Anne-Marthe Vink

Anne-Marthe Vink

Anne-Marthe Vink (1997) is communicatieadviseur bij Leene Communicatie. Kenmerkend zijn haar nieuwsgierigheid en enthousiaste verschijning. De essentie van communicatie zit voor haar in het vertellen van verhalen en verbinden van mensen.

Werkt voor
Anne-Marthe werkt graag mee aan betekenisvolle communicatieprojecten. Bij Leene Communicatie adviseert en ondersteunt ze verschillende opdrachtgevers zoals gemeente Rotterdam en Rijkswaterstaat.

Achtergrond
Anne-Marthe was pionier van de studie Commerciële Economie: Marketing of Social Business en deed een minor in Zuid-Afrika. In de afgelopen jaren werkte ze in verschillende sectoren. Zo liep ze stage bij dance4life, deed ze onderzoek bij het Groene Hart Ziekenhuis en organiseerde diverse evenementen. Ze leerde dat communicatie een essentieel verschil kan maken.

Anne-Marthe over Anne-Marthe
‘Nieuwsgierig, aanpakken, organiseren en een mensenmens zijn woorden die mij het beste omschrijven. Ik wil graag mensen helpen; op welke manier dan ook. Elke keer weer hoop ik op elk gezicht een glimlach te toveren; daar krijg ik energie van!’

Arjan Degelink

Arjan Degelink

Arjan Degelink (1967) is verantwoordelijk voor sales bij Leene Communicatie. Hij legt contacten, benadert samenwerkingspartners en deelt kennis van het bureau met de publieke of private sector. Hij gaat graag het gesprek aan over de best passende oplossing.

Werkt voor
De focus van Arjan ligt bij het verstevigen van de band met bestaande relaties en het actief benaderen van nieuwe markten en opdrachtgevers. Om vervolgens samen met zijn collega’s bij Leene Communicatie de gewenste ondersteuning te organiseren.

Achtergrond
Als speechschrijver bij een evenementenbureau ontdekte Arjan dertig jaar geleden dat hij niet alleen gevoel heeft voor taal en tekst, maar óók voor commercie. Tot op de dag van vandaag beleeft hij er plezier aan om potentiële opdrachtgevers te enthousiasmeren tot samenwerking. Daarbij heeft hij een neus voor nieuwe behoeftes uit de markt, om daar vervolgens passende ‘proposities’ bij te ontwikkelen. Kortom, Arjan is een salesman in hart en nieren.

Arjan over Arjan
“Ik hou van lange-afstand-zwemmen, bergtochten maken en Franse wijn drinken. Ook bezoek ik graag het Rotterdams Philharmonisch orkest en luister ik naar jazz, klassiek of ‘alternatief’. Daarnaast coach ik met plezier mijn hockeyende dochters. Mijn motto bij dit alles is steeds dezelfde: ‘Doe ‘t met je hart!’”

Arno Sellenraad

Arno Sellenraad

Bart van Drimmelen

Bart van Drimmelen

Bart van Drimnmelen

Bart van Drimmelen (1997) is junior communicatieadviseur en contentmanager bij Leene Communicatie. Hij is creatief, enthousiast en ondernemend. Zijn interesse ligt vooral bij duurzaamheid en technologische ontwikkelingen.

Werkt voor 
Bart is als projectleider en adviseur betrokken bij een aantal interne projecten. Zo doet hij het beheer van de website en houdt hij zich bezig met de ontwikkeling van Leene’s social mediakanalen. Bart werkt daarnaast voor verschillende opdrachtgevers zoals gemeente Rotterdam en de Pauluskerk Rotterdam.

Achtergrond 
Bart studeerde Geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, en rondde daarna de master Global & Colonial History af aan de Universiteit Leiden. Naast zijn studie zette Bart zijn eigen e-commerce onderneming op binnen de fitnessbranche. Hier leerde hij dat het communiceren van een duidelijke boodschap essentieel is voor het effectief bereiken van je doelgroep.

Bart over Bart 
“Het is voor mij altijd interessant geweest om bij te dragen aan projecten rondom maatschappelijk relevante onderwerpen, zo krijg je zelf een kans om de toekomst mede vorm te kunnen geven. Ik ben creatief en probeer altijd in oplossingen te denken in plaats van problemen. Daarnaast hou ik van fitness, en heb ik door de jaren heen met mijn sportroutine de nodige discipline opgebouwd.”

Charlotte Groen

Charlotte Groen

Charlotte Groen (1996) is communicatieadviseur en tekstschrijver bij Leene Communicatie. Een kritische blik, nieuwsgierige instelling en planmatige aanpak kenmerken haar.

Werkt voor
Bij Leene Communicatie werkt Charlotte voor verschillende opdrachtgevers, waaronder Randstad en Vattenfall. Zij ondersteunt hen met advies en het schrijven van teksten.

Achtergrond
Charlotte rondde haar studie Communicatie af en volgde een minor Recht. Bij de politie deed ze onderzoek naar de website en sociale media-kanalen voor jongeren. Charlotte is ervan overtuigd dat communicatie essentieel is om mee te doen in de maatschappij, zowel op persoonlijk gebied als professioneel. Daarom helpt ze onder andere statushouders met het spreken, schrijven en lezen van de Nederlandse taal. Zo weten zij zich te redden in – voor ons – alledaagse situaties.

