Contact
Menu

Zakelijke communicatie

De kracht van Podcasts

Zeven miljoen Nederlanders luisteren weleens naar een podcast. Dat is de helft van alle mensen van 16 jaar en ouder. Een kwart van hen luistert zelfs dagelijks of wekelijks. Om kennis op te doen, geïnformeerd te worden of voor het vermaak. Met die aantallen luisteraars lijkt het een zelf beginnen van een podcast een no-brainer. In de praktijk twijfelen bedrijven en organisaties of het maken van zakelijke podcasts ook voor hen haalbaar is. Want hoe pak je dat nu aan?  

Bij Leene Communicatie werken radiomakers met jarenlange ervaring bij landelijke omroepen. Het ‘radiootje spelen’ uit hun jeugd is een professionele passie geworden. Ze denken mee over het ontwikkelen van een podcastformat, adviseren over het inpassen van een podcast in een bredere communicatiestrategie en ze steken de handen uit de mouwen als verslaggever, eindredacteur of presentator.  

Wat is het doel van zakelijke podcasts?

Wie in een zakelijke omgeving werkt of bij een overheid, gaat vroeg of laat vaak vakjargon of ambtelijke taal gebruiken. Daardoor kan een verhaal onbegrijpelijk worden voor buitenstaanders. En dat terwijl het verhaal misschien juist heel relevant is voor veel mensen. Het verhaal vertellen in spreektaal is de oplossing voor dat probleem. In een gesprek tussen twee of meer mensen gebeurt dat vaak vanzelf.  

Een podcast is een natuurlijk podium om experts uit de organisatie aan het woord te laten, of juist een onafhankelijke deskundige te interviewen. De presentator kan een kritische vraag stellen of een probleem benoemen. Een merk of organisatie die kennis deelt of z’n eigen kritiek organiseert wordt sneller gezien als een autoriteit. Het draagt bij aan het opbouwen van vertrouwen en geloofwaardigheid.

Een podcast kan veel vormen hebben. Sommige onderwerpen komen bijvoorbeeld het beste tot hun recht in een lange reportage met verschillende locaties en sprekers. In andere gevallen is een 1-op-1 gesprek, een talkshowtafel of een lange quote een betere vorm.  

Op deze pagina lichten we de voordelen van zakelijke podcasts voor bedrijven en organisaties uit. Daarbij tonen wij een selectie van cases en vertellen wij hoe Leene Communicatie organisaties kan helpen die met podcasts willen beginnen.  

Succesvolle arbeidsmarktcommunicatie met podcasts

Bij Leene Communicatie ontwikkelen we een podcastformat bij voorkeur als onderdeel van een brede communicatiestrategie. Een podcast maken over het feit dat een bedrijf op zoek is naar personeel slaat niet aan. Maar audioverhalen van medewerkers die vertellen waarom ze graag bij een organisatie werken, passen perfect binnen een bredere wervingscampagne. Zo krijgen potentiële nieuwe collega’s een stem, wat kan leiden tot sympathie, verbinding en het gevoel erbij te willen horen.  

Podcasts als middel voor interne communicatie

Eenmaal aangenomen krijgt de nieuwe collega in een korte podcastserie snel meer informatie. De CEO vertelt over de ontstaansgeschiedenis van de organisatie, er is een aflevering met aandacht voor de verschillende afdelingen en collega’s op sleutelposities de organisatie (zoals de OR-voorzitter) stellen zichzelf kort voor.  

Naast het vermijden van vakjargon of ambtelijke taal, heeft een podcast nog een groot voordeel: de informatie is te beluisteren op momenten dat er niet gelezen kan worden. In de auto op weg naar een klant, in de trein naar huis of tijdens het wandelen met de hond.

Leene Communicatie Podcasts
Podcasts

De juiste luisteraars bereiken

Leene Communicatie kan uw podcast breed verspreiden via bekende kanalen als Spotify en Apple Podcast of er voor zorgen dat uw podcast alleen intern te beluisteren is. Er is namelijk lang niet altijd behoefte aan een breed bereik. Het gaat erom de doelgroep die je wil bereiken de informatie ontvangen. Een podcast waar enkele honderden mensen naar luisteren kan net zo succesvol en effectief zijn als een productie met een bereik van 50K+.

Leene Communicatie denkt ook graag mee over het bereiken van potentiële luisteraars. Dat kan via een bestaande nieuwsbrief, een LinkedIncampagne of met een PR-aanpak. Misschien zit er een spraakmakende gast in de eerste aflevering, of is het feit dat uw organisatie een podcast is begonnen al nieuwswaardig genoeg. Dan schrijven we een persbericht en delen we een fragment met relevante journalisten.  

