

- Publieks- en hindercommunicatie
- Inzet van geofencing en vlogs
- Open, tijdige en herkenbare communicatie
Opdrachtgever
Opdracht
Periode
Case
Publieks- en hindercommunicatie Hartelbrug Provincie Zuid-Holland
Hoe informeer je de omgeving wanneer een voor hen belangrijke brugverbinding tijdelijk niet beschikbaar is vanwege groot onderhoud? Hoe zorg je voor begrip en houd je mensen op de hoogte? Die vragen stelde de provincie Zuid-Holland ons toen zomer ’24 de Hartelbrug bij Spijkenisse drie weken buiten gebruik werd gesteld. Lees hieronder hoe wij deze klus oppakten met een mooi resultaat!
De Hartelbrug bij Spijkenisse is een cruciale verbinder in de regio Rijnmond. Het is één van twee beweegbare bruggen over de Oude Maas: de Hartelkanaalbrug en de Zoetwaterkanaalbrug. Samen vormen deze twee bruggen – in het bijzonder voor inwoners van Spijkenisse – een belangrijke verbinding tussen het eiland Voorne-Putten en de A15 naar Rotterdam. Om de brug veilig en beschikbaar te houden was groot onderhoud noodzakelijk. De provincie Zuid-Holland werkte in de zomer van 2024 aan de Hartelbrug, en probeerde hierbij de hinder voor de weggebruikers zoveel mogelijk te beperken. De brug werd drie weken lang volledig afgesloten. Vanwege de impact op de omgeving was tijdige en duidelijke communicatie cruciaal.
Opdracht
Stel een communicatie-aanpak op om de omgeving van de Hartelbrug tijdig op de hoogte te brengen van de werkzaamheden aan de brug en de beschikbare omleidingsroutes zodat zij zo min mogelijk overlast ervaren. Ook is het belangrijk dat de omgeving de nut en noodzaak rondom het onderhoud van de Hartelbrug begrijpt.

Werkwijze
Basis op orde
Publiekscommunicatie gaat over de nut en noodzaak van het project. Waarom is het onderhoud nodig, hoe gaan we dat doen, hoelang gaat het duren en wat levert het op? Om antwoord te geven op deze vragen, brachten we de basis op orde en formuleerden we een kernboodschap. Ook zorgden we voor één centrale plek met alle actuele informatie. De projectwebsite van de provincie werd het centrale kanaal voor nieuws, omleidingsroutes en als plek om vragen te stellen. En met behulp van een communicatiekalender hielden we grip op wat, wanneer en met wie werd gecommuniceerd.
Stakeholders
Welke stakeholders zetten we in om al onze doelgroepen te bereiken? Met behulp van een stakeholderanalyse brachten we de stakeholders in kaart. We onderscheidden de stakeholders in twee groepen: de eerste groep bestond uit mede-afzenders die we konden inzetten voor verspreiding van onze communicatie, zoals gemeenten, het waterschap, Rijkswaterstaat en Zuid-Holland Bereikbaar. Met hen vormden we een kerngroep waarin we elkaar op de hoogte hielden van de communicatieacties en de actuele stand van zaken.
De andere groep stakeholders werd gevormd door werkgevers, verenigingen, toeristische locaties, vervoerders en tankstations. Hen informeerden we niet alleen, maar voorzagen we ook van middelen ter ondersteuning van hun doorgeeffunctie naar medewerkers of toeleveranciers (werkgevers), bezoekers (bijvoorbeeld horeca, recreatie) of de achterban (bijvoorbeeld sportverenigingen).
Voor alle stakeholders ontwikkelden we een fysieke en een online toolkit met als basisingrediënten de kernboodschap, een poster en flyer en de omleidingsroutekaart. De flyer en poster waren zowel in het Nederlands als in het Engels beschikbaar.
Menselijk gezicht
In de hindercommunicatie focusten we op de werkzaamheden en de impact ervan en werkten we toe naar de onderhoudsfase in de zomerperiode. Het doel: informeren en betrekken van de omgeving bij het project via een positieve benadering. Welke werkzaamheden vinden er plaats, in welke periode, wat zijn daarvan de gevolgen en hoe kunnen we het zo dragelijk mogelijk maken voor iedereen?
Omgevingscommunicatie draait in hoofdzaak om begrip en betrouwbaarheid. En het is bewezen dat mensen meer begrip hebben voor een boodschap als die wordt gebracht door een echt, herkenbaar persoon. De omgevingsmanager van de provincie werd daarom het vertrouwde gezicht van het project in de vlogs voorafgaand én tijdens de onderhoudsfase.
Nieuw in de middelenmix: Mobile Display advertising
Het meeste bereik creëer je door een crossmediale communicatie-inzet. Via de zo bereikte kruisbestuiving tussen de verschillende media en kanalen (digitaal en fysiek) zorgden we ervoor dat de boodschap versterkt werd. Hierbij maakten we onder andere gebruik van social media, vlogs, én Mobile Display Advertising (het adverteren met banners, afbeeldingen of video’s, op relevante websites en in apps door middel van geofencing: een techniek waarbij we een virtuele grens trokken rondom de Hartelbrug. Reizigers die binnen of buiten dat gebied kwamen, zagen in bepaalde apps en websites een advertentie op hun smartphone over de sluiting van de brug. Ook zetten we fysieke middelen in zoals bewonersbrieven, flyers, posters en advertenties en communiceerden we belangrijke informatie rondom de afsluiting via de lokale radiozender.
En we sloten het project aan op de BouwApp om een nog groter bereik te creëren onder onze doelgroep. De BouwApp is een digitale tool waarmee we gemakkelijk met weggebruikers en belanghebbenden konden communiceren over de voortgang en impact van het project.
Samenwerking en afronding
De werkzaamheden vonden plaats te midden van andere grote projecten, zoals onderhoud aan RET-metrolijnen, de aanleg van CO₂-leidingen voor project Porthos en renovatie van de Spijkenisserbrug. Door de overlap stemden we onze uitvoering nauw af met communicatieadviseurs van deze projecten. Ook werkten we samen met Zuid-Holland Bereikbaar, die ‘anders reizen’ stimuleerde. Via hun kanalen bereikten we relevante doelgroepen, en door samen te werken versterkten we elkaars communicatieacties en -boodschap. Na afloop van de werkzaamheden bedankten we het publiek voor hun begrip via nieuwsberichten en een vlog. Daarnaast ontvingen verkeersregelaars en omwonenden een blijk van waardering namens de provincie.
Resultaat
- Een heldere overkoepelende projectpagina en de best presterende pagina van de provincie in de week 28 t/m 34. In deze weken bezochten ruim 8000 mensen de pagina.
- Aandacht voor de werkzaamheden met een crossmediale mix van middelen
4 korte en duidelijke vlogs met een menselijk gezicht die op meerdere kanalen konden worden ingezet. - Via Mobile display advertising is de advertentie over de sluiting van de Hartelbrug met link naar de projectsite 484.217 keer in beeld geweest. We waren zichtbaar op apps als Marktplaats, Buienradar, NU.nl, AD, Rijnmond radio en meer. Het aantal uniek bereikte personen lag daarmee op 72.633. In combinatie met fysieke communicatiemiddelen heeft dit ons bereik versterkt en vergroot.