Er verschijnen steeds meer duurzaamheidsrapportages en MVO-verslagen. Die trend leidt tot nogal wat kritiek. Toch is het de moeite waard om te investeren in een MVO-verslag, schrijft Lynsey Dubbeld van Leene Communicatie in een opiniestuk in tijdschrift Communicatie.
Een nodeloos ingewikkelde, tijdrovende, kostbare exercitie met een dubieuze PR-waarde. De kritiek op MVO-verslagen is niet mals. De jaarlijkse rapportages van de doelen en resultaten van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) worden – net als andere vormen van duurzaamheidscommunicatie – nogal eens weggezet als complex, tijdsintensief en riskant.
De criticasters hebben een punt. Een eenduidige, handzame richtlijn voor MVO-verslagen ontbreekt. En rapporten tjokvol juichverhalen – met obligate voorwoorden die om de hete brij heen draaien – roepen terecht vraagtekens op. Toch zijn er goede redenen om wél aan de slag te gaan met duurzaamheidsverslaglegging. Vakblad Communicatie publiceerde in september 2015 het opinieartikel waarin Leene Communicatie drie redenen beschrijft. Kort samengevat gaat het erom dat een MVO-verslag kansen biedt voor stakeholder engagement, voor een (meer) toekomstgerichte strategie, en voor een sterkere reputatie.
MVO-verslaglegging wordt (waarschijnlijk vanaf 2016) in Nederland verplicht voor grote ondernemingen met een maatschappelijk belang, zoals banken en verzekeraars. De verplichting is een gevolg van een richtlijn die de Europese Unie in oktober 2014 aannam en die zich richt op transparantie over de niet-financiële prestaties van het bedrijfsleven. Het gaat daarbij om de strategie, prestaties en risico’s op het gebied van milieu, arbeidsomstandigheden, mensenrechten, corruptie en diversiteit aan de top.
De EU-richtlijn bevat geen specifieke eisen voor de manier waarop de verslaglegging vorm krijgt. Een maatschappelijk jaarverslag, duurzaamheidsverslag of MVO-jaarverslag dat volgens de richtlijnen van de Global Reporting Initiative is opgesteld, voldoet vrijwel zeker aan de nieuwe Europese richtlijn. De rapportages over maatschappelijke kwesties en milieu-impacts kunnen ook onderdeel uitmaken van financiële verslagen (integrated reporting).
Voor iedereen die zich bekommert om toekomstbestendige groei en maatschappelijk relevante communicatie – en die liever tot de pioniers dan de achterblijvers behoort – is een wettelijke verplichting tot MVO-verslaglegging eigenlijk overbodig. Wie de goede redenen kent om met een MVO-verslag aan de slag te gaan, zal zo’n publicatie dit najaar toch al bovenaan de to-do-lijst zetten.
Download het gehele artikel ‘MVO-verslag: toch maar wel’, of lees het artikel op Communicatie Online (betaalde toegang).