Charlotte over Charlotte
“Als kind hield ik al van lezen. Dat is nu niet anders. Verhalen verrassen en maken het leven een stukje mooier. Waar ik het vroeger voelde kriebelen bij het openen van een nieuw boek, voel ik dat nu bij het starten van een nieuwe opdracht. Ik kan niet wachten om op ontdekkingstocht te gaan binnen een organisatie. Daarbij komt mijn nieuwsgierigheid goed van pas. ”

Chelsi-Jay Sontohartono

Chelsi-Jay Sontohartono

Chelsi-Jay Sontohartono

Chelsi-Jay Sontohartono (1995) is communicatieadviseur bij Leene Communicatie. Zij probeert mensen in haar werk te raken, te verbinden en te bewegen.

Werkt voor
Bij Leene Communicatie werkt Chelsi-Jay voor diverse opdrachtgevers, waaronder gemeente Rotterdam, gemeente Gouda en DCMR Milieudienst Rijnmond. Ze houdt zich onder meer bezig met de productie van diverse communicatiemiddelen, conceptontwikkeling van campagnes en contentbeheer op social media en websites.

Achtergrond
Chelsi-Jay volgde de studie Communicatie, Media, en Informatietechnologie aan de Hogeschool Rotterdam, met een minor PR Creating Stories. Ze heeft een brede interesse, maar haalt de meeste voldoening uit betekenisvolle projecten. Chelsi-Jay is hands-on en kan als geen ander strategie, creatie en content samenbrengen. Of het nu gaat om kleinere vormgevingsopdrachten en grotere PR-strategieën of online werkzaamheden, creatieve campagnes en mooie evenementen.

Chelsi-Jay over Chelsi-Jay
“Op jonge leeftijd drukten mijn ouders mij op het hart om als een spons te zijn. Neem zoveel mogelijk in je op en leer zo veel mogelijk. Dit probeer ik dan ook altijd toe te passen in mijn werk. Mijn motto? Die is als Rotterdamse: niet lullen maar poetsen.”

Claudia Meima

Claudia Meima

Claudia Meima (1993) is tekstschrijver en communicatieadviseur bij Leene Communicatie. Ze is gedreven, nieuwsgierig en betrokken. Claudia maakt ingewikkelde onderwerpen graag begrijpelijk. Ze ziet snel de kern van de zaak om die vervolgens – met oog voor detail – uit te werken

Werkt voor
Claudia werkt graag voor opdrachtgevers die een verhaal te vertellen hebben. Ze vraagt door en wil het naadje van de kous weten. Ze vindt: pas als je een idee of project zelf doorgrondt, kun je het duidelijk overbrengen aan een ander. Onder andere voor gemeente Rotterdam, provincie Zuid-Holland en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland houdt ze zich bezig met thema’s als duurzaamheid en verkeersveiligheid.

Achtergrond
Claudia is gefascineerd door de invloed van woorden en verhalen. Ze studeerde geschiedenis, in de overtuiging dat kennis van het verleden onmisbaar is voor inzicht in het heden. Haar werk is geslaagd als mensen elkaar iets beter gaan begrijpen. Heldere communicatie is daarvoor de basis.

Claudia over Claudia
“Ik ben analytisch ingesteld en ga graag op onderzoek uit, in Nederland en daarbuiten. Op reis maak ik er een sport van om zoveel mogelijk van de plaatselijke taal te leren. In mijn vrije tijd maak ik muziek en kook ik graag.”

Corine Boef

Corine Boef

Corine Boef (1967) doet de financiële administratie voor Leene Communicatie en heeft veel organisatorische taken. Buiten dat houdt zij zich bezig met monitoring en analyse voor diverse opdrachtgevers. Haar interesse ligt vooral bij klimaat en duurzaamheid, (duurzame) mobiliteit en sociale vraagstukken.

Achtergrond
Corine studeerde Nederlands en volgde de opleiding hbo-bedrijfsadministratie. Zij gaf les in het middelbaar onderwijs tot 2005, en maakte toen de overstap naar Leene Communicatie. Daar stelde ze in de loop der jaren een takenpakket samen dat haar op het lijf geschreven is.

Corine over Corine
“Ik voel me het meest in mijn element als ik overzicht kan scheppen in ingewikkelde en abstracte situaties, kortom orde kan scheppen in chaos. Verder is het mijn kracht als een spons alle informatie in me op te nemen die relevant zou kunnen zijn voor opdrachtgevers, collega’s en vrienden. Ik ben een soort database voor de mensen om mijn heen.”

Frank Janse

Frank Janse

Frank Janse

Frank Janse (1967) is vormgever/ontwerper bij Leene Visuele Communicatie. Hij is tevens de medeoprichter van dit vormgevingsbureau, dat deel uitmaakt van Leene Communicatie.

Werkt voor
Frank ontwerpt voor uiteenlopende opdrachtgevers. Wat hij maakt en met welk doel hij dat doet, is heel divers. Voor Lagerwey Wind werkte hij bijvoorbeeld aan de huisstijl en de corporate presentatie. Nuon/Vattenfall vroeg hem de vormgeving van een nieuwe projectwebsite te verzorgen en infographics te ontwerpen. En voor ZonMw deed Frank de vormgeving van een volledig magazine – inclusief infographics om resultaten van onderzoeken te verhelderen.

Achtergrond
Een geboren beelddenker, dat is Frank. Niet voor niets volgde hij de opleiding Communicatie Creatief en studeerde hij aan de Willem de Koning Academie. Hij gaat graag de uitdaging aan om zowel emoties als informatie in beelden te vangen. Op zó’n manier dat zijn creaties optimaal beantwoorden aan de vraag en doelen van de opdrachtgever. Hij zoekt graag eerst goed uit waar iemands vraag nu écht vandaan komt. Immers: woorden vertellen niet altijd alles. Ze vormen een vertaling van een werkelijkheid.

