Contact
Menu
Dubbelinterview opdrachtgeverVakkennis

Ada Aalbrecht namens ROV Zuid-Holland in gesprek met collega Claudia Meima

Bij Leene Communicatie werken we voor tal van interessante opdrachtgevers aan zeer verschillende projecten. Van gemeenten tot ministeries en van kleine bedrijven tot grote ondernemingen: wij helpen hen bij het effectief aanpakken van maatschappelijke vraagstukken. Een van onze opdrachtgevers is het ROV Zuid-Holland. Wij helpen hen met tekst, vormgeving en advies bij de totstandkoming van de kwartaaluitgave ROV-magazine. We spraken erover met Ada Aalbrecht, projectleider bij ROV Zuid-Holland, en met collega Claudia Meima, die als communicatieadviseur en tekstschrijver bij het project betrokken is. 

Alleen al in Zuid-Holland komen iedere dag 17 mensen niet veilig aan op hun bestemming als gevolg van een verkeersongeval (VIA, 2022). In opdracht van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de provincie Zuid-Holland werkt Het Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid (ROV) Zuid-Holland eraan om verkeersdeelnemers bewust te maken van hun verantwoordelijkheid voor veiligheid in het verkeer en verkeersveilig gedrag tot norm te maken.Een van de middelen die het ROV inzet, is het digitale ROV-magazine.

Over het ROV-magazine 

Ada vertelt: “Het ROV vervult verschillende rollen op het gebied van verkeersveiligheid en gedrag. Eén daarvan is kennismanagement. Een andere is de rol van aanjager. Daar behoort ook het inspireren van partners bij en het helpen om elkaar te inspireren. Zowel voor het overbrengen van kennis als voor onze aanjaag- en inspiratiefunctie is het ROV-magazine een belangrijk middel.” Het e-magazine in deze vorm bestaat sinds 2014.

Claudia vertelt: “Het ROV zet ook andere middelen in, zoals events, de website maakeenpuntvannul.nl, campagnes in de openbare ruimte en meer. Dat is het interessante aan het ROV: wij maken het magazine, maar dat is nog maar een klein deel van wat het ROV doet. Zij communiceren met veel verschillende doelgroepen. Van bestuurders en ambtenaren tot scholieren en bewoners. Ook op de socials zijn jullie heel actief, toch Ada?” Ada: “Oh ja, zeker, die was ik bijna vergeten. Goed dat je het benoemt. We zijn actief op LinkedIn, Twitter, Facebook en Instagram.” Claudia: “En voor de doelgroep ouderen hadden jullie bijvoorbeeld weer een boekje laten drukken over veiliger fietsen.” Ada: “Ja, precies. Fietsers zijn een belangrijke focusgroep, maar we nemen het hele verkeer mee.” Claudia vult aan: “We hebben ook artikelen gewijd aan asociaal gedrag in het verkeer bijvoorbeeld, en aan wat medicijnen doen met je rijvaardigheid en alertheid.”

Leene Communicatie en ROV Zuid-Holland

Sinds 2016 werken Leene Communicatie en ROV Zuid-Holland samen aan het ROV-magazine. Ada: “Leene Communicatie ondersteunt in het maken van het magazine, maar denkt ook mee over de artikelen. Claudia verzorgt voor dit magazine altijd drie interviews en over de andere teksten doet zij een redactieslag.”

“De samenwerking verloopt heel organisch en gaat echt vanzelf.”, vervolgt Ada. “Een van ons tweeën neemt initiatief voor het redactieoverleg. Ik noem mijn ideeën en Claudia geeft hier feedback op. Claudia ziet dingen vanaf een afstand en vanuit haar expertise, dat is soms verfrissend. Ik zit er natuurlijk middenin, dus ik kijk er soms heel anders naar.”

Samenwerking sportverenigingen en MONO zakelijk

Een belangrijke vernieuwing waar ROV Zuid-Holland op dit moment mee bezig is, is de samenwerking met sportverenigingen. Maar liefst 58 procent van de Nederlanders doet wekelijks aan sport. Dit betekent dat circa 9,2 miljoen mensen elke week onderweg zijn van en naar hun sport. Ada: “We willen dat iedereen veilig op de bestemming aankomt.”

Daarnaast volgt ROV de landelijke communicatiekalender voor verkeersveiligheid. Zo startte vanaf september weer de campagne MONO: ongestoord onderweg zijn, zonder gebruik van je smartphone. Ada: “We zijn hard bezig om het MONO rijden onder de aandacht te brengen bij werkgevers. Die kunnen een enorme bijdrage leveren door binnen hun bedrijf of organisatie het MONO rijden uit te dragen. En september was ook de Maand van de Veilige Schoolomgeving.” Claudia: “Ja, dat was echt een heel groot project waar ook weer heel veel leuke content uitkwam voor het magazine.”

Ingewikkelde materie

Vanuit Leene Communicatie werkt Claudia op dit project sinds een paar maanden samen met Eline. Ze vertelt: “Dit was het eerste project in mijn baan bij Leene Communicatie dat ik zelf oppakte en er ging echt een wereld voor mij open: wat er allemaal gebeurt, welke aspecten van verkeersveiligheid er allemaal zijn en ik mocht experts interviewen. Dat vond ik allemaal heel erg leuk.”

Claudia vervolgt: “Soms is het best ingewikkelde materie en het is ook een uitdaging om elk artikel toe te spitsen op de beoogde doelgroep, zoals automobilisten of scholen. De uitdaging voor mij is dan ook dat de juiste doelgroep het juiste artikel leest. Zeker in sommige interviews met experts kan het best lastig zijn om de kern uit iemands verhaal te halen, maar dat vind ik juist leuk om te doen.”

Een moment tijdens jullie samenwerking die je niet snel vergeet?

Claudia: “Iets dat de goede samenwerking liet zien, was denk ik wel toen Ada naar ons kantoor in Gouda kwam met taart! Ada reageert lachend: “Ja, ik wilde stilstaan bij de fijne samenwerking en ik wilde dat geweldige pand van jullie natuurlijk zien. Wat een mooie werkplek hebben jullie.”

 

Tekstcreatie en redactie is een van de expertises van Leene Communicatie. Vraagt jouw project ook om communicatieadvies en/of een tekstschrijver? Neem dan gerust contact met ons op via info@leenecommunicatie.nl.

Lees wat we verder te vertellen hebben