Een jaarverslag: saai, een verplicht nummer, slecht gelezen? Dat hoeft niet. Wat nu als je er een voorzet van maakt, waarmee je het hele jaar kunt scoren? En dan ook nog eens op een eigentijdse manier?
We schreven eerder al dat een jaarverslag een communicatiekans is die je kunt benutten om bijvoorbeeld de schijnwerpers te zetten op je visie op de markt en je eigen positie daarin. Een goed voorbeeld hiervan is de miniwebsite die we maakten voor de PO-raad. Maar er zijn nog meer manieren om een aantrekkelijk, eigentijds verslag te maken. Met een hoofdrol voor ‘snackable content’, social video en podcasts.
Snackable content
Een jaarverslag is veel meer dan een terugblik op de (financiële) zaken van de voorgaande periode. Het is ook een vooruitblik op de toekomst en een concretisering van de corporate story. Om die reden kan het jaarverslag ook worden gezien als een verzameling korte verhalen. Die kun je vervolgens als snackable content snel en eenvoudig delen en verspreiden.
Verhalen vertellen
Interviews, infographics, foto’s, cases en cijfers uit het jaarverslag vertellen verhalen die via uiteenlopende (social) media – van Twitter en Facebook tot LinkedIn en nieuwsbrieven – onder de doelgroep(en) kunnen worden verspreid. Met behulp van een contentkalender komen de verhalen niet alleen bij de publicatie van het jaarverslag, maar gedurende het hele jaar bij stakeholders onder de aandacht.
Social video’s
Het jaarverslag kan ook een goede aanleiding zijn om interne en externe kernspelers – van de directeur en de MVO-coördinator tot een klant of een ngo – in video’s aan het woord te laten over ontwikkelingen binnen de organisatie. Dat hoeft trouwens niet duur te zijn. Social media verslaggevers werken razendsnel en creëren korte, to-the-point video’s op maat voor diverse sociale media.
Podcast
Een andere manier om het verhaal van het jaarverslag te vertellen, is via een podcast. Dat is in feite een radioprogramma, maar dan online en overal en altijd beschikbaar. Een voordeel ten opzichte van video is dat een podcast laagdrempeliger is voor de geïnterviewde: niet iedereen voelt zich op z’n gemak met een videocamera voor de neus. Bovendien kunnen je stakeholders zo’n podcast gemakkelijk luisteren wanneer ze onderweg zijn, in de auto of in de trein. Maar ook thuis bij het ontbijt, tijdens het klussen of in de sportschool.
De mogelijkheden van een podcast zijn divers: van een korte toelichting op de resultaten en plannen tot een opiniepanel met deskundigen, en van een ingesproken column of een inspirerend interview met de CEO tot een interactief programma waarin je met vragen en stellingen in gesprek gaat met stakeholders.
Zelf verhalen ophalen
Dankzij smartphones is het veel gemakkelijker geworden om zelf audio- en video-opnames te maken. Bij elke organisatie lopen wel werknemers rond die gemakkelijk overweg kunnen met allerlei apps, en het leuk vinden om zelf aan de slag te gaan met social video’s. Een makkelijke en kostenefficiënte manier om verhalen op te halen vanuit de organisatie.
Leene Communicatie ondersteunt hier graag bij. Bijvoorbeeld via training van het personeel of eindmontage van opnames. Zodat alle mooie verhalen straks het publiek krijgen dat ze verdienen. Tot ver na de publicatie van het jaarverslag.