Contact
Menu
Vakkennis

Vertel een goed verhaal!

Dat je met storytelling op een authentieke manier kunt communiceren, dat wisten we al. Maar hoe zit dat bij maatschappelijke sponsoring? Kunnen bedrijven ook hier verhalen inzetten om hun projecten authentiek te laten overkomen? En op welke manier dan? Onze stagiaire Alize van Zutphen dook voor haar afstudeeronderzoek in het onderwerp.

“Bedrijven die aan maatschappelijke sponsoring willen doen, moeten daar vooral een goed verhaal bij hebben.” Dat is een van Alizes belangrijkste conclusies. Ze interviewde verschillende grote bedrijven met succesvolle maatschappelijke projecten in hun sponsorbestand, zoals KPN, ING en Nuon. Hierbij viel het haar op dat al deze sponsorcases op de een of andere manier logischerwijs bij het bedrijf passen. Alize: “Ik ontdekte dat bij elk bedrijf het project dat werd gesponsord op de een of andere manier aan de corporate story kon worden gelinkt. Een goede zaak, want dit maakt dat de sponsoring breder wordt dan alleen de afdeling marketingcommunicatie, Het héle bedrijf is betrokken. Dat levert volgens mij een belangrijke bijdrage aan de authenticiteit.”

Authentiek zijn én overkomen
En die authenticiteit is belangrijk, heel belangrijk. “bedrijven moeten iets doen met maatschappelijke sponsoring omdat de samenleving dit van organisaties verwacht. Niets doen is slecht voor de reputatie. Maar wanneer de doelgroep het idee krijgt dat er alleen commerciële doelen achter de maatschappelijke sponsoring zitten, is dit óók slecht voor de reputatie. Dat brengt veel bedrijven in een lastige spagaat.”

Drie tips
Voor bedrijven die iets willen doen met maatschappelijke sponsoring, en daarbij authentiek willen overkomen heeft Alize drie tips:

  1. Zorg er ten eerste voor dat het sponsorproject logisch aansluit bij de corporate story, zodat iedereen met een goed verhaal kan uitleggen waarom jullie bedrijf juist dít project sponsort.
  2. Betrek het hele bedrijf bij het project: laat de sponsoring leven bij het personeel.
  3. Verzamel tot slot verhalen over het sponsorproject bij de medewerkers of de gesponsorde instelling. Gebruik deze verhalen om op een authentieke manier naar buiten toe over de sponsoring te communiceren. Of, nog beter, laat de medewerkers of de gesponsorde instelling zelf die verhalen vertellen.

Het verhaal van KPN
Een van de beste voorbeelden van bedrijven die dit goed aanpakken, is volgens Alize KPN en hun KPN Mooiste Contact Fonds. “Met dit fonds ondersteunt KPN mensen die minder makkelijk contact maken met de buitenwereld, zoals ouderen of zieke kinderen. De keuze voor dit project is heel logisch, KPN is immers een bedrijf dat contact mogelijk maakt. Maar wat het volgens mij echt geloofwaardig maakt, is de inzet van KPN-medewerkers als vrijwilligers voor dit project. 2000 vrijwilligers die zich vol enthousiasme inzetten voor een goed doel, en daarmee laten zien dat héél KPN achter dit project staat. Dat vind ik een hele sterke, authentieke boodschap.”

Een artikel dat Alize naar aanleiding van haar scriptie schreef, verscheen ook op CommunicatieOnline.nl.

Benieuwd naar het volledige rapport? Stuur even een mailtje naar info@leenecommunicatie.nl en we sturen het je toe.

Lees wat we verder te vertellen hebben