- Het nieuwe pensioenstelsel verplicht pensioenuitvoerders te voldoen aan de wet Pensioencommunicatie
- De pensioendeelnemers moeten weten waar ze aan toe zijn
- Ze moeten weten wat de keuzes en gevolgen zijn
- Leene Communicatie biedt extra hulp van de ruim 50 specialisten
- Ruime ervaring met pensioencommunicatie bij verschillende opdrachtgevers
Toekomstbestendige pensioencommunicatie
Ieder jaar toont onderzoek weer aan dat mensen pensioen zien als een lastig onderwerp. Het is moeilijk te begrijpen vanwege de rekenkundige aspecten die eraan kleven. En het is een ‘ver van hun bed’-show omdat het voor de meeste mensen nog vele jaren duurt voordat het zover is. Bovendien zijn veel mensen – vanwege het nieuwe pensioenstelsel dat eraan komt – behoorlijk negatief over pensioen. Alle reden voor pensioenfondsen, pensioenverzekeraars en pensioenuitvoerders om in actie te komen. En in te zetten op begrijpelijke, begripvolle communicatie. Daar helpen de adviseurs, tekstschrijvers en vormgevers van Leene Communicatie graag bij.
De komst van het nieuwe pensioenstelsel betekent ook extra eisen aan de kwaliteit van pensioencommunicatie. Zo stelt ieder pensioenfonds een communicatieplan op voor de overgang van het oude naar het nieuwe pensioenstelsel. Dat is niet alleen verplicht, het moet ook nog eens voldoen aan de leidraad die de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandsche Bank (DNB) hebben opgesteld. Verder is het straks verplicht om mensen te helpen bij het maken van keuzes voor hun pensioen. Keuzebegeleiding heet dat. Al met al een flinke opgave voor de pensioensector.
Duidelijke communicatie in begrijpelijke (beeld)taal
Ingewikkelde materie begrijpelijk maken. Dat is wat we al meer dan 20 jaar doen bij Leene Communicatie. Voor allerlei opdrachtgevers. Maar ook specifiek voor pensioenfondsen, pensioenverzekeraars en pensioenuitvoerders. Onze adviseurs, tekstschrijvers en vormgevers kennen de materie. Ze hebben ervaring met pensioencommunicatie en kennen diverse pensioenfondsen en pensioenverzekeraars van binnenuit. Zo werkten we onder meer aan pensioencommunicatie voor Mercer, Aon, MN, Pensioenfonds Metaal en Techniek (PMT), Bedrijfspensioenfonds Koopvaardij en Nationale-Nederlanden. Onze communicatieprofessionals verplaatsen zich gemakkelijk in de doelgroep. Een belangrijk onderdeel van ons vak. Lopen we dan toch nog ergens tegenaan? Communicatie is immers geen wiskunde. Dan helpen we bij het uitvoeren van klantonderzoek. Want daar geloven we heilig in.
Ons aanbod
Onze adviseurs kunnen helpen bij het opstellen en uitwerken van dit verplichte communicatieplan. Uiteraard nemen zij de uitvoering van het plan ook graag voor hun rekening.
Voor het verbeteren van de pensioencommunicatie kan het helpen om voor de belangrijkste life-events een klantreis op te stellen. Denk aan ‘een nieuwe baan’ of ‘met pensioen gaan’. Onze adviseurs en UX-designers brengen ze graag met en voor u in kaart.
De AFM zet sterk in op het aantonen van de effectiviteit van uw pensioencommunicatie. Bij Leene Communicatie denken we mee over hoe u effect blijvend kunt meten en hoe u de communicatie kunt blijven verbeteren.
Uit de richtlijnen van de AFM blijkt dat pensioenfondsen iedere deelnemer moeten laten zien wat (de hoogte van) hun pensioen is in het nieuwe stelsel. We helpen u graag deze boodschap over het voetlicht te laten komen.
Onze tekstschrijvers en adviseurs ondersteunen opdrachtgevers regelmatig op tijdelijke basis. Op locatie bij u op kantoor, vanuit ons kantoor in Gouda of vanuit huis. Of hybride. Alles is mogelijk.
Van het schrijven van begrijpelijke teksten gaat ons hart sneller kloppen. We duiken graag in lastige materie om die te doorgronden en helder uit te leggen. En laten we eerlijk zijn: pensioenen zijn af en toe taaie kost. Een mooie uitdaging voor onze tekstschrijvers dus.
Beelden zeggen soms meer dan duizend woorden. En veel mensen zijn nu eenmaal meer visueel ingesteld dan anderen. Daarom maken onze ontwerpers graag infographics. Die doen het ook een stuk beter op sociale media.
Uit onderzoek van DNB bleek onlangs dat niet iedereen kan meekomen in de digitalisering van de samenleving. Het gaat om zo’n 2,6 miljoen mensen. Daarnaast telt Nederland zo’n 2,5 miljoen laaggeletterden. Die groep valt deels samen. Maar toch. Een grote groep. Bij Leene Communicatie hebben we veel ervaring met het ontwikkelen van effectieve communicatiemiddelen voor deze groep mensen.
Meer lezen? Bekijk ons dubbelinterview:
Klaar om met ons in gesprek te gaan?
Vul onderstaand formulier in voor meer informatie over onze dienstverlening.