Frank over Frank
“Ik ben altijd op zoek naar de dingen achter de dingen. Als iets een voorzijde heeft, heeft het ook een achterzijde. En daar ben ik benieuwd naar. Een goede analyse helpt me om datgene in mijn ontwerpen terug te brengen tot de essentie. Om een eenvoudig maar compleet beeld geven van bijvoorbeeld complexe informatie. Analyseren en zoeken naar eenvoud doe ik niet alleen tijdens mijn werk, maar ook in mijn vrije tijd. Tijdens het fietsen, fotograferen en muziek luisteren bijvoorbeeld.”

Frans Petersen

Frans Petersen

Frans Petersen

Frans Petersen (1983) is samen met Steffart Buijs en Peter van Apeldoorn directeur/partner van Leene Communicatie bv. Als strategisch adviseur, project- en accountmanager zet hij het liefst samen met de opdrachtgever de schouders onder een mooie klus: resultaat- én relatiegericht. Hij haalt plezier en voldoening uit het samen (her)ontdekken wat de uitdaging is en daar een passende, creatieve invulling aan geven. Als geen ander weet hij hoe belangrijk het is om daarbij zowel het interne als het externe speelveld in het oog te houden.

Werkt voor
Frans duikt graag in de organisatie van de opdrachtgever om te zoeken naar de vraag achter de vraag of het verhaal achter het verhaal. Als spin in het web legt hij intern en extern verbanden en komt hij tot een breed gedragen, relevante communicatieaanpak. Momenteel ondersteunt Frans onder andere de provincie Zuid-Holland bij het fiets- en verkeersveiligheidsbeleid en de daarbij horende programma’s, projecten en strategische samenwerkingen.

Achtergrond
Nadat hij na zijn opleiding HBO Communicatie enige tijd als freelance (muziek)journalist en copywriter had gewerkt, ging Frans aan de slag als communicatieadviseur bij de gemeente Rotterdam. Daar deed hij ervaring op met het begeleiden van participatietrajecten, gebiedsmarketing, omgevingscommunicatie en perswoordvoering. In 2017 maakte hij de overstap naar Leene Communicatie.

Frans over Frans
“Samen met de opdrachtgever ontdekken waar het écht om gaat, dat vind ik het allermooiste. Dat betekent goed inlezen, de hele omgeving in ogenschouw nemen. En ja: soms ook kritisch zijn op de uitvraag. Maar zodra er een heldere vraag en oplossingsrichting op tafel liggen, ontstaan vaak nieuwe inzichten en nieuwe energie. De perfecte basis om vervolgens, samen met enthousiaste collega’s én de opdrachtgever, vol voor een project te gaan. Dat maakt samen werken ook echt samenwerken, zodat we trots kunnen terugkijken op een mooi resultaat. Daar doe ik het voor!”

Gert Jan Kleefmann

Gert Jan Kleefmann

Gert Jan Kleefmann (1963) is tekstschrijver bij Leene Communicatie. Complexe onderwerpen toegankelijk maken voor de doelgroep is zijn kracht. Daarvoor geldt: hoe complexer een onderwerp is, hoe liever hij zich erin vastbijt. Tot hij het naadje van de kous weet.

Werkt voor
Gert Jan is actief voor verschillende opdrachtgevers. Vooral op het gebied van klimaat, duurzaamheid, energie en waterveiligheid. Thema’s die niet toevallig ook zijn persoonlijke interesse hebben. Net als overigens grond-, weg- en waterbouw en gebiedsontwikkeling.

Achtergrond
Gert Jan studeerde Maatschappijgeschiedenis aan de Erasmus Universiteit Rotterdam met als afstudeerrichting Communicatie & Voorlichting. Als tekstschrijver heeft hij zo’n 20 jaar ervaring, waarvan 14 als freelancer.

Gert Jan over Gert Jan
“Op donkere heldere nachten mag ik graag met mijn telescoop de ruimte in turen. Die fascinerende onmetelijkheid werkt uitermate inspirerend. Bijna net zo inspirerend als het trappen van een balletje met m’n zoon Mees op het strand in Haamstede.”

Giulia Brinkman

Giulia Brinkman

Giulia Brinkman (1990) is tekstschrijver en communicatieadviseur bij Leene Communicatie. Ze is leergierig, goedlachs, creatief en meedenkend. Ook haar nauwkeurigheid en brede interesse en kennis – van duurzaamheid tot mode en van literatuur tot social media – komen goed van pas in haar werk.

Werkt voor
Of het nu voor de overheid, het bedrijfsleven of het maatschappelijk middenveld is. Giulia helpt opdrachtgevers graag met heldere, pakkende en aansprekende teksten. Dit doet ze onder meer voor Randstad, Tempo-Team, provincie Zuid-Holland en ZonMw.

Achtergrond
Nadat Giulia zich in de wereld van dans had ondergedompeld door af te studeren aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen, was het tijd voor haar fascinatie voor taal en tekst. Ze studeerde Nederlands in Amsterdam en Utrecht. Een uitstekende keuze, want ze wordt nog altijd dolenthousiast van het analyseren van taal en het bezig zijn met de begrijpelijkheid van tekst. Communicatie kan volgens haar altijd effectiever en efficiënter.

Giulia over Giulia
“Als ik ergens voor ga, dan doe ik dat altijd voor 100%. Bovendien bijt ik me graag vast in onderwerpen waar ik nog niet veel van af weet. Ik zit, letterlijk en figuurlijk, niet graag stil. Daarom help ik in mijn vrije tijd kinderen met het leren van de Nederlandse taal, sta ik regelmatig op het podium en reis ik naar verre en minder verre bestemmingen om andere culturen, mensen en gebruiken te leren kennen.”

