De Ray Andersonlezing stond dit jaar in het teken van inclusief ondernemen. Leene Communicatie was erbij. We zetten de MVO-trends op een rij die we signaleerden in de verhalen van sprekers Rob Boogaard, Maurits Groen en Maria van der Heijden.
Inclusief ondernemen levert een bijdrage aan een duurzame wereld. Bovendien maakt een werkvloer waarin ruimte is voor mensen met een afstand tot een arbeidsmarkt organisaties succesvoller, aldus Interface en MVO Nederland. Reden om de zesde Ray Andersonlezing, die gewoontegetrouw plaatsvindt op de Dag van de Duurzaamheid (10 oktober), te wijden aan het thema inclusief ondernemen.
Aandacht voor People
In het rijtje People, Planet, Profit krijgt de eerste p de laatste jaren maar mondjesmaat aandacht, signaleert dagvoorzitter Heleen van der Vloed van MVO Nederland. Koploper Interface, die al 22 jaar topprioriteit geeft aan duurzaamheid, laat zien hoe het ook kan. In binnen- en buitenland brengt de Nederlandse tapijttegelfabrikant circulair én inclusief ondernemen samen, vertelt CEO Rob Boogaards bij de aftrap van het event. Zo is bijna tien procent van de productie- en magazijnfuncties in Scherpenzeel ingevuld met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarnaast werkt Interface samen met ngo’s die lokale, vaak kwetsbare gemeenschappen in de Filippijnen en Kameroen begeleiden bij het verzamelen van oude visnetten. Daarvan worden vervolgens nieuwe tapijten gemaakt.
Leren van pioniers
Pioniers zoals Interface zijn de mainstream markt inmiddels ver vooruit. Van de stappen die het bedrijf de afgelopen decennia heeft gezet, kunnen andere ondernemers en overheden nu leren. Ook Maria van der Heijden, directeur van MVO Nederland, en duurzame duizendpoot Maurits Groen deelden tijdens de Ray Andersonlezing hun ervaringen.
Drie trends om te onthouden:
- Als het gaat om MVO, staat communicatie op zijn kop. De klassieke inzet van voorlichting om gedragsverandering tot stand te brengen werkt niet meer, aldus Groen. Bedrijven die beseffen hoe energiebesparing ook geld oplevert, gaan namelijk vanzelf duurzamer denken. De opgave voor communicatieprofessionals is om dat wenkende perspectief invoelbaar te maken.
- Vergeet de duurzame alternatieven – MVO is gewoon mainstream. De opmars van zonnepanelen, windturbines en waterkrachtcentrales maakt volgens Groen duidelijk dat de zogenoemde alternatieve energiebronnen steeds meer mainstream worden. De uitdaging is nu om er optimaal gebruik van te maken – en fossiele bronnen naar het domein van alternatieven te doen verdwijnen. De les voor communiceren over MVO: draag de (duurzame) norm uit en vermijd het frame van duurzaamheid als niche.
- Duurzaam is niet meer duur. Een duurzame doelstelling neerzetten heeft direct effect, vindt Van der Heijden. Je zet er een beweging mee in gang – en elke verandering richting duurzaamheid heeft effect. Ook al is niet altijd de precieze (toekomstige) impact te bepalen. En zelfs met beperkte budgetten kan je het verschil maken. Want duurzame ambities komen voor de gemiddelde MVO-professional recht uit het hart. In MVO-communicatie staan kennisdeling en dialoog dan ook bovenaan de prioriteitenlijst.
Alle optimistische geluiden en inspirerende verhalen ten spijt: een succesvol inclusief businessmodel is nog altijd een forse uitdaging, zo werd wel duidelijk in de gesprekken en workshops rond de keynote talks. Hoe verduurzaam je je producten en diensten als klanten de meerkosten niet willen dragen? Hoe ga je om met keurmerken en certificaten als je je eigen standaarden voor eerlijk zakendoen hanteert? Hoe houdt je MVO-ambities behapbaar én inspirerend? Simpele antwoorden zijn er niet. Toch zijn de aanwezigen bij de Ray Andersonlezing het over een ding eens: inclusief ondernemen is essentieel voor maatschappelijk verantwoord ondernemen – en alleen als duurzame onderneming ben je futureproof. En voor een bedrijf met toekomst is natuurlijk élke ondernemer te porren. Een mooie uitdaging voor commprofs is om dat toekomstperspectief te schetsen.