Een bedrijfsgeschiedenis relevant maken voor een breed publiek

Hoe vier je als toonaangevend octrooibureau je honderdjarige jubileum? Voor V.O. Patents & Trademarks maakten we een bijzonder boek dat onthult hoe intellectueel eigendom aan de wieg staat van alledaagse voorwerpen, baanbrekende uitvindingen en bekende merken van nu. 

De Quooker, de Beertender en Vlammetjes. Hello Kitty, Knorr en Bose. Het zijn aansprekende producten en merken uit de koker van innovatieve ondernemers – én voorbeelden van octrooien, merken en modellen waarbij V.O. Patents & Trademarks betrokken is. Het werk van V.O. maakt duidelijk dat vrijwel elk voorwerp waarmee we in het dagelijkse leven te maken hebben, is gebaseerd op onderdelen of productiemethoden waarop een octrooi of geregistreerde merknaam rust(te). Van zeep en boekenkasten tot paprika’s en beschuiten.

Tien verhalen
Door de manier waarop V.O. ondersteuning en advies levert aan ondernemers in uiteenlopende sectoren – van chemie, Life Sciences, werktuigbouw en elektrotechniek tot en met ICT – wisten in de afgelopen eeuwSchermafbeelding 2016-09-02 om 09.57.22 talloze innovatieve processen en producten beschermd hun weg te vinden naar de markt. De publicatie die we in 2016 maakten ter ere van het honderdjarige jubileum van V.O. zet tien van deze innovaties in de schijnwerpers. Deze verhalen onthullen de fascinerende wereld van octrooien, merken en modellen die schuilgaat achter producten en processen die we doorgaans zonder erbij stil te staan gebruiken.

Thought leader
Voor ‘Terugblik op de toekomst. 100 jaar octrooien, merken en modellen’ verwerkten we de bedrijfsgeschiedenis van V.O. in een historisch overzicht van de nationale en internationale ontwikkelingen in het octrooisysteem van de afgelopen eeuw. Op die manier is de jubileumuitgave veel meer dan een bedrijfsgeschiedenis: de publicatie toont V.O. als thought leader in de wereld van intellectueel eigendom.

Agendasetting
Naast het historische perspectief schetsten we in het jubileumboekje een toekomstscenario dat duidelijk maakt hoe innovatieve ideeën tot bloei kunnen komen vanuit de bescherming en stimulans die het octrooisysteem biedt. Daarmee heeft V.O een nieuw middel voor agendasetting in handen, maar ook een bijzonder relatiegeschenk voor bestaande en nieuwe klanten.

Volmondig ja
Kan een communicatiebureau uit de voeten met een complex thema als het octrooi- en merkenrecht? Is een bedrijfsgeschiedenis interessant te maken voor een breed publiek? Heeft een jubileumpublicatie wel een bewaarfunctie? Het zijn vragen die V.O. na dit project van Leene Communicatie beantwoordt met een volmondig ja. Tijdens een feestelijke bijeenkomst ontvingen alle medewerkers een exemplaar van de jubileumuitgave, waarvoor Optima Forma de vormgeving verzorgde. Vervolgens zijn de boekjes uitgedeeld onder klanten, relaties en stakeholders. En voor iedereen is duidelijk: een jubileum is een uitgelezen communicatiekans.