Contact
Menu
Actueel

Langdurige zorg laat kansen sociale media liggen

Hoewel steeds meer zorg- en welzijnsinstellingen werk maken van sociale media blijft hun online aanwezigheid vaak steken in een wekelijkse, standaard (saaie!) update op Twitter of Facebook. Youtube is al een stuk minder populair bij organisaties. Om over Google+, Pinterest en Instagram nog maar te zwijgen. Best vreemd, als je je bedenkt dat juist  zorg- en welzijnsinstellingen als maatschappelijke organisaties middenin de samenleving staan.

Help! Negatieve publiciteit
Zorgorganisaties denken vaak dat sociale media ontzettend veel tijd kost en niets oplevert en zijn daarom terughoudend met de inzet van sociale media. Ook hoor ik vaak van opdrachtgevers dat ze geen idee hebben wat de kansen zijn, of dat ze denken dat ze hun doelgroep niet online kunnen bereiken, bijvoorbeeld in de gehandicapten- of ouderenzorg. En dan is er altijd weer de angst voor negatieve publiciteit. Natuurlijk is drempelvrees niet zo gek, en zeker in de langdurige zorgsector loont het om zorgvuldig met sociale media om te gaan. Maar het mag geen argument worden om de kansen van sociale media niet te benutten.

Goede voorbeelden
Gelukkig gaat er ook veel goed. Ouderen- en verzorgingstehuis Florence heeft met bijna 1600 likes een groot bereik op Facebook en zorgt bovendien voor veel interactie. Een ander inspirerend voorbeeld is de Rotterdamse zorginstelling Laurens. Met gemiddeld een tweet per dag op Twitter, tientallen video’s op Youtube en een aantal borden op Pinterest is het een voorloper op sociale media. Deze en andere organisaties weten daarmee steeds meer cliënten te vinden en aan de organisatie te verbinden: ze laten zien dat sociale media erg waardevol (en helemaal niet zo moeilijk) is.

pinterest2

Borden op Pinterest van zorginstelling Laurens

Vier sociale media tips voor zorgorganisaties

1) Gebruik sociale media niet om te zenden, maar om de interactie met je doelgroep aan te gaan. Mensen willen niet als robot behandeld worden, maar zijn op zoek naar een gesprek. Goed luisteren hoort daarbij.

voorbeeld_socialmedia

2) Maak het menselijk. Niemand zit te wachten op een saaie opsomming van het zorgaanbod. Zet ervaringen van de cliënt in en gebruik ze als ambassadeur, stel vragen en lok ze uit de tent.

voorbeeld_socialmedia2

3) Wees relevant. Biedt content en informatie waar je doelgroep iets aan heeft. Probeer je daarom goed te verplaatsen in de lezer. Is het een professional, een oudere of een mantelzorger die je probeert te bereiken?

4) Bepaal de spelregels. Welke (bedrijfs)informatie wordt wel of niet gecommuniceerd door wie en welke online omgangsregels gebruik je? En wat doe je bij negatieve berichtgeving? Door dit van tevoren goed af te spreken, voorkom je later gedoe.

Esther Rikkengaa

Lees wat we verder te vertellen hebben