Hester Meijer

Hester Meijer

Hester Meijer (1983) is vormgever bij Leene Visuele Communicatie. Ze geniet ervan om met veel verschillende opdrachten tegelijk bezig te zijn. Haar aangeboren rust en nauwkeurigheid laten haar daarbij nooit in de steek.

Werkt voor
Van nieuwsbrieven ontwerpen tot websites opbouwen. En van brochures vormgeven tot digitale publicaties ontwikkelen. Hester houdt zich bezig met het ontwerp en opmaak van uiteenlopende publicaties – zowel geprint als digitaal. Dit doet ze onder andere voor de gemeente Rotterdam en Vattenfall.

Achtergrond
Hester volgde de opleiding Grafisch Vormgeven aan het Grafisch Lyceum in Rotterdam en werkte bij diverse ontwerpbureaus. Er is weinig dat ze nog nooit heeft vormgegeven of opgemaakt. Maar leren houdt nooit op, en dus volgde ze in deeltijd een opleiding tot meubelmaker. Daar leerde ze ook driedimensionaal te ontwerpen en ontwikkelen.

Hester over Hester
“Ik ben recht door zee. Je weet altijd weet wat je aan me hebt. Ook in mijn werk probeer ik de boodschap zo helder mogelijk over te brengen. Want al is een tekst nog zo sterk; met een goede vormgeving wordt het nóg duidelijker. Buiten werktijd klus en kook ik graag, en ik ben altijd in voor een bordspel.”

Job Leene

Job Leene

Job Leene
Job Leene (1963) is oprichter van Leene Communicatie. Sinds juli 2020 is hij directeur-af en is hij als zelfstandig tekstschrijver en adviseur verbonden aan het bureau. Zijn favoriete vraag: wat wil je nu aan wie vertellen en wat kan diegene daar dan mee?

Werkt voor
Een brede groep opdrachtgevers, waarbij zijn voorkeur ligt bij opdrachten met een grote maatschappelijke relevantie en impactvolle sociaal-economische thema’s. Zoals het armoedevraagstuk, laaggeletterdheid, energietransitie, gezondheid en voeding. Dat doet hij voor opdrachtgevers als gemeente Rotterdam, gemeente Gouda, diverse ministeries en NGO’s.

Achtergrond
Job is vooral een praktijkman. Het vak van tekstschrijver maakte hij zichzelf eigen door van jongs af veel te schrijven; adviseur werd hij vooral door goed te luisteren en te analyseren. En door zich bij elke casus af te vragen: wat is nu de kern van het probleem?

Job over Job
“Eenvoud loopt als een rode draad door mijn leven. Ik ben wars van dikdoenerij en moeilijk doen en ik zeg wat ik vind. Dat vind je terug in mijn teksten, maar ook in de gerechten die ik als fanatiek hobbykok maak. Het verklaart ook mijn liefde voor het Franse platteland, waar ik veelvuldig verblijf om te lezen, te schrijven, te koken en te tuinieren.”

Jules van der Leeuw

Jules van der Leeuw

Jules van der Leeuw (1985) is communicatieadviseur en woordvoerder namens Leene Communicatie. Zijn doel: rake vragen stellen, begrijpelijke verhalen overbrengen en met behulp van sociale media de juiste doelgroepen bereiken.

Werkt voor
Namens Leene Communicatie is Jules betrokken bij diverse projecten voor de gemeente Rotterdam op het gebied van duurzaamheid, mobiliteit en innovatie. Ook werkt hij voor de Dienst Beheer Infrastructuur (DBI) van de provincie Zuid-Holland en is hij woordvoerder voor De Verkeersonderneming in Rotterdam.

Achtergrond
Met een neus voor nieuws en gevoel voor actualiteit kan Jules onderwerpen stevig op de agenda krijgen. In het verleden werkte hij als journalist voor uiteenlopende landelijke en regionale media, waar hij onder meer berichtte over politiek, rechtszaken, sport en kunst & cultuur. Ook was hij actief als zelfstandig PR-adviseur, mediatrainer en tekstschrijver. Als generalist is de kracht van Jules dat hij op een creatieve manier met de meest uiteenlopende onderwerpen goed uit de voeten kan. Actief burgerschap, een gezonde leefomgeving en slimme mobiliteit, dat zijn thema’s naar zijn hart. Zijn taalvaardigheid zet hij graag in om taaie beleidsnotities te vertalen in toegankelijke taal voor betrokken burgers.

Jules over Jules
“Mijn ervaring wil ik graag benutten in de wereld van de communicatie. Bij voorkeur richt ik me op organisaties en bedrijven met maatschappelijke impact. Met pakkende tekst, krachtige beeldverhalen en PR kan ik daar hun boodschap overtuigend overbrengen. Daarbij geniet ik van fijne details en een kwinkslag hier en daar. Als we zo de wereld iets mooier kunnen maken, dan draag ik daar graag mijn steentje aan bij.”

Koos Pol

Koos Pol

Lynsey Dubbeld

Lynsey Dubbeld

Dr. Lynsey Dubbeld (1975) is communicatieadviseur met een specialisatie in contentstrategie, contentmarketing en storytelling. Ze weet precies hoe je ingewikkelde onderwerpen vertaalt in verhalen die de doelgroepen informeren, inspireren en activeren. Met een scherp oog voor actuele ontwikkelingen, een gezonde dosis pragmatisme en een feilloos gevoel voor taal zorgt Lynsey dat verhalen de aandacht krijgen die ze verdienen.

