Infographic
Hoe maak je als overheid, organisatie of bedrijf complexe materie inzichtelijk en toegankelijk? Een infographic kan je daar goed bij helpen. Met een creatieve verbeelding prikkel je bovendien het publiek om de informatie te doorgronden.


Achtergrond: wat is een infographic?
De vormgevers van Leene Communicatie zijn groot fan van infographics. Wat het precies is? Een grafische weergave waarmee je in één oogopslag informatie én context aan elkaar koppelt. Zo brengt een goede infographic meer in beeld dan je in duizend woorden kunt beschrijven. Dat is de kracht van infographic.

Een infographic kan er bijvoorbeeld uitzien als een routekaart, dashboard, plattegrond of staafdiagram. Zo’n creatieve verbeelding prikkelt je publiek. En door belangrijke informatie visueel aantrekkelijk te maken, bescherm je hen tegen onnodig lange teksten of cijferreeksen.

Aanpak: zo maken we een infographic

  1. Wat wil je vertellen? Welke boodschap moet bij je publiek beklijven? Die vragen zetten we centraal. Zo komen we tot de kern van je verhaal.
  2. In overleg met jou en met onze vormgevers stellen we samen een zo compleet mogelijke briefing op
  3. Wanneer de juiste vorm en structuur gekozen is, werken we de eerste schetsen uit tot een concreet concept.
  4. In goede afstemming met de opdrachtgever werken we onze schetsen steeds verder uit tot het perfecte plaatje. Daarbij zijn wij pas tevreden als onze klant dat is.

Benut de kracht van een goede infographic

  • Een infographic kan een creatieve oplossing zijn voor het overbrengen van complexe of inhoudelijk taaie informatie.
  • Informatie wordt dankzij infographics ook voor laaggeletterden toegankelijk en overzichtelijk.
  • Infographics zijn niet alleen offline inzetbaar geschikt (in drukwerk als folders, flyers of banners, posters en informatieborden); ze zijn ook online van meerwaarde, bijvoorbeeld door de mogelijkheid om interactieve elementen en nuttige doorverwijzingen toe te voegen. Zo komen jaarverslagen, rapporten en campagnemateriaal pas écht tot leven.
“Een klant zag de door ons gemaakte infographic, en zei: “ik snap nu pas wat ik doe”.”
Frank Janse, vormgever bij Leene Communicatie