Contact
Menu
Leene InsideVakkennis

Alumni-borrel 2016: in dialoog met oud-collega’s

Oude tijden herleven op donderdagmiddag 29 september op ons (gloednieuwe!) kantoor. Vijftien jaar aan collega’s verzamelt zich om het vijftienjarig jubileum van Leene Communicatie te vieren. En om flink bij te praten, uiteraard. page2image584

Na een kop koffie trappen we af met een inhoudelijk onderdeel waarin ‘de dialoog’ centraal staat. Oud-collega Rudi Buis, tegenwoordig woordvoerder bij Verbond van Verzekeraars, heeft zijn collega Paul Koopman meegenomen. Die vertelt hoe belangrijk en waardevol het is om te praten met stakeholders. Het Verbond en zijn leden voeren gesprekken met de klanten, maatschappelijke instanties en de overheid om hun (veranderende) behoeften te leren kennen.

Tips voor goede gesprekken
In de praktijk blijkt het nog knap lastig om gesprekken te voeren die iets opleveren voor alle deelnemende partijen. Menselijke trekjes als selectieve waarneming, eendimensionaal luisteren en polarisering maken het moeilijk om écht te verstaan wat een ander beweegt en wat hij wenst. Paul geeft handige tips:
1. Stel per dialoog een doel
2. Focus tijdens het gesprek niet alleen op het doel, maar erken ook wat al goed gaat
3. Voer dialogen niet omwille van je reputatie, handel uit belang van de ander
4. Blijf vragen stellen
5. Praat ook met unusual suspects

Online platform voor dialoog
Zijn collega Joop Daggers, senior communicatieadviseur Verbond van Verzekeraars, legt vervolgens uit hoe het Verbond contact houdt met zijn klanten. Dat gebeurt via het zogenaamde Consumer Consulting Board. Op dit online platform delen organisatie en klanten ervaringen, kennis en kwesties met elkaar. Zo krijgen beide partijen een gezicht.

Samen aan de BBQ
Met genoeg stof tot nadenken schuiven we met zijn allen aan de BBQ-tafel om de bijeenkomst af te sluiten. We praten na, blikken terug en bespreken de toekomst. En we beseffen des te meer: in gesprek blijven doet goed!

Lees wat we verder te vertellen hebben