Sophie Bijloo (2000) is communicatieadviseur bij Leene Communicatie. Ze vindt het fascinerend om te zien dat iets eenvoudigs, zoals het toevoegen van koppen of afbeeldingen in een tekst, mensen kan helpen om informatie beter te begrijpen. Of dat gedrag op een positieve manier beïnvloed kan worden door bijvoorbeeld ‘nudges’ in te zetten die het gewenste gedrag stimuleren. Ze zet haar kennis en vaardigheden graag in voor maatschappelijk relevante onderwerpen, zoals het informeren van inwoners over schuld en armoede of het bevorderen van gezond en duurzaam gedrag.
Werkt voor
Sophie deed in opdracht van Tour de Force en het CROW (Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek) onderzoek naar de communicatietoolkit ‘Doorfietsroutes’ en gaf advies over de doorontwikkeling ervan. Verder verzorgt ze nieuws- en persberichten rondom het openbaar vervoer voor de provincie Zuid-Holland. En voor Filomena (Centrum huiselijk geweld en kindermishandeling) verbetert of ontwikkelt Sophie verschillende communicatiemiddelen, zoals de nieuwsbrief en de website.
Achtergrond
Sophie volgde de bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht en daarna de master Communicatie en Beïnvloeding aan de Radboud Universiteit. Tijdens haar studies deed ze onder andere onderzoek naar de begrijpelijkheid van overheidsbrieven over schuldhulpverlening. Ook adviseerde ze het Radboudumc over websiteteksten voor kankerpatiënten.