Leene Communicatie bestaat 20 jaar. Om dit te vieren laten we de komende maanden twintig collega’s en oud-collega’s aan het woord over ons bureau, ons werk en het communicatievak. Onder het motto ‘twintig over twintig’ blikken zij in twintig vragen terug op twintig jaar Leene én kijken ze naar wat de ontwikkelingen binnen ons vak betekenen voor de komende twintig jaar. In dit blog onze oud-collega: Simon Korthout.
1. Wil je je eens voorstellen?
Ik ben Simon, net veertig geworden en onlangs verhuisd van Utrecht naar het Oosten. Ik heb de stad verruild voor een dorp, en ben daar tot nu toe erg blij mee.
2. Van wanneer tot wanneer werkte je bij Leene Communicatie?
Ik heb op één maand na precies tien jaar bij Leene Communicatie gewerkt. Mijn carrière begon daar (en in het algemeen) in 2007. Tien jaar later was het tijd voor de volgende stap.
3. Wat deed je binnen het bureau?
Tja, van alles eigenlijk. Pingpongen, ICT-hulp bij crashende computers, presentatie van de jaarlijkse Grote Leene Communicatie Kerstquiz, maar toch vooral tekstschrijven en opdrachtgevers voorzien van gevraagd en ongevraagd communicatieadvies.
4. Voor welke opdrachtgevers / projecten?
Opdrachtgevers die zijn blijven hangen zijn het Rotterdam Climate Initiative (vanaf het eerste uur), de Amsterdam ArenA (altijd een feestje), Rijkswaterstaat (indrukwekkende inhoud), de Rotterdamse Pauluskerk (gedreven mensen) en natuurlijk de Nederlandse Veiligheidsbranche (niet elke opdracht loopt zoals je hoopt).
5. Wat was voor jou de belangrijkste gebeurtenis in de afgelopen 20 jaar?
De geboorte van onze 3 kinderen maakte veel indruk. Het is heel bijzonder dat je direct verliefd kunt worden op iemand die je nog niet kent.
6. Wat doe je nu?
Ik werk nog steeds als communicatieadviseur. Daarnaast probeer ik de verbouwing van ons nieuwe huis af te ronden en ben ik bezig met een boomhut.
7. Wat voor bureau was het toen jij er werkte?
In tien jaar Leene veranderde er een hoop, maar bleef er ook veel hetzelfde. De sfeer (kalm en gezellig) en de kwaliteit van ons werk (hoog en constant) bleven bijvoorbeeld gelijk. Maar de focus werd verlegd van puur tekstschrijven naar communicatieadvies, PR, video en creatieve campagnes. Van Leene.txt naar Leene Communicatie. Leene is in mijn herinnering een degelijk en bezield bureau, met hart voor opdrachtgevers én collega’s.
8. Welke collega’s zijn je het meest bijgebleven en waarom?
Ja jeetje, wat een vraag! Ik kan me uiteraard iedereen nog herinneren, en ik heb met sommigen zelfs nog contact. Maar het meest nieuwsgierig ben ik naar Daniël, de stagiair die vooral erg goed was als verkoper bij de MediaMarkt. Elke keer als ik daar naar binnen loop, hoop ik stiekem dat hij er staat.
9. Wat heb je geleerd bij Leene Communicatie?
Ik heb een hele goede basis in communicatie meegekregen. Door met zeer capabele collega’s te werken voor mooie, ambitieuze opdrachtgevers. Ik heb geleerd hoe je kwaliteit waarborgt met elkaar. Wat het effect is van goed werkgeverschap. Maar ook wat ik miste en waarnaar ik dus op zoek moest in mijn volgende baan.
10. Met welk gevoel kijk jij terug op die tijd?
Met veel nostalgie. Leene was mijn eerste échte baan, waarin ik het vak leerde en in tien jaar veel ervaring opdeed. Absoluut positief dus.
11. Wat was er toen/vroeger in de communicatiewereld helemaal anders dan tegenwoordig?
In mijn beleving hadden opdrachtgevers, met name die in het publieke domein, meer vertrouwen in communicatiebureaus. Als je de uitvragen en aanbestedingen van nu vergelijkt met die van tien jaar geleden, dan zijn ze tegenwoordig veel meer dichtgetimmerd met randvoorwaarden, mitsen en maren. De angst om ‘het fout te doen’ lijkt toegenomen. En wie weet worden ‘fouten’ ook wel meer breed uitgemeten door de (sociale) media. Het zou mooi zijn als opdrachtgevers weer wat meer zouden varen op vertrouwen en creatieve ideeën van bureaus.
12. Wat was je grootste blunder, lachwekkende situatie of uitglijder?
Ik zou het zelf typeren als een steile leercurve, maar ik schrik soms nog wel eens wakker van die keer dat ik dacht dat ik ook wel even een filmpje kon maken voor Rijkswaterstaat. Na uren monteren en knutselen leverde dat een overbelicht, wiebelig en vooral veel te lang filmpje op met onnavolgbare interviews over het Convenant Bodem en Ondergrond. Inmiddels kan ik er om lachen.
13. Wat heb je toen nooit durven zeggen, maar wil je alsnog met ons delen?
Alles is gedeeld!
14. Wat maakt Leene Communicatie volgens jou uniek?
De naam; die heb ik nog nooit ergens anders gehoord. En verder is de mate van introspectie volgens mij best bijzonder.
15. Wat was het leukste Leene-uitje waar je ooit bij was en waarom (vertel eens…)?
Mijn laatste uitje, in 2017, naar Bergen in Noord-Holland. Daar heb ik erg van genoten, ook omdat het mijn afscheidsfeestje was. Wel jammer dat ze het jaar daarna naar IJsland gingen…
16. Wat is volgens jou de belangrijkste communicatietrend van dit moment?
De vervaging van autoriteit op het gebied van media. En het verdwijnen van de grens tussen journalistiek en communicatie, met vormen als branded content, employee advocacy en alles wat met trollen te maken heeft.
17. Waar zou Leene Communicatie zich volgens jou de komende 20 jaar op moeten richten?
De vraag hoe je met communicatie kunt bijdragen aan de energietransitie en duurzame gedragsverandering.
18. Hoe zie jij de communicatiewereld over twintig jaar?
Ik hoop dat ook over twintig jaar de communicatiewereld nog steeds om relevantie draait en de focus niet te veel op bereik ligt. En dat er communicatievormen blijven, zoals de podcast nu nog, die niet ten prooi vallen aan commercie.
19. Naar wie ben je benieuwd en wat zou je die persoon willen vragen?
Gek dat dit de vraag is waar ik het langst over na moet denken. Terwijl ik toch best geïnteresseerd ben in mensen… In het algemeen ben ik wel benieuwd naar iedereen die ‘in de communicatie werkt’ of ze het gevoel herkennen dat mensen (vrienden, familie of toevallige passanten) geen idee hebben wat je nou precies doet de hele dag. En of die vraag iets zegt over mijn eigen communicatiekwaliteiten.
20. Wat is je wens voor Leene Communicatie?
Veel mooie opdrachtgevers, een eigen koers, dappere keuzes en vooral heel veel plezier de komende twintig jaar in dit mooie vak!