Aandacht voor fietsers in Zuid-Holland

Opdrachtgever: provincie Zuid-Holland
Opdracht: ondersteun ons met communicatie over het programma Samen Verder Fietsen
Periode: oktober 2017 – heden

Achtergrond
De provincie Zuid-Holland wil de best bereikbare provincie van Nederland zijn. Over water en weg; met de auto, het openbaar vervoer én met de fiets. Om te stimuleren dat inwoners vaker kiezen voor een gezonde fietstocht en om het wegennet wat te ontzien, zorgt de provincie voor genoeg goede, veilige fietspaden. Maar hoe krijg je mensen zover dat ze de auto ook écht laten staan?

Opdracht
Sinds 2017 werkt Leene Communicatie voor het programma Samen Verder Fietsen. Aanvankelijk was er alleen behoefte aan communicatieve ondersteuning en ondersteuning bij verschillende projecten uit het programma. Het doel: zichtbaarheid van het programma vergroten. In een later stadium startte een van onze adviseurs als thema-adviseur Fiets binnen het communicatieteam Verkeer & Vervoer: dé spil tussen beleid, programma en projecten. Behalve communicatie over de projecten, ondersteunen we nu bij alle kansen en bedreigingen voor het behalen van de beleidsdoelstellingen van de provincie op het thema Fiets.

Werkwijze en resultaten
Per communicatiekwestie en persmoment ontwikkelen we een unieke aanpak. Daarnaast ondersteunen we de provincie met voorkomende werkzaamheden, zoals het schrijven van webteksten en nieuwsbrieven. Hieronder drie leuke voorbeelden van projecten uit het programma Fiets:

1. Uit onderzoek van de ANWB blijkt dat fietsers hun fietstocht in Zuid-Holland gemiddeld een 7,7 geven. Een hoog cijfer, maar er is ruimte voor verbetering. Daarom plaatst de provincie honderd nieuwe bankjes. Fietsers kunnen zelf aangeven: hier wil ik straks #evenzitten. Leene Communicatie begeleidt het participatietraject, bedenkt het concept van de campagne en ontwikkelt diverse communicatiemiddelen zoals een promovideo, publieksgerichte social media-posts, sponsored content, persberichten, fanposts en artikelen. Door slimme verbindingen te leggen met andere provinciale programma’s werden uiteindelijk 100 duurzame bankjes geplaatst, speciaal ontwikkeld met een 3D-printer van plastic afval gemaakt door start-up 10XL. ANWB en Fietsersbond treden op als ambassadeur om het verhaal te vertellen.

Bekijk hier de video ‘van dop tot bank’ van #evenfietsen.

2. De provincie legt een snelfietsroute aan tussen Rotterdam, Barendrecht en Ridderkerk: de F15 IJsselmonde. Leene communicatie verzorgt project- en stakeholdercommunicatie. Het doel: niet alleen bekendheid voor de snelfietsroute, maar ook zorgen dat mensen gebruik maken van de snelfietsroute. We smeden een coalitie met werkgeversorganisaties om te zorgen dat werknemers de fiets gaan gebruiken voor woon-werkverkeer. Om hen enthousiast te maken, schrijven we deze organisaties actief aan en geven waar nodig presentaties over de voordelen. Door ondersteunend materiaal te leveren (flyer, posters en intranetteksten) maken we het makkelijk om de boodschap intern te verspreiden.

Bekijk hier de video van de snelfietsroute F15.

3. Veel inwoners gaan met de fiets naar het station en vervolgens met de trein naar het werk. Om te zorgen dat dit aantrekkelijk blijft, moeten er bijvoorbeeld genoeg fietsparkeerplekken bij stations zijn. Provincies krijgen van het Rijk extra geld om dit te realiseren. Daarom is het van belang om gemeenten en inwoners duidelijk te maken wat dit betekent voor Zuid-Holland en wat de rol van de provincie is. Met een gerichte pers- en social media-aanpak genereren we veel aandacht voor dit thema.

Bekijk hier de video over fietsparkeerplekken bij stations.

Provincie Zuid-Holland