Samen met Hugo de Pagter (Pony Design Club) werkte Job Leene aan ‘Beeldbrieven’, een project vanuit de gemeente Rotterdam. Het doel: brieven die alle burgers begrijpen. “Als je je teksten op niveau B1 schrijft, dan begrijpt 80 procent van de Nederlanders wat er staat. Maar daarmee sluit je 20 procent van de Nederlanders uit. Dat had ik me nog nooit gerealiseerd. Dit was ook voor mijzelf een eyeopener.”
“De vraag is: hoe kun je ervoor zorgen dat belangrijke brieven nagenoeg voor iedereen leesbaar zijn? En hoe zorg je er tegelijk voor dat ze ook acceptabel blijven voor iedereen? Soms waren mensen bezorgd: ‘gaan de hooggeletterden zich niet aan dit taalniveau ergeren?’ Integendeel: iedereen wil eenvoud. Vanuit dat principe zijn we gaan werken.” “De beeldbrieven zijn het resultaat van twee disciplines die meer doen dan alleen samenwerken. Hugo (Pony Design Club) keek door de bril van de vormgever ook heel goed naar de tekst; ik keek als tekstschrijver ook kritisch naar het ontwerp. Bij deze beeldbrieven gaan vorm en inhoud namelijk hand in hand. Gezamenlijk hebben we als beeldbrievenschrijvers een doel: de meest begrijpelijke brief maken. Dan kom je samen een heel eind, zo blijkt.”
Bevestiging
“Duidelijke communicatie gaat verder dan een leesbare tekst; duidelijkheid is vooral ook een logische boodschap. Ook de bejegening van de lezer speelt een rol. Zo verhoog je de acceptatie van het verhaal dat je in je brief vertelt. Besef ook dat het zelfstandig kunnen lezen van een brief bijdraagt aan het gevoel van eigenwaarde bij veel laaggeletterden. Stel je voor dat je voor elke belangrijke brief de hulp van een familielid of buurman moet inschakelen…”
Resultaten
“De resultaten zijn duidelijk. Zo leiden beeldbrieven bijvoorbeeld tot een veel betere en snellere respons. Een gemeente stuurt brieven vaak per tienduizenden tegelijk. Wat nu als ongeveer 20 procent die brief niet begrijpt? Dan vliegt het aantal telefoontjes omhoog. Wat gebeurt er op het gemeentehuis als ineens duizenden mensen gaan bellen? Na de overstap op een beeldbrief bleven die telefoontjes uit. Het vergt een investering, maar als gemeente haal je die er makkelijk uit.”
Toegankelijk
“De wens was om via dit project brieven voor iedereen toegankelijk te maken. Daarom worden deze beeldbrieven als een soort shareware verspreid via GebruikerCentraal.nl, compleet met handige voorbeelden, foto’s en tips. Het gaat er immers om dat zoveel mogelijk gemeenten zich dit kunstje eigen gaan maken. Voor hulp of advies bij beeldbrieven kan Leene Communicatie je adviseren over beeldbrieven voor jouw organisatie en vanuit Leene Communicatie Academie geven we workshops, zodat je zelf aan de slag kunt.”