Werkt voor
Lynsey is bovengemiddeld op de hoogte van ontwikkelingen in veiligheid, toezicht, privacy, duurzaamheid en MVO. Ze werkt voor uiteenlopende opdrachtgevers die met deze thema’s te maken hebben. Van de Johan Cruijff Arena en Nuon tot het ministerie van SZW en de provincie Noord-Holland.

Lynsey combineert strategie het liefste met uitvoering: ze adviseert én steekt de handen uit de mouwen. Bijvoorbeeld als het gaat om onderzoek, trendanalyse of copywriting. Daarnaast leidt ze als projectmanager complexe communicatieprojecten in goede banen.

Achtergrond
Lynsey studeerde filosofie, wetenschap- en techniekstudies en journalistiek, en volgde de C-opleiding bij Van der Hilst. Ze startte haar loopbaan als onderzoeker en beleidsadviseur. Sinds 2005 werkt ze als communicatieadviseur, contentstrateeg, trendanalist en copywriter.

Lynsey over Lynsey
“Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan. Het is een aansprekende visie, maar zeker niet mijn levensmotto. Ik ben verslaafd aan to-dolijstjes en regel alles het liefste tot in perfectie. Wat ik wel met Pippi Langkous deel: een gezonde dosis humor, eigenzinnigheid en relativeringsvermogen.”

Maarten Hagg

Maarten Hagg

Als ervaren storyteller houdt Maarten Hagg (1980) van een goed verhaal. Omdat je daarmee mensen écht kunt raken. Daarbij maakt hij graag gebruik van de mogelijkheden die innovatieve technieken, handige apps en social media bieden. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, en de prachtige verhalen die daarmee verbonden zijn.

Werkt voor

Bij Leene Communicatie houdt Maarten zich als mediaspecialist vooral bezig met free publicity, social media verslaggeving en video. Voor bijvoorbeeld Nuon, de Inspectie SZW en Rijkswaterstaat. Vanuit zijn jarenlange ervaring als journalist voelt Maarten goed aan met welke content je de aandacht trekt van journalisten. Maarten heeft er plezier in om ingewikkelde verhalen zo te vertellen dat je er een breed publiek mee boeit.

Achtergrond

Maarten werkte ruim elf jaar als radioverslaggever en presentator. Voor Radio 1 kwam hij in alle hoeken van de samenleving en zag hij hoe politieke beslissingen burgers raken. Hij leerde dat elk verhaal minstens twee kanten heeft. Tegelijkertijd groeide zijn maatschappelijke betrokkenheid. Zijn belangstelling gaat uit naar thema’s als duurzaamheid, gezondheid en mensenrechten. En de keuzes die bedrijven, overheden en burgers daarin kunnen maken.

Maarten over Maarten

“Mijn visie is dat iedereen een verhaal heeft: ondernemer en klant, overheid en burger, werkgever en werknemer. Het is mijn missie om dat verhaal naar boven te halen en zó te vertellen dat het de doelgroep raakt en in beweging zet. Zo worden misverstanden weggenomen, komen mensen met elkaar in verbinding en inspireren ze elkaar.”

Margien Timmer

Margien Timmer

Margien Timmer

Margien Timmer (1995) is communicatieadviseur bij Leene Communicatie. Als nieuwsjunkie houdt ze graag in de gaten wat er in de samenleving speelt, vooral op het gebied van sociale ongelijkheid en duurzaamheid. Haar kritische en analytische blik helpen haar om snel een beeld van de situatie te schetsen en daarop in te spelen.

Werkt voor
Bij Leene Communicatie werkt Margien onder andere voor de gemeente Rotterdam en provincie Zuid-Holland. Ook verzorgt ze voor het Vattenfall Solar Team het contact met de media in aanloop naar en gedurende de race en ondersteunt ze de andere communicatieadviseurs.

Achtergrond
Tijdens haar studie Politicologie aan de Universiteit Leiden volgde Margien de minor Journalistiek en Nieuwe Media, met als onderdeel een stage op de communicatieafdeling van BNNVARA. Om haar liefde voor politiek en communicatie te combineren, volgde ze de master Politieke Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast zit ze als vrijwilliger in het PR- en communicatieteam van WWF Haaglanden en helpt ze een Leidse statushouder op weg in de Nederlandse samenleving.

Margien over Margien
“Als idealist zeg ik altijd dat ik de wereld wil verbeteren. Ik geloof dat dit kan door naar anderen te luisteren en nooit te geloven dat je alle kennis al op zak hebt; er is altijd meer om bij te leren. Zo probeer ik zelf mijn Duits te verbeteren en lees ik een boek over de geschiedenis van de mensheid. Goede communicatie betekent goed luisteren. Vaak vind je tussen de regels door allerlei boodschappen die onmisbaar zijn voor je verhaal!”

Marjolein Slingerland

Marjolein Slingerland

Marjolein Slingerland (1995) is communicatieadviseur en tekstschrijver bij Leene Communicatie. Na haar studie Nederlandse taal en cultuur aan de universiteit van Leiden deed Marjolein de master Neerlandistiek aan de universiteit van Utrecht. Ze studeerde af op een onderzoek naar begrijpelijkheid in de communicatie met laaggeletterden.

Werkt voor
Marjolein werkt voor verschillende opdrachtgevers, waaronder Randstad, de gemeente Rotterdam en de provincie Zuid-Holland. Ze ondersteunt deze organisaties onder meer met webredactie, advies en het schrijven van teksten. Ook geeft ze regelmatig trainingen vanuit de Leene Communicatie Academie op het gebied van begrijpelijk schrijven.

