Contact
Menu
Terug
Communicatieaanpak voor World Circular Economy Forum+Climate
  • Van strategie tot en met uitvoering 
  • Online content en campagnes 
  • Actieve persbenadering
  • Nieuwe website 

Opdrachtgever

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Opdracht

Ontwikkelen communicatieaanpak en verzorgen communicatie rondom WCEF+Climate conferentie

Periode

Januari – april 2021

Case

Communicatieaanpak voor World Circular Economy Forum+Climate

Nederland ziet een belangrijke rol voor een circulaire economie bij het aanpakken van het klimaatprobleem. Twintig procent van de doelstellingen uit het klimaatakkoord van Parijs kan behaald worden door over te stappen naar een circulaire economie. Circulair is bovendien een belangrijk thema in het beleid van demissionair staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Stientje van Veldhoven. Daarom organiseert dit ministerie samen met het ministerie van Buitenlandse Zaken en het Finse innovatiefonds Sitra een internationale topconferentie over circulaire economie en klimaat: World Circular Economy Forum+Climate, of kortweg WCEF+Climate. Andere betrokken partners zijn o.a. de Europese Commissie, Verenigde Naties, World Economic Forum en Platform Accelerating the Circular Economy (PACE).

Opdracht

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vraagt Leene Communicatie om in recordtempo een communicatieaanpak te ontwikkelen en alle communicatie te verzorgen voorafgaand, tijdens en na de conferentie. Van de publieksdiplomatie en de website tot en met de social media-campagnes, de nieuwsbrieven en de vrije publiciteit.

We hebben te maken met een aantal randvoorwaarden die we niet kunnen beïnvloeden, zoals de huisstijl van Sitra in combinatie met de Rijkshuisstijl en het feit dat we op social media alleen gebruik kunnen maken van Twitter.

Door de coronapandemie vindt de conferentie online plaats. Dat gaat weliswaar ten koste van de zichtbaarheid, maar biedt tegelijkertijd de kans om betrokken burgers en stakeholders – via de chat – rechtstreeks contact te laten hebben met de beleidsmakers. Een belangrijk onderdeel van de opdracht is daarom het bereiken en betrekken van het brede publiek bij WCEF+Climate. Een uitdagende klus, temeer omdat de focus ligt op het bereiken van publiek in delen van Afrika, Azië en Zuid-Amerika.

Communicatieaanpak voor World Circular Economy Forum+Climate 1

Werkwijze

We stellen een multidisciplinair team samen met adviseurs, tekstschrijvers, vertalers, online marketeers en vormgevers. Hiervoor werken we samen met online marketingbureau Ponck en strategisch ontwerpbureau VormVijf.

We starten met het neerzetten van de strategie en de aanpak: voor de algehele communicatie, de pers, social media en online. Vervolgens gaan we aan de slag met creatie en realisatie. We ontwerpen een fotocollage die de basis vormt voor alle communicatiemiddelen, zoals de website, nieuwsbrieven en studiodecors.

Voor het bouwen van de website zijn we aangewezen op het CMS van de Rijksoverheid. Binnen die strakke kaders realiseren we binnen een maand een Engelstalige website met een onderscheidende vormgeving. Vanaf dat moment kunnen we communiceren met de internationale doelgroep. Aansluitend starten we de online monitoring, zodat we zien hoe er over het onderwerp en over de conferentie wordt gesproken en we daarop zo nodig kunnen inspelen.

Een belangrijk deel van de communicatie verloopt via online publieksdiplomatie. We benaderen Nederlandse ambassades en vragen hen om een actieve rol te spelen en mee te helpen de communicatie vaart te geven. In nauwe samenwerking met het ministerie van Buitenlandse Zaken worden bestaande beleidsstukken van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland bewerkt en toegespitst op de conferentie. Er komen persberichten in meerdere talen en op maat gemaakte, meertalige, berichten voor social media. Dit alles zetten we in een afgeschermde online toolkit, zodat ambassades zelf aan de slag kunnen met onze middelen.

Ook vragen we de ambassades om kinderen een videoboodschap te laten inspreken. Bewegende beelden scoren goed op social media en de boodschap ‘het is onze toekomst’ appelleert aan de urgentie van de circulaire economie.

In tien relevante landen beginnen we een betaalde Twittercampagne. Op basis van de aanmeldingen vanuit die landen, kunnen we steeds nauwkeuriger bepalen voor wie onze boodschap interessant is. Het aantal volgers op Twitter stijgt fors, net als het aantal aanmeldingen voor de conferentie.

Parallel aan de social mediacampagne benaderen we journalisten uit binnen- en buitenland, bij onder anderen persbureaus, kranten en websites. We doen voorstellen voor interviews en achtergrondverhalen. Journalisten die dat willen brengen we in contact met relevante sprekers. Ook organiseren we een digitale persconferentie, waaraan journalisten over de hele wereld deelnemen.

Op de dag van de conferentie organiseren we een persconferentie en doen we live verslag via Twitter. De uitkomsten van de conferentie hebben we meegenomen in een laatste eMagazine.

Resultaat

  • Met meer dan 5300 aanmeldingen, is de conferentie een groot succes voor de organisatoren.
  • In 2,5 maand bouwen we een Twitteraccount op met ruim 7500 volgers. De berichten bereikten wereldwijd meer dan 18 miljoen mensen.
  • We maken nieuws met de oproep van de staatssecretaris voor wereldwijde afspraken over het recyclen van plastic. Talloze media berichtten erover – van China tot Zuid-Amerika.
  • Tijdens de conferentie zijn gesprekken gevoerd die eerder niet tot stand kwamen. Partijen die het verschil kunnen maken, doen toezeggingen om de circulaire economie verder te brengen.