Contact
Menu

Aardgasvrij

Op zoek naar een bureau voor communicatie over energietransitie, duurzaamheid en aardgasvrije wijken?

Ons land staat voor een enorme uitdaging: aardgasvrij worden. De rijksoverheid, gemeenten, bewoners, bedrijven en instellingen moeten samen aan de slag met de energietransitie. Leene Communicatie heeft meer dan tien jaar ervaring met de onderwerpen warmtetransitie en duurzaamheid. Ook ondersteunen we diverse gemeenten met hun communicatie over aardgasvrije wijken. We denken graag op strategisch niveau mee over de energietransitie en kunnen ook coördinerende taken voor onze rekening nemen. Desgewenst zorgen we voor extra capaciteit op locatie. Hulp voor die momenten waarop dit het hardst nodig is.

Hoe kunnen we helpen?

Communicatiestrategie rondom warmtetransitie

We zijn niet een bureau van vuistdikke plannen. Toch ontkomen betrokken partijen er meestal niet aan om bij een maatschappelijk vraagstuk als de energietransitie een communicatiestrategie vast te stellen. Want hoe krijgen we de mensen in de gemeente mee in de transitie naar aardgasvrije wijken? Een communicatiestrategie zorgt voor consistentie, geeft alle betrokkenen houvast en vergroot vaak de effectiviteit en efficiëntie van de communicatie over de transitievisie warmte. Wij maken het communicatieplan graag samen met alle betrokkenen, zodat er meteen draagvlak ontstaat.

Het belang van feiten en cijfers

Data is een belangrijk onderdeel van communicatie. Strategische en beleidsmatige keuzes worden steeds meer gemaakt op basis van verzamelde en geanalyseerde data. In de afgelopen jaren hielpen we veel gemeenten met data-analyse, onderzoek en monitoring. Dit leverde statistieken op die bijvoorbeeld hielpen om inwoners uit verschillende wijken gericht te bereiken in de transitie naar aardgasvrije (woon)wijken. Die ervaringen delen we graag.

Begrijpelijk communiceren met bewoners en bedrijven over de betekenis van aardgasvrij

De energietransitie is een complexe uitdaging, met nog veel onduidelijkheden. Tegelijkertijd krijgt iedere Nederlander ermee te maken, en moet iedereen de boodschap van de gemeente over de transitievisie warmte kunnen begrijpen. Onder hen ook 2,5 miljoen laaggeletterden. Onze tekstschrijvers helpen organisaties om tot de kern van de boodschap te komen. Van bewonersbrieven en uitnodigingen tot inspirerende praktijkvoorbeelden. We schrijven of redigeren teksten op B1-niveau en maken waar nodig gebruik van ons concept beeldbrieven.

Lees hoe we teksten schrijven of verbeteren.

Alternatieven voor aardgas in beeld

Wat zijn de alternatieven voor aardgas? Wat zijn hun plussen en minnen? En hoe werkt zo’n warmtenet nou precies? Om uit te leggen wat er komt kijken bij de energietransitie, kunnen vormgeving en illustraties een belangrijke rol spelen. Onze vormgevers hebben een goede basiskennis van de processtappen en technische uitdagingen van de warmtetransitie. Daarmee zijn ze in staat doeltreffende infographics te maken. Natuurlijk zorgen ze ook voor heldere en aantrekkelijke folders, uitnodigingen en ander communicatiemateriaal die de transitievisie warmte van de gemeente duidelijk weergeven.

Lees hoe we met vormgeving de boodschap kunnen versterken.

Concept en campagnes voor duurzaamheid

Ieder van ons heeft wat te doen in de overstap naar duurzame energie en warmte. Op zoek naar een manier om mensen bewust te maken van hun rol in de energietransitie? Wij ontwikkelen opvallende PR-, communicatie- en contentcampagnes om het nut en de noodzaak van de warmtetransitie onder de aandacht te brengen bij specifieke doelgroepen. Van een krachtig concept en aansprekende beeldtaal, tot een activerende slogan en aantrekkelijke campagnemiddelen. Dankzij een geïntegreerde mix van communicatiemiddelen ontvangen doelgroepen de juiste inhoud van de boodschap mee en wordt het gewenste gedrag gestimuleerd. Nieuwsgierig naar hoe dat eruit ziet in de praktijk? Zie hier enkele voorbeelden van hoe Leene Communicatie organisaties ondersteunde bij hun activiteiten rondom verduurzaming.

10 tips voor bewonerscommunicatie

De energietransitie stelt Nederlandse gemeenten voor een grote communicatie-uitdaging. Hoe communiceer je met zo’n diverse doelgroep over zo’n complex vraagstuk, met nog zoveel onbeantwoorde vragen? Wij stelden op basis van communicatie-ervaringen in proeftuinen 10 tips op voor begrijpelijke bewonerscommunicatie.

Bekijk hier de 10 tips.

Klaar om met ons in gesprek te gaan?

Vul onderstaand formulier in voor meer informatie over communicatie rondom de warmtetransitie.

Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Fill out this field
Fill out this field