Achtergrond
Communicatie terugbrengen tot wat het hoort te zijn: begrijpelijk, helder en aantrekkelijk. Dat is wat Marjolein het liefst doet, zowel in tekst- en advieswerk als in trainingen. Ze gelooft dat je alles in heldere taal kunt overbrengen en dat de communicatie daar altijd beter van wordt.

Marjolein over Marjolein
“Opdrachtgevers en cursisten. Dat is waar mijn hart sneller van gaat kloppen. Samen de schouders eronder om zo te komen tot een mooi product. Ik word blij wanneer ik zie dat anderen ook enthousiast worden van heldere communicatie. Of als cursisten mij na de training een dijk van een brief sturen.”

Martijn van der Wind

Martijn van der Wind

Martijn van der Wind

Martijn van der Wind (1975) is trainer en mediaspecialist voor Leene Communicatie. Hij streeft naar duidelijke, klare taal en houdt ervan mensen te enthousiasmeren.

Werkt voor
Sinds 2015 verzorgt Martijn voor Leene Communicatie opleidingstrajecten bij opdrachtgevers. Hij werkt zowel voor de non-profit- als de profitsector. Daarbij geeft hij trainingen op het gebied van media, interviews, presentaties en crisiscommunicatie. Ook begeleidt hij diverse schrijftrainingen, zoals: schrijven van offertes, begrijpelijk schrijven, schrijven van raadsvoorstellen, klantvriendelijke brieven en e-mails, journalistiek schrijven, schrijven van persberichten, en schrijven van speeches.

Achtergrond
Na zijn studie journalistiek deed hij een masterstudie communicatie in Zuid-Afrika. Hij studeerde af op een onderzoek naar de Waarheids- en Verzoeningscommissie. Daarna werkte hij als redacteur en verslaggever voor 2Vandaag en als chef-redacteur bij het Nederlands Dagblad. Inmiddels heeft hij meer dan 10 jaar bureauervaring en is hij gespecialiseerd in trainingen; en in helder, begrijpelijk taalgebruik. Naast zijn werk als trainer en redacteur, adviseert Martijn regelmatig mensen en organisaties bij communicatie in crisissituaties. Ook begeleidt en traint hij mensen persoonlijk bij publieke optredens.

Martijn over Martijn
“Analfabetisme en laaggeletterdheid raken mij enorm. Taal is de basis van communicatie. Maar lang niet iedereen kan er goed mee overweg. Ik ben daarom in drie regio’s betrokken bij de strijd tegen laaggeletterdheid. In Heerlen, Leiden en Gouda zet ik me hiervoor in; samen met stichting Lezen & Schrijven, gemeenten, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties.”

Merel de Bruijn

Merel de Bruijn

Merel de Bruijn (1992) is communicatieadviseur en tekstschrijver bij Leene Communicatie. Ze is enthousiast, nuchter en creatief. Merel vertaalt complexe onderwerpen graag naar begrijpelijke en toegankelijke informatie. Haar kritische blik en brede interesse komen daarbij goed van pas.

Werkt voor
Merel helpt verschillende opdrachtgevers met het vertalen van hun boodschap tot heldere en aansprekende communicatie-uitingen. Dit doet ze onder meer voor de gemeente Rotterdam en Vattenfall.

Achtergrond
Merel studeerde Journalistiek met een focus op bedrijfsjournalistiek. Als redacteur en PR-adviseur hield zij zich de afgelopen jaren bezig met uiteenlopende onderwerpen. Altijd met het doel om de doelgroep te bereiken. En ze is als digital native goed thuis in de wereld van social media.

Merel over Merel
“Van mooie achtergrondverhalen die mensen ontroeren tot korte, zakelijke teksten waarbij de nuance heel belangrijk is. Met taal kun je zoveel betekenen en bereiken. Als je maar duidelijk bent. Ik ben wars van jargon: wat wil je écht zeggen? Goede communicatie is goed luisteren en niet alleen horen. Doorvragen en tot de kern komen. Want als jij en ik het al niet goed begrijpen, hoe bereik je dan de beoogde doelgroep?”

Nadine Huiskes

Nadine Huiskes (1990) is communicatieadviseur en tekstschrijver bij Leene Communicatie. Ze heeft een brede maatschappelijke interesse, met een voorliefde voor duurzaamheid en de inclusieve samenleving. Nadine vindt persoonlijke ontwikkeling belangrijk en is altijd op zoek naar kansen om nieuwe kennis, inzichten en vaardigheden op te doen.

Werkt voor
Nadine werkt graag voor enthousiaste, innovatieve organisaties. Goed luisteren naar de wensen van de opdrachtgever en een project nauwkeurig uitvoeren zijn haar belangrijkste speerpunten. Ze haalt veel voldoening uit een goede samenwerking en het neerzetten van een mooi resultaat. Voor de gemeente Rotterdam houdt ze zich bezig met de thema’s energietransitie, laaggeletterdheid en armoede. Voor Vattenfall schrijft ze vakartikelen over aardgasvrij leven.

Achtergrond
Nadine studeerde Liberal Arts & Sciences, een interdisciplinaire opleiding waarbij het doorgronden van complexe maatschappelijke vraagstukken centraal staat. Ze specialiseerde zich in de religiewetenschappen en stelt zich altijd de vraag: wat drijft mensen? Haar schrijftalent zet ze graag in om de verhalen en ideeën van mensen voor het voetlicht te brengen. Voordat ze bij Leene Communicatie aan de slag ging, werkte ze als webredacteur bij een uitgeverij.

