Publiquest, de communicatiecoöperatie voor de publieke sector, heeft een driejarig partnerschap afgesloten met Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals. Publiquest zal een inhoudelijke bijdrage leveren aan onder meer C-Day, de Galjaardprijs en het Centrum Strategische Communicatie.
Publiquest is de coöperatie waarin de drie bureaus samenwerken bij grotere en vaak ook complexe opdrachten voor publieke organisaties. Van ministerie tot toezichthouder en van gemeente tot provincie. Leene Communicatie kwam in 2016 met Publiquest als beste uit de bus bij verschillende Europese aanbestedingen.
De communicatie van de toekomst
“Onze expertise op het gebied van communicatie in de publieke sector delen we graag binnen het netwerk en de activiteiten van Logeion”, zegt Frithjof de Haan van Publiquest over het partnerschap. Publiquest zal onder meer workshops en publicaties rond C-Day en de Galjaarddag verzorgen. “Bijvoorbeeld rond thema’s zoals de digitale dialoog, begrijpelijk beleid en burgerparticipatie. Onderwerpen die de communicatieprofessionals van nu bezighouden en de communicatie van de toekomst kunnen gaan bepalen.”
Strategische rol van communicatie
De veranderende samenleving en toenemende digitalisering maken de rol van communicatie strategischer dan ooit, benadrukt De Haan. “Hoe voeren we de dialoog van morgen, met respect voor de historie? Hoe verbinden we de binnen- en buitenwereld op een betekenisvolle manier? Het zijn vraagstukken die wij in de dagelijkse praktijk tegenkomen. En die meer aandacht vanuit het wetenschappelijke onderzoek verdienen.”
Blijven prikkelen
Als onderdeel van het partnerschap met Logeion levert Publiquest een bijdrage aan de onderzoeksthema’s die binnen het Centrum Strategische Communicatie – en door Logeion-hoogleraar Noelle Aarts – worden uitgewerkt. En Logeion en Publiquest wisselen met stakeholders van gedachten over de optimale kennisuitwisseling tussen het academische onderzoek en de beroepspraktijk. De Haan: “Ieder mens, jong en oud, heeft een natuurlijke aanleg tot leren. Alleen door die nieuwsgierigheid te – blijven – prikkelen, vanuit de communicatiewetenschap én -praktijk, kunnen we goed voorbereid zijn op de communicatie van de toekomst.”