Contact
Menu

Oprichting

20 jaar Leene
Communicatie

De basis van het huidige Leene Communicatie werd in 1998 gelegd op de Rotterdamse Veerhaven, bij communicatieadviesbureau BIKKER. Hier ontmoetten Job Leene, Peter van Apeldoorn en Steffart Buijs elkaar, alle drie woonden zij toentertijd in Gouda.

Een goed begin

Op 1 december 2000 startte Job Leene als zelfstandig tekstschrijver met Leene.txt. En hij was nog geen dag gestart, of de eerste opdrachtgever belde al: Deloitte had goede teksten nodig. Steffart – toentertijd werkzaam als communicatieadviseur bij Deloitte – zette zijn communicatiecollega’s op het spoor van Job.

De eerste groei

Het eenmansbedrijf kreeg het drukker en drukker, en in 2003 werd de zolderkamer ingeruild voor een kantoor in de historische binnenstad van Gouda. De eenmanszaak werd een bv, en de eerste collega kwam aan boord: Steffart Buijs. Al snel volgden er meer, en eind 2004 tekenden de contouren van een heus bureau zich af.

Uitbreiding na uitbreiding

Leene.txt begon overheidsaanbestedingen te winnen. Het bureau verbreedde de dienstverlening en groeide door. Vijf, zes, zeven collega’s. Een volgende verhuizing kondigde zich daarom aan: Leene.txt ging eind 2005 naar de Vossenburchkade in Gouda. Die liefde was van korte duur, want ook daar groeide het bureau al snel uit. Daarom verhuisde Leene.txt in 2007 met 14 collega’s naar de Goudse Karnemelksloot en werd kort daarna een extra kantoor in Rotterdam geopend.

Een nieuw jasje

Door de sterke toename van het aantal opdrachten met een digitale component, was extra senioriteit nodig op dat terrein. Oud-BIKKER-collega Peter van Apeldoorn kwam in 2008 aan boord. Leene.txt werd Leene Communicatie en er kwam een nieuw logo. Magenta is tot op de dag van vandaag de huisstijlkleur.

Maatschappelijk relevant

In de jaren die volgden beleefde Leene Communicatie pieken en dalen, maar in de kern bleef de dienstverlening draaien om meedenken en meedoen. Met een krachtige bureaucultuur waar waarden als vrijheid, vertrouwen en verantwoordelijk centraal staan en waar het persoonlijke karakter ondanks het komen en gaan van collega’s wordt gekoesterd. Sterk in tekst, communicatieadvies en mediarelaties voor bedrijfsleven en overheid. Met als rode draad: vrijwel altijd gaat het over maatschappelijke relevante onderwerpen zoals energie, duurzaamheid, vergrijzing, armoede of mobiliteit.

Publiquest

2016 was een belangrijk jaar voor het bureau. Leene Communicatie startte Publiquest, samen met communicatiebureau Podium en de Maatschap voor Communicatie. Publiquest is een coöperatie voor grotere overheidsopdrachten. Deze strategische samenwerking bleek een goede zet: in de afgelopen jaren won Publiquest een aantal grote aanbestedingen. Ook werd Leene Visuele Communicatie opgericht, samen met grafisch ontwerper Frank Janse. Daarmee is Leene Communicatie is een full-service communicatiebureau met de meest voorkomende communicatiedisciplines onder één dak.

Een nieuw begin

In 2020 besloot oprichter Job Leene een stap opzij te zetten en zijn aandelen over te dragen. Frans Petersen – lang werkzaam als communicatieadviseur bij de gemeente Rotterdam – stapte als nieuwe partner in en geeft vandaag de dag samen met Peter en Steffart leiding aan Leene Communicatie.

20 over 20

Ter ere van ons 20-jarig bestaan hebben we een aantal interviews gehouden met oud-collega’s: de 20 over 20 rubriek. Lees ze hier.