Nadine over Nadine
“Hoe kunnen we de wereld een stukje beter maken? Ik ben positief ingesteld en geloof dat elke inspanning telt. Effectief communiceren over belangrijke thema’s en transparant zijn als organisatie maken daar zeker deel van uit. Mijn motto is: ‘Alles wat je aandacht geeft, groeit’. Ik zoek altijd naar diepgang gecombineerd met heldere taal, passend bij de opdrachtgever.”

Peter van Apeldoorn

Peter van Apeldoorn

Peter van Apeldoorn (1975) is samen met Frans Petersen en Steffart Buijs directeur/partner van Leene Communicatie bv. Als adviseur denkt hij graag mee met opdrachtgevers. Hij adviseert over communicatie-oplossingen, social media en crossmediale kansen. Daarnaast zorgt hij als bureaudirecteur voor het reilen en zeilen van het bureau. Met aandacht voor alle collega’s, interne processen en een goede werkverdeling.

Werkt voor
Peter werkt het liefst samen mét opdrachtgevers, want juist dan ontstaan de beste en mooiste resultaten. Of het nu gaat om advies, een communicatieconcept of het op een vernieuwde wijze presenteren van betekenisvolle content.

Achtergrond
Peter volgde een studie Informatiekunde en werkte 15 jaar bij communicatieadviesbureaus als Bikker, Euro RSCG, BVH en dePersoneelZaak. Sinds 2008 versterkt hij het team van Leene Communicatie.

Peter over Peter
“Mijn inspiratie haal ik uit gedichten van Toon Tellegen, de Klaas Gubbels aan mijn muur en natuurlijk mijn vier dochters. Daarnaast mag ik graag fotograferen. Juist door te kijken zie je meer. Mijn motto: ‘Binnen de perken zijn de mogelijkheden even onbeperkt als daarbuiten’.”

René Lansbergen

René Lansbergen

René Lansbergen (1978) is tekstschrijver en contentspecialist bij Leene Communicatie. Hij vindt dat een boodschap alleen overkomt als deze ‘vertaald’ wordt naar teksten en beelden die relevant zijn voor een doelgroep. Hij bijt zich vast in (complexe) onderwerpen en brengt ze terug naar ‘gewone mensentaal’. Dat doet hij op een pragmatische manier, met een Rotterdamse mentaliteit. 

Werkt voor
René werkt onder andere voor de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG), Wigo4it (IT voor sociaal domein), Rijkswaterstaat en gemeente Rotterdam. Korte, actiegerichte webteksten, maar ook een verdiepend artikel voor een vakblad behoren tot zijn repertoire. Voor hem is leesbaarheid en begrijpelijkheid het uitgangspunt. Duurzaamheid, innovatie en onderwerpen gericht op ondernemers vindt hij interessant. In de samenwerking met klanten vindt René een open houding, vertrouwen en humor belangrijk.

Achtergrond
René studeerde Communicatie aan de HEAO en behaalde ook zijn opleiding Communicatie-C. Hij heeft ruime ervaring als marketingcommunicatie-adviseur bij een energiebedrijf. Ook werkte hij voor een accountantsorganisatie en als redacteur voor een financieel-administratief vakblad. Deze ervaring helpt hem om onderwerpen zich snel eigen te maken en creatief mee te denken met opdrachtgevers. 

René over René
“Mijn ogen en oren staan altijd open. Van mij moet een communicatieve creatie er altijd goed uitzien, kloppen én goed klinken. Het geeft me een kick als alle puzzelstukjes samenkomen, ook in mijn passie voor muziek maken.”

Rianne de Koning

Rianne de Koning

Rianne de Koning

Rianne de Koning (1997) is tekstschrijver bij Leene Communicatie. Ze is kritisch, nieuwsgierig en nauwkeurig. Rianne houdt van heldere communicatie, altijd met oog voor de doelgroep.

Werkt voor
Bij Leene Communicatie werkt Rianne voor verschillende opdrachtgevers, waaronder DCMR Milieudienst Rijnmond, gemeente Rotterdam en provincie Zuid-Holland. Ze ondersteunt hen bij het schrijven en redigeren van allerlei soorten teksten. Zo zet ze haar tanden in een ambtelijk stuk om dat vervolgens begrijpelijk en prettig leesbaar te maken of schrijft ze een pakkende social mediapost.

Achtergrond
Rianne behaalde haar bachelor Nederlandse Taal en Cultuur aan de Universiteit Utrecht. Tijdens haar master Neerlandistiek aan dezelfde universiteit liep Rianne stage bij het Meertens Instituut en Stadsarchief Amsterdam. Daar verdiepte ze zich in vroegmoderne teksten. Maar ook tekstvereenvoudigingsprojecten hebben Riannes interesse: daarom zet ze zich graag in voor de begrijpelijkheid van communicatie met laaggeletterden.

Rianne over Rianne
‘Duidelijke taal en een heldere boodschap zijn ontzettend belangrijk om sociaal te functioneren. Taal moet aanspreken, daarom lees ik graag. Een goed boek heeft ook het vermogen om te verbinden, bijvoorbeeld door er met anderen over te praten. Verder houd ik ervan om met familie te zijn of met vriendinnen gezellig een dagje weg te gaan.’

Steffart Buijs

Steffart Buijs

Steffart Buijs (1976) is samen met Frans Petersen en Peter van Apeldoorn directeur/partner van Leene Communicatie bv. Hij is een ondernemende en bevlogen communicatieprofessional die meedenkt en meedoet. Als geen ander kan hij strategie en uitvoering met elkaar verbinden. Hij is kwaliteitsbewust, kritisch, schakelt snel en is creatief in zijn aanpak. En dat alles met een Rotterdamse no-nonsens-mentaliteit. Steffart is expert in mediarelaties, woordvoering en PR.

