Contact
Menu
Vakkennis

Trendanalyse: hype of handig?

Kijken in een glazen bol. Luchtfietserij. Filosoferen over het hier en nu. Het werk van trendanalisten roept al snel dit soort associaties op. Maar een trendanalyse kan een essentiële bijdrage leveren aan een toekomstbestendige communicatiestrategie. Lynsey Dubbeld van Leene Communicatie zet in Communicatie Magazine de feiten en kansen op een rij. 

Wat is er de afgelopen periode gebeurd, en wat betekent dat voor onze toekomst? Zo kunnen de vragen worden samengevat waarop trendanalyse een antwoord geeft. Door informatie over actuele ontwikkelingen te verzamelen en analyseren, helpen trendanalyses om tijdig in te spelen op nieuwe kansen en om snel te reageren op risico’s.

Voor organisaties en ondernemingen die toekomstgericht van buiten naar binnen willen denken, biedt trendanalyse een waardevolle toevoeging aan strategieontwikkeling en communicatiebeleid. Idealiter is trendanalyse geen eenmalige exercitie, maar een standaard onderdeel van corporate communicatie. Trendmonitoring voorziet de interne organisatie dan continu van actuele omgevingsinformatie. Aangevuld met een reguliere externe publicatie, levert trendanalyse zo een onderscheidende bijdrage aan de kennis- en autoriteitspositie.

Het beschikbare budget bepaalt doorgaans of een volwaardige, doorlopende trendanalyse kan worden gerealiseerd. De kosten voor trendanalyses kunnen oplopen tot enkele tonnen. Maar met de juiste input kan een trendanalyse ook al worden gerealiseerd voor een paar duizend euro. En dat is een bescheiden investering in een toekomstgerichte communicatiestrategie, toch?

Download het gehele artikel ‘Trendanalyse als onderdeel van de communicatiestrategie: hype of handig?

Lees het artikel op Communicatie Online (betaalde toegang).

Lees wat we verder te vertellen hebben