Contact
Menu
Terug
  • Advies, content én vormgeving
  • Social media en webcare
  • Toolkit met on- en offline middelen

Opdrachtgever

Gemeente Rotterdam

Opdracht

Maak het Informatiepunt Toeslagenaffaire 010 beter vindbaar en zichtbaar met social media

Periode

Oktober 2021 – maart 2022

Case

Ontwikkelen en uitvoeren social media strategie voor Informatiepunt Toeslagenaffaire 010

De kinderopvangtoeslagenaffaire heeft een grote impact, ook in Rotterdam. De gemeente Rotterdam heeft daarom het Informatiepunt Toeslagenaffaire 010 in het leven geroepen. Het Informatiepunt biedt hulp en ondersteuning aan mensen die door de toeslagenaffaire gedupeerd zijn en financiële problemen hebben. Het Informatiepunt wil beter vindbaar en zichtbaar zijn door eigen socialmediakanalen (Twitter, Facebook en Instagram) in te zetten. Leene Communicatie ondersteunt bij het opzetten van de kanalen, het maken van content en het beheren van de webcare.

Opdracht: zorg dat gedupeerde Rotterdammers ons vinden en zien

De gemeente Rotterdam vraagt Leene Communicatie om een Twitter-, Facebook- en Instagram-kanaal op te zetten voor het Informatiepunt Toeslagen 010. Met de content op deze kanalen kunnen volgers kennismaken met het Informatiepunt. Ze kunnen er ook nuttige en bruikbare informatie ontvangen over de toeslagenaffaire. En op een laagdrempelige manier contact opnemen met het Informatiepunt.

Werkwijze: samenwerken met ervaringsdeskundigen en professionals

  • Om zo goed mogelijk bij de leefwereld van de doelgroep aan te sluiten, werken we nauw samen met ervaringsdeskundigen. We inventariseren wekelijks welke vragen er op het moment spelen en stemmen alle content voor publicatie af met de ervaringsdeskundigen, gedragswetenschappers en betrokken medewerkers van de gemeente Rotterdam.
  • We werken met een gevarieerde contentmix van rubrieken. Zo maken we de content op de kanalen zo informatief en relevant mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan:
    • een portrettenreeks waarmee we de medewerkers van het Informatiepunt een gezicht geven;
    • een rubriek waarin we moeilijke begrippen uitleggen die in de toeslagenaffaire een grote rol spelen,  denk aan: ‘eerste toets’, ‘private schulden’ of ‘integrale beoordeling’;
    • maar ook: explainers over de toeslagenaffaire, tips om bijvoorbeeld via Stichting Jarige Job een gratis verjaardagsbox te bestellen en ga zo maar door.
  • Naast het produceren van content beheren we ook de webcare van deze kanalen. Het beantwoorden van reacties en vragen op social media, privé of openbaar, vraagt om maatwerk. Per situatie onderzoeken we zorgvuldig om wat voor situatie het gaat en overleggen we met het Informatiepunt en de gemeente welke hulp het Informatiepunt kan bieden. We kijken daarbij bewust verder dan onze eigen kanalen en zoeken ook de interactie met mensen (voornamelijk Twitteraars) die op hun account vragen over de #toeslagenaffaire stellen. Door proactief op zoek te gaan naar vragen, verhogen we de interactie op onze kanalen en zorgen we ervoor dat meer gedupeerden (binnen én buiten Rotterdam) geholpen worden.
  • We ontwikkelen een toolkit voor professionals in de wijk. Deze toolkit helpt professionals om met ouders het gesprek aan te gaan over de toeslagenaffaire en om bij een hulpvraag door te verwijzen naar het Informatiepunt Toeslagenaffaire 010. In de toolkit vindt de professional een uitgebreide handleiding met tips, verschillende offline middelen zoals posters, flyers en visitekaartjes en diverse online middelen om ook via de website of via social media hulp aan te bieden.

Resultaten: interactie en een praktische toolkit

  • Meer dan 35 social media-uitingen met handige tips, actualiteiten, portretten enzovoort.
  • Positieve reacties van volgers, zowel over het voorzien in de juiste informatie als over het bieden van hulp. Bijvoorbeeld: “Dank voor de heldere uitleg” en ‘’Ik word goed geholpen door jullie”.
  • Een praktische toolkit voor professionals. Om mensen te helpen die te maken hebben met de gevolgen van de toeslagenaffaire. Verspreid onder ongeveer 570 Rotterdamse professionals.