Werkt voor
Naast het bureaumanagement is Steffart in verschillende rollen actief voor opdrachtgevers op vooral de terreinen energie, duurzaamheid, mobiliteit, financiën, werk en bouwen en wonen. Tevens maakt hij deel uit van de Communicatiepool Rijksoverheid van de Dienst Publiek en Communicatie (DPC), van het ministerie van Algemene Zaken. Deze pool bestaat uit communicatiespecialisten die snel inzetbaar zijn op opdrachten met een hoog afbreukrisico, een ingewikkeld speelveld en een grote complexiteit. Via deze pool is Steffart beschikbaar als strategisch adviseur mediarelaties en woordvoerder voor zowel kerndepartementen als uitvoeringsorganisaties.

Achtergrond
Steffart heeft zo’n twintig jaar communicatie-ervaring, vooral op het gebied van corporate communicatie, mediarelaties en contentcreatie. Hij studeerde af aan de School voor Journalistiek en HEAO Communicatie. Daarnaast volgde hij diverse vakgerichte cursussen en leergangen, onder meer aan het Corporate Communication Centre van RSM / Erasmus University. Steffart is tevens actief actief in diverse besturen en adviesraden. Regelmatig publiceert hij over zaken die hem inspireren en irriteren in dag- en vakbladen en op weblogs.

Steffart over Steffart
“Als je doet wat je deed dan krijg je wat je kreeg. Ik heb niet zo veel met motto’s, maar met deze uitspraak van Albert Einstein kan ik wel uit de voeten. Veel respect heb ik voor U2-voorman Bono. Als geen ander is hij in staat om creativiteit, professionaliteit en commercialiteit te combineren met maatschappelijke betrokkenheid. En dat alles op het hoogste niveau.”

Ton van Leeuwen

Ton van Leeuwen

Ton van Leeuwen (1981) is journalistiek tekstschrijver en contentspecialist bij Leene Communicatie. Uit complexe informatie weet hij precies de kern te halen om vervolgens de boodschap op een doelgroepgerichte wijze te verwoorden.

Werkt voor
Ton werkt voor een breed scala aan opdrachtgevers in het bedrijfsleven en de publieke sector. Hij geeft bijvoorbeeld communicatie-advies aan de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG) en schrijft regelmatig vakartikelen voor de gemeente Rotterdam. Voor het ministerie van BZK doet hij diverse projecten op het gebied van digitalisering en bescherming van publieke waarden. Een prettige, open samenwerking is voor Ton een voorwaarde om opdrachtgevers goed te kunnen helpen.

Achtergrond
Ton volgde de opleiding Communicatie en is zich snel daarna gaan toeleggen op schrijven en storytelling in de breedste zin van het woord. Hij is afkomstig uit een agrarische familie en werkte onder meer voor een vakblad over voedingstuinbouw en een internationaal groenteveredelingsbedrijf. Daar heeft hij veel kennis opgedaan over voedselproductie en de daaraan gerelateerde maatschappelijke vraagstukken. Zo is Ton onder meer goed thuis in thema’s als innovatie en duurzaamheid.

Ton over Ton
“Ik vind het vak communicatie razend interessant. Het verandert snel en brengt me in contact met een grote diversiteit aan gepassioneerde mensen en inspirerende organisaties en processen. Dat zorgt ervoor dat ik mezelf telkens opnieuw kan uitdagen. Hetzelfde doe ik in mijn vrije tijd. Zo probeer ik met hardlopen en sportklimmen mijn grenzen te verleggen en biedt improvisatietheater me de gelegenheid om regelmatig uit mijn comfortzone te komen.”

Wendy Schaap

Wendy Schaap

Wendy Schaap (1974) is senior communicatieadviseur bij Leene Communicatie. Gedreven, resultaatgericht en vrolijk, dat is Wendy ten voeten uit. Met ruim 20 jaar ervaring ondersteunt ze opdrachtgevers met strategisch communicatieadvies, -coördinatie én -uitvoering.

Werkt voor
Wendy werkt graag aan complexe projecten waarbij haar gevoel voor politieke en bestuurlijke verhoudingen steeds van pas komt. Ze werkt momenteel voor Rijkswaterstaat, offshore windpark NoordzeeWind, gemeente Rotterdam en het Rijksprogramma voor Duurzaam Digitale Informatiehuishouding (RDDI).

Achtergrond
Wendy studeerde Europese studies en Communicatiewetenschap en werkte in verschillende communicatiefuncties, zowel in het bedrijfsleven als bij de overheid. De afgelopen jaren was zij vooral actief in de wereld van gebiedsontwikkeling en vastgoed. Zo zette zij voor het Rijksvastgoedbedrijf onder andere alle communicatie op rondom de renovatie van het Binnenhof.

Wendy over Wendy
“Voor mij gaat communicatie vooral over contact maken. Begrijpen wat de ander nodig heeft en helpen om te komen tot een gezamenlijk beeld of gewenste actie. Dit doe ik graag voor en met opdrachtgevers, maar ook als moeder van twee tieners. Geweldig hoe hun (denk)wereld in elkaar steekt! Met een gezonde dosis relativeringsvermogen en humor houden we elkaar scherp.”

Bij Leene Communicatie werken mensen die uitblinken in denken en doen. De vaste kern bestaat uit communicatieprofessionals die in dienst zijn bij ons bureau. Daarnaast werken we samen met enkele gespecialiseerde ZZP’ers. Zij zijn niet van Leene Communicatie, maar horen wel bij ons bureau. Met sommigen werken we al meer dan twintig jaar samen.