op de verwachte toename van schulden in de coronaperiode. En veel vaker door te adviseren over de boodschap bij interviewverzoeken. Ook benaderen we de pers met nieuws, zoals bij de publicatie van de (half)jaarcijfers.
- In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van 2021 schrijven we een stevig en helder position paper: ‘Schulden in perspectief’.
In het verlengde daarvan organiseren we een verkiezingsdebat met Kamerleden en stakeholders. We faciliteren gesprekken met (ook kritische) stakeholders om door te praten over de voorstellen. Met uiteindelijk als resultaat een gezamenlijk tienpuntenplan dat aan de minister van Rechtsbescherming wordt aangeboden.
Resultaat
- Een message house waarmee we borgen dat het verhaal dat we ontwikkelden met de beroepsgroep eenduidig blijft doorklinken in alle uitingen
- Heldere, leesbare en aantrekkelijke jaarverslagen
- Een prettige en frisse look-and-feel voor website, nieuwsbrief en magazine
- Positieve aandacht in de pers, waarin de standpunten van de KBvG goed over het voetlicht komen en waarbij ook menselijke verhalen worden gepubliceerd over gerechtsdeurwaarders
- Een position paper in duidelijke taal, waarmee de KBvG, in combinatie met een levendig verkiezingsdebat veel aandacht trekt en waardering oogst van belangrijke stakeholders
Klaar om met ons in gesprek te gaan?
Vul onderstaand formulier in voor meer informatie.