Contact
Menu
Terug

Johan Cruijff ArenA Case
  • Een nieuwe website 
  • Aantrekkelijke webcontent
  • Bepalen van de juiste tone of voice

Opdrachtgever

Johan Cruijff ArenA

Opdracht

Contentoptimalisatie voor de nieuwe website

Periode

Januari – juni 2020

Case

Nieuwe website Johan Cruijff ArenA

In 2018 is de Amsterdam ArenA omgedoopt tot Johan Cruijff ArenA. Daar hoorden ook een nieuwe, frisse huisstijl en website bij.

De bestaande website was verouderd en ondersteunde daardoor niet meer alle ambities van de organisatie. De Johan Cruijff ArenA vervult namelijk niet alleen een belangrijke rol als voetbalstadion en evenementenlocatie, maar wil zich ook profileren als koploper op het gebied van duurzaamheid, innovatie en maatschappelijke betrokkenheid. Dit verhaal moest op de nieuwe website overtuigend voor het voetlicht worden gebracht.

De samenwerking tussen de Johan Cruijff ArenA en Leene Communicatie gaat terug tot 2012. Een aantal jaren geleden heeft Leene Communicatie zich als creatieve en vakkundige partner bewezen met een bekroonde PR-campagne rondom het duurzame hergebruik van oude stadionstoeltjes. Ook verzorgen we ieder jaar de redactie en vormgeving van het jaarverslag tot in de puntjes. Het was dan ook niet verrassend dat de ArenA ons wilde betrekken bij het realiseren van aantrekkelijke en wervende content voor de nieuwe website.

Opdracht

De vraag aan de contentexperts van Leene Communicatie was: adviseer over de tone of voice op de nieuwe website, en herschrijf alle webteksten zodat deze het ‘merk’ Johan Cruijff ArenA reflecteren terwijl ze diverse doelgroepen aanspreken.

Werkwijze

  • Het bepalen van de juiste tone of voice: om de verschillende doelgroepen goed te bedienen, hebben we gebruikgemaakt van het NeedScope-model. Nadat de opdrachtgever de tone of voices – in het NeedScope model onderverdeeld in kleuren – had vastgesteld, hebben we uitgewerkt hoe de merkidentiteit van de ArenA stevig naar voren komt op tekstniveau.
  • De nieuwe site verdient krachtige en inspirerende teksten. We hebben alle bestaande content herschreven en nieuwe teksten uitgewerkt volgens de gekozen NeedScope-kleuren. Deze teksten zijn gericht op de drie belangrijkste doelgroepen: bezoekers, zakelijke klanten, en professionals/stakeholders/potentiële samenwerkingspartners die meer over de ArenA willen weten.
  • Met het oog op nieuwe content en updates is het handig om terug te kunnen grijpen op een beproefde en zorgvuldig afgestemde werkwijze. Daarom hebben we een schrijfwijzer voor de website gemaakt: een praktisch document met onder meer uitleg over de gekozen NeedScope-kleuren, het gebruik van specifieke termen/jargon, do’s en don’ts, aanspreekvormen en het toepassen van uitspraken van Johan Cruijff. Deze schrijfwijzer geeft de medewerkers van de afdelingen marketing en communicatie van de Johan Cruijff ArenA concrete handvatten om zelfstandig verder te werken.

Bijzonderheden

Het NeedScope-model was een zeer geschikt vertrekpunt om de juiste tone of voice te bepalen voor de doelgroepen van de website. In de doorvertaling van de tone of voice naar webcontent hebben we de ArenA als publiek-private organisatie goed weten te profileren. Dit hebben we gedaan door de teksten in het kader van de commerciële activiteiten wervend en met veel oog voor sfeer en beleving te herschrijven. De teksten over de organisatie als innovatieve en maatschappelijk betrokken koploper hebben we ingestoken vanuit inhoud, ambitie en trots. Alle pagina’s op de website hebben hierdoor een eigen identiteit gekregen waarmee we de relevante doelgroepen gericht aanspreken.

Johan Cruijff ArenA Case 1

Resultaat

  • Een nieuwe website die uiteenlopende doelgroepen informeert, inspireert en overtuigt.
  • Aantrekkelijke webcontent die de veelzijdigheid, het publiek-private DNA en de ambities van de Johan Cruijff ArenA pakkend voor het voetlicht brengt en ondersteunt.
  • Als communicatiebureau met sterke wortels in contentcreatie hebben we laten zien dat we een grote diversiteit aan tone of voices beheersen.