Contact
Menu
Terug
  • Projectcommunicatie; van planvorming tot realisatie
  • Omgevingscommunicatie richting belanghebbenden en inwoners kustgemeenten
  • Eventcoördinatie

Opdrachtgever

Vattenfall offshore wind development

Opdracht

Zorg voor positieve beeldvorming rondom de komst en bouw van het windmolenpark aan de Hollandse kust

Periode

2018 – 2023

Case

Project- en omgevingscommunicatie windpark Hollandse Kust Zuid

In 2018 en 2019 won Vattenfall de twee tenders voor de bouw van Hollandse Kust Zuid. Het windpark ligt in de Noordzee, op zo’n 18 tot 36 kilometer uit de Nederlandse kust tussen Scheveningen en Zandvoort. Met het winnen van deze tender werd Vattenfall in een klap eigenaar van het het eerste subsidievrije windpark op zee ter wereld en schakelde onze hulp in voor de communicatie. De 139 turbines hebben een totale capaciteit van 1,5 GW, dat komt overeen met het jaarlijkse stroomverbruik van ruim 1,5 miljoen Nederlandse huishoudens.

Opdracht

Maak een communicatieplan voor windpark Hollandse Kust Zuid en ontwikkel de benodigde communicatiemiddelen. Informeer de belangrijkste doelgroepen over de komst van het windpark en mijlpalen in het project, zodat er geen verrassingen ontstaan. Schets daarbij een realistisch beeld van de toekomstige situatie. Tegelijk is er vraag naar advieskracht op het gebied van communicatie gedurende de hele looptijd van het project.

Werkwijze

1. Bij de start van het project hebben we een communicatieplan ontwikkeld, waarbij de belangrijkste doelgroepen en bijbehorende communicatiedoelstellingen werden vastgesteld. De focus lag hierbij op het vroegtijdig en juist informeren van kustbewoners over de bouwplannen en op het inzichtelijk maken van het eindresultaat. Na de winst voor de bouw van het tweede deel in 2019 kwam daar een doelstelling bij, namelijk Vattenfall neerzetten als logische, de beste en onmisbare partner om óók kavels 3&4 te realiseren. De strategie is ondersteund met een overkoepelende kernboodschap en ondersteunende boodschappen. Deze vormen de basis voor diverse communicatie-uitingen.

 

2. Om invulling te geven aan het communicatieplan is een mix aan communicatiemiddelen ontwikkeld, in zowel Nederlands als Engels. Deze middelen werden ingezet tijdens de ontwikkel- en bouwfase. Een greep uit de middelen:
  • De projectwebsite vormt het centrale punt voor informatievoorziening. Hier kunnen geïnteresseerden zich aanmelden voor de nieuwsbrief, de laatste informatie vinden over de bouw van het windpark, zijn de antwoorden op de meest gestelde vragen te vinden en is er de mogelijkheid om een vraag te stellen via het contactformulier.
  • Bij belangrijke mijlpalen binnen het project werden geïnteresseerden per mail geïnformeerd over ontwikkelingen. Deze nieuwsbrief bevat actualiteiten en achtergrondverhalen, bijvoorbeeld over bodemonderzoeken, natuurbehoud en testen van funderingen.
  • Persbenadering rondom belangrijke momenten. In aanloop naar mijlpalen hebben we, samen met de woordvoerder van Vattenfall, persmomenten voorbereid. Dat uitte zich in bijvoorbeeld het opstellen van een persbericht, (reactief) statement of Q&A. Ook ondersteunden we bij de organisatie van een unieke een trip voor de pers naar het windpark op zee.
  • Een goede projectpresentatie in de achterzak van de omgevingsmanager is essentieel bij een bezoek aan stakeholders in het gebied. Met een duidelijke focus op natuur en impact op de omgeving brengen we het verhaal van offshore windpark Hollandse Kust Zuid tot leven.

3. Om bewoners in en bezoekers van het kustgebied te informeren, hebben we twee keer een out of home campagne ontwikkeld. In de kustgemeenten tussen Scheveningen en Zandvoort zijn diverse abri’s ingezet die laten zien hoe zichtbaar het windpark is vanaf de kust. Zo krijgen gebruikers van het strand, omwonenden en passanten een realistisch beeld van de eindsituatie. De out of home campagne is ondersteund met een social mediacampagne, waarbij de doelgroep met behulp van geofencing bereikt is.

4. Communicatie rondom de opening
Op het strand van IJmuiden en onder toeziend oog van Koning Willem-Alexander vond eind september 2023 de officiële opening van offshore windpark Hollandse Kust Zuid plaats. De organisatie werd door een evenementenbureau opgepakt. Leene Communicatie was onderdeel van het projectteam binnen Vattenfall en ondersteunde onder andere met het maken van de gastenlijst en het coördineren van foto- en videobeelden. Bekijk de openingsvideo voor een impressie. Bekijk de openingsvideo voor een impressie. 

5. Aanwezigen tijdens de opening ontvingen het boek ‘The making of HKZ’. Het boek geeft een uniek inkijkje in het proces voorafgaand aan de bouw en de bouw zelf. Het projectteam van Vattenfall, aannemers en onderaannemers en partners werkten dag en nacht om dit eerste subsidievrije windpark te realiseren. En met resultaat! We waren verantwoordelijk voor de tekst, beeldselectie en coördinatie.

Resultaat

  • Regelmatige nieuwsvoorziening via nieuwsbrieven, met een adressenbestand dat in de loop der jaren is opgelopen tot boven de 1.000 ontvangers
  • Website als basis voor informatievoorziening over het windpark. Met bijna 25.000 bezoekers aan de website en ruim 63.000 weergaven. Ook zijn er ruim 100 vragen gesteld via het contactformulier.
  • Aandacht voor komst van het windpark via campagne op abri’s en social media, in relevante kustgemeenten (op twee momenten, voorafgaand en tijdens de bouw).
  • Proactief advies en uitvoering gedurende de hele looptijd van het project door communicatieadviseur.
  • Circa 500 exemplaren van het koffietafelboek ‘The making of HKZ’

Klaar om met ons in gesprek te gaan?

Vul onderstaand formulier in voor meer informatie.

Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Fill out this field
Fill out this field