Duurzaamheid is allang geen linkse hobby meer – ook Jan met de pet bekommert zich om mens en milieu. Dat signaleert MVO Nederland in een nieuwe trendpublicatie. Wat betekent deze ontwikkeling voor communicatie over MVO?
Wat hebben dancefestival Mysteryland, RTL7 en de ChristenUnie met elkaar te maken? Ze durven zich met duurzaamheid te profileren. Zo besteedt Mysteryland aandacht aan een groene energievoorziening, een verantwoord afvalbeleid en een duurzaam voedingsaanbod tijdens het event. RTL7 lanceerde Doe Maar Duurzaam, een tv-programma en online platform om duurzame ondernemers in de spotlights te zetten. En de ChristenUnie scoort bovengemiddeld in de MVO Kieswijzer.
Bij de kapper
Duurzaamheid is op steeds meer plekken in de samenleving zichtbaar als actueel thema, constateert MVO Nederland in het MVO Trendrapport 2017. Duurzaamheid wordt een gespreksonderwerp bij de kapper, aldus een van de zeven trends in het rapport. Dat wil zeggen: de doorsnee Nederlander heeft in toenemende mate een beeld van – en een mening over – zaken zoals energiebesparing, eerlijke arbeidsomstandigheden en klimaatverandering.
De bewijsvoering voor deze trend lijkt voor het oprapen te liggen. Sla de tv-gids en de verkiezingsprogramma’s erop na. Of houd bij een bezoek aan de kapper, in de wachtkamer van de tandarts of tijdens een verjaardagsfeestje de ogen en oren open.
Wishful thinking
Critici zullen opmerken dat de trend die MVO Nederland signaleert eerder wishful thinking is dan een feitelijke ontwikkeling. Want om duurzaamheid hangt toch nog altijd een muffig sfeertje? Is duurzaamheid het stadium van een linkse hobby wel ontstegen? Bekommert Jan met de pet zich werkelijk om voedselverspilling, klimaatneutraliteit, de circulaire economie en andere (complexe) groene thema’s? En fundamenteler: is duurzaamheid inmiddels misschien een containerbegrip geworden, dat we maar beter snel kunnen afschaffen (zoals de Triodos Bank wil)?
Er zijn zeker kanttekeningen te plaatsen bij de opmars van duurzaamheid als alledaags gespreksonderwerp. Actuele ontwikkelingen in het publieke domein zijn nu eenmaal zelden te onderbouwen met keiharde cijfers. En elke trend kent wel een tegenbeweging. Zo is er naast de groeiende populariteit van snackable content die via sociale media wordt verspreid ook een revival zichtbaar van longreads en zelfs print uitgaven.
Opgaven
Hoe het ook zij, de brede maatschappelijke aandacht voor duurzaamheid die in het MVO Trendrapport 2017 wordt beschreven maakt in ieder geval duidelijk dat communicatieprofessionals voor uitdagende opgaven staan. Bijvoorbeeld om duurzaamheid als relevant en interessant thema op de agenda te (blijven) zetten. Om MVO-kwesties op een begrijpelijke en aansprekende manier voor het voetlicht te brengen – via de kanalen waarop de doelgroepen actief zijn. En om bij alle communicatieactiviteiten voortdurend nauwgezet rekening te houden met de informatiebehoefte, het kennisniveau en de belevingswereld van uiteenlopende doelgroepen.
Klinkt dat als een onmogelijke opgave? Wie de ogen open houdt, zal volop inspirerende ontwikkelingen tegenkomen om duurzaamheid – nóg meer – salonfähig te maken. Zo verdient storytelling meer dan ooit een toppositie op de to-do-lijst van communicatie- en PR-specialisten. En investeren koplopers in MVO eerder in thought leadership dan in kortstondige reclamecampagnes. En wie weet welke inspiratie er nog bij de kapper te vinden is…