Contact
Menu
Terug
  • Concept, advies, redactie én vormgeving
  • Meer dan twintig verschillende middelen
  • In meerdere talen

Opdrachtgever

GGD Rotterdam-Rijnmond

Opdracht

Adviseer en ondersteun ons bij onze coronacommunicatie

Periode

Maart 2021 – maart 2022

Case

Flexibele communicatieondersteuning tijdens coronacrisis

Sinds de start van de coronacrisis is het druk bij de GGD Rotterdam-Rijnmond. Zeker ook voor de communicatieafdeling. Geen werkweek is hetzelfde en het is niet van tevoren in te schatten waar de komende week – of zelfs de komende dag – de capaciteit van de afdeling op ingezet moet worden.

Opdracht

De GGD Rotterdam-Rijnmond heeft behoefte aan flexibele communicatieve ondersteuning. Leene Communicatie biedt dat in de vorm van advies, concept, strategie, redactie en vormgeving.

Werkwijze

  • We werken met een vast team bestaande uit adviseurs en tekstschrijvers die flexibel ingezet kunnen worden. Zo kunnen we inspelen op de pieken en dalen rond het coronavirus. Ook zijn onze vormgevers betrokken voor onder andere het opmaken van communicatiemiddelen in de juiste huisstijl.
  • Door nauwe samenwerking weten we waar de behoefte ligt, spelen we proactief in op ontwikkelingen en kunnen we gemakkelijk bijspringen en zo het communicatieteam ontzorgen.
  • We ondersteunen zowel op het gebied van interne als externe communicatie: van social media tot PR bij de opening van test- en vaccinatielocaties en van redactie van de interne coronanieuwsbrief tot advertenties in huis-aan-huisbladen over de (booster)vaccinatiecampagne.
  • GGD Rotterdam-Rijnmond opent in het voorjaar van 2021 veel vaccinatielocaties in korte tijd. De vijftien gemeenten in de regio en haar bewoners brengen we op de hoogte via een PR-toolkit met daarin een persuitnodiging, pers- en nieuwsberichten, een draaiboek voor het persmoment en een advertentie voor huis-aan-huisbladen. Voor enkele locaties ontwikkelen we ook een selfiewand, zodat inwoners hun ‘prikmoment’ op social media kunnen delen.
  • Om mensen uit de regio Rotterdam-Rijnmond te informeren over corona in de breedste zin van het woord, optimaliseren we de social mediakanalen van de GGD. We maken een contentkalender met verschillende rubrieken. Denk aan een wekelijks cijfer, tips en tricks en een videoreeks waarin artsen feiten en fabels over het coronavirus toelichtten. Voor webcare ontwikkelen we een overzichtelijke Q&A waarmee we volgers snel de juiste antwoorden kunnen geven.
  • Ook zetten we een portrettenreeks van ‘GGD-kanjers’ op om medewerkers in het zonnetje te zetten en op social media te laten zien dat de GGD van zoveel meer is dan van corona alleen.
  • Gedurende het jaar ontwikkelen we verschillende visuele middelen op maat: in de huisstijl, digitaal-toegankelijk en gericht op specifieke doelgroepen. Voor de actie ‘prikken zonder afspraak’ ontwikkelen we bijvoorbeeld flyers, animaties, posters, infographics, iconen en matrixborden.
  • Ook werken we aan een visueel aantrekkelijke Z-card waarmee voorlichters inwoners informeren over de coronavaccinatie. Op de Z-card staat informatie over de coronavaccinatie, hoe om te gaan met prikangst en je vindt er de priklocaties en openingstijden.
  • Tot slot ontwikkelen we diverse campagnes. Bijvoorbeeld voor het vaccineren van specifieke doelgroepen, zoals daklozen en sekswerkers. We werken hiervoor met een toolkit, waarin professionals een pakket aan communicatiemiddelen krijgen om de doelgroepen te informeren over de coronavaccinatie. Ook gaat er een mobiele vaccinatiebus langs verschillende locaties waar deze doelgroepen vaak komen.
  • Rond de zomermaanden lanceren we een campagne rond het belang van testen na de zomervakantie. Op Rotterdam The Hague Airport delen GGD’ers ‘tickets to the teststraat’ uit en ‘groeten uit de teststraat’-ansichtkaarten om terugkomende reizigers aan te sporen na hun reis een bezoekje aan de teststraat te brengen.

Bijzonderheden

  • De coronacrisis kent pieken en dalen: het ene moment is het erg druk bij de GGD, het andere moment rustiger. Ook bij de ontwikkelingen rond de oorlog in Oekraïne is het snel schakelen om communicatiemiddelen over vaccineren en testen beschikbaar te stellen voor vluchtelingen uit Rusland en Oekraïne.
  • De coronacrisis heeft ook grote impact op de interne organisatie. Medewerkers komen en gaan. Om hen betrokken te houden, nemen we de organisatie nauw mee in de ontwikkelingen, onder andere door een online nieuwsbrief en een papieren variant voor op de test- en priklocaties zelf. Rond de jaarwisseling maken we een special van de nieuwsbrief waarin we mijlpalen van het afgelopen jaar uitlichten en medewerkers in het zonnetje zetten. Daarnaast ontwikkelen we een interactieve PDF met ‘coronaparels’ waarin we geleerde lessen van de coronacrisis op een visueel aantrekkelijke manier bundelen.
  • In een onzekere tijd als de coronacrisis is er behoefte aan betrouwbare informatie. We helpen de GGD Rotterdam-Rijnmond om de betrouwbare partner in de regio te zijn door bijvoorbeeld Feit/Fabel-video’s te maken en Instagram Stories met feiten en fabels te delen.

Resultaten

  • We hebben de GGD Rotterdam-Rijnmond ontzorgd in een dynamische en uitdagende periode.
  • Met een bereik van 21.8K informeren we inwoners van Rotterdam-Rijnmond over de coronacrisis en andere GGD-gerelateerde onderwerpen, zoals HPV, reizigerszorg en soa- en seksualiteit.
  • Tal van communicatiemiddelen, zoals flyers, posters, infographics, Instagram-stickers, ansichtkaarten, beachflags, Z-cards, bewonersbrieven, animaties en social posts.

Communiceren over corona is uitdagend en vraagt om veel flexibiliteit. Juist in een tijd van wantrouwen, fake news en intern veelvuldig op- en afschalen van personeel kan heldere communicatie het verschil maken. Mooi dat we daar voor en met de GGD aan mochten werken, we vormden een hecht team.”

Marjolein Slingerland – Leene Communicatie