Contact
Menu
Terug
  • Van contentanalyse tot vernieuwde website
  • Opgavegericht én vraaggestuurd
  • UX-onderzoek
  • Contentmigratie

Opdrachtgever

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Opdracht

Vernieuw de website van de Expertise-unit Sociale Stabiliteit (ESS) en integreer de content van de website van Platform JEP daarin

Periode

Oktober 2022 - maart 2023

Case

Verbeterde website socialestabiliteit.nl

Tot 2023 werkten Platform JEP en de Expertise-unit Sociale Stabiliteit (ESS) nauw samen aan twee opgaven: het verminderen van maatschappelijke spanningen en polarisatie en aan het voorkomen van radicalisering. Sinds 2023 gaan de organisaties samen verder onder de naam van de ESS.

Zowel de ESS als Platform JEP hadden een eigen website. De website van de ESS was doelgroepgericht: de navigatiestructuur, die bepaalt hoe de inhoud van de website is opgebouwd, ging uit van gemeenten, gemeenschappen en professionals. De organisatie wilde hiervoor in de plaats een opgavegerichte navigatie, gebaseerd op de thema’s ‘Omgaan met maatschappelijke spanningen en polarisatie’ en ‘Preventie van radicalisering’. De website van Platform JEP was aanbodgericht. In de plaats hiervan zag het ministerie liever een vraaggestuurde opbouw, gebaseerd op de informatiebehoefte van de doelgroep.

Opdracht

Vernieuw en actualiseer de website van de Expertise-unit Sociale Stabiliteit (ESS) en integreer de content van de website Platform JEP daarin. Maak de navigatie van de nieuwe website opgavegericht en vraaggestuurd. En zorg ervoor dat website bezoekers handvatten geeft, zodat zij aan de slag kunnen met de thema’s ‘Omgaan met maatschappelijke spanningen en polarisatie’ en ‘Preventie van radicalisering’.

De oude website

Werkwijze

Het project bestond uit vier fases: analyse, ontwerp, contentcreatie en migratie.

In de analysefase brachten we in kaart welke technische stappen er nodig waren om content van Platform JEP over te brengen naar de website van de ESS. Daarnaast voerden we een user experience (UX)-onderzoek uit: we inventariseerden de informatiebehoefte van de eindgebruikers om de website vraaggestuurd te maken. Vervolgens bekeken we welke content van de oorspronkelijke websites bruikbaar was voor de nieuwe website en welke content er – gezien de informatiebehoefte – ontbrak.

In de ontwerpfase onderzochten we hoe we de wensen van de doelgroep konden verwerken binnen de mogelijkheden van het Content Management Systeem (CMS). We maakten een voorstel voor de indeling van de webpagina’s (navigatiestructuur) en vormgeving (zoals kleurgebruik en de inzet van beeldmateriaal). Dit werkten we uit in een wireframe: een visuele weergave van hoe de website eruit kan komen te zien.

In deze fase legden we ook de gewenste tone-of-voice vast in een schrijfwijzer voor de website, waarna we teksten schreven voor het wireframe. In gesprekken met de doelgroep toetsten we vervolgens of het hele ontwerp (navigatie, vormgeving, schrijfstijl en content) aansloot bij hun wensen en behoeften. Hierna schreven we de overige teksten en we zorgden voor de benodigde illustraties. Dit proces begeleidden we van a tot z.

 Tot slot migreerden we de content van Platform JEP naar de website van de ESS. Daarna kon de nieuwe geïntegreerde website live. In alle fasen van het proces was er nauw contact met het team van de ESS en werd er voortdurend afgestemd.

Resultaat

  • Een opgavegerichte en vraaggestuurde website die aansluit bij de wensen en behoeften van de doelgroep.

De vernieuwde website

Bijzonderheden

De Expertise-unit Sociale Stabiliteit houdt zich bezig met zeer gevoelige onderwerpen. Daarom is het van groot belang dat de informatie zo secuur mogelijk wordt overgebracht.

Klaar om met ons in gesprek te gaan?

Vul onderstaand formulier in voor meer informatie.

Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Fill out this field
Fill out this field