De ervaringen van Leene Communicatie met zakelijke podcasts

De Veiligheidsregio Amsterdam – Amstelland organiseert een jaar lang oefeningen rondom het thema grof en extreem geweld en terrorisme gevolgbestrijding. In de periode tussen de oefeningen moet het thema ‘op de agenda blijven.’ We ontwikkelen een interne podcast waarin sleutelfiguren terugblikken op de gijzeling in de Apple Store in Amsterdam. Zo vertellen de algemeen commandant en de woordvoeder van de politie over het verloop van de avond en krijgt de luisteraar ook een kijkje in de keuken van onder anderen de Officier van Dienst Bevolkingszorg. De laatste aflevering gaat over de afsluitende terreuroefening Pallas in en rond het Olympisch Stadion in Amsterdam.  

In aanloop naar de verkiezingen van 2023 vraagt de Mobiliteitsalliantie aandacht voor het dreigende dichtslibben van Nederland. Met een debat in Nieuwspoort en de lancering van een Deltaplan agendeert de sector het probleem en worden oplossingen aangedragen. Vertegenwoordigers uit de sector gaan in een eenmalige podcast in gesprek met minister Harbers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Leene Communicatie bereidt onder andere het draaiboek voor, begeleidt de inhoudelijke afstemming met de bewindspersoon en de andere sprekers en levert de presentator 

Voor het programma Denk Doe Duurzaam van de Rijksoverheid gaan we in gesprek over de vraag wat er nodig is voor een duurzame bedrijfsvoering bij het Rijk. Het is het begin van oplopende gasprijzen als gevolg van de oorlog in Oekraïne. We bespreken onder andere wat Rijksambtenaren ervan merken als de kachel een graadje lager gaat, omdat het Rijk fors minder gas wil verbruiken. De podcast is onderdeel van een Rijksbrede campagne die gericht is op beleidsmedewerkers bij de landelijke overheid.

De Denk Doe Duurzaam Podcast

Het programma Volkshuisvesting Nederland is bedoeld voor iedereen die zich bezighoudt met wonen: woningcorporaties, gemeenten, provincies, makelaars, investeerders en andere betrokkenen. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koningsrelaties zet zich ervoor in dat iedereen kan wonen in betaalbare, veilige en energiezuinige woningen. Leene Communicatie ontwikkelt het format De Tafel van Vijf waarin sleutelfiguren meer vertellen over de plannen waarmee minister Hugo de Jonge het woningtekort wil oplossen. En in de serie Betaalbare Middenhuur?! gaan we onder andere mee met de buurtteams die beoordelen of de huurprijs van een woning wel in verhouding is met de gestelde eisen voor woningen.

De Tafel van Vijf

Het Transitieteam Circulaire Bouweconomie is aanjager van verduurzaming in de bouw. In de Circulair Bouwen Podcast komt dat ruimschoots aan bod. Van hergebruikte toiletpotten tot het isoleren van woningen met de wortels van paddenstoelen en van het recyclen van viaducten tot een demontabel gebouw. Het format voor deze podcast is een radioprogramma in het klein. Verslaggevers trekken door het land en bezoeken bouwplaatsen en bijzondere projecten. In de studio bespreken deskundigen wat er nodig is om daadwerkelijk een stap verder te komen. Er is behoefte aan wet- en regelgeving die het mogelijk maakt om nieuwe materialen te gebruiken, maar ook aan andere businessmodellen.  

Circulair Bouwen Podcast

Het ministerie van Justitie en Veiligheid vraagt aandacht voor de bestrijding van ondermijnende criminaliteit. In de podcast die we maken komen mensen aan het woord die succes hebben met hun aanpak. Zo zet burgemeester Paul Depla van Breda gemeentelijke handhavers in voor controles waarvoor de politie niet bevoegd is. Depla laat onder andere controleren of juweliers die goud inkopen alle transacties volledig registeren en of werknemers van een coffeeshop wel over de juiste papieren beschikken. De aanpak moet ertoe leiden dat het voor criminelen minder makkelijk is om hun slag te slaan. Doordat met ministerie van Justitie en Veiligheid de opdrachtgever is, open er deuren die normaal gesloten blijven.  

Podcastserie over de aanpak van georganiseerde misdaad

Klaar om in gesprek te gaan?

Vul het formulier in om meer te weten te komen over wat Leene Communicatie kan doen op het gebied van podcasts.

Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Fill out this field
Fill out this field