Contact
Menu
Terug
BeeldtaalVormgeving

Bewoners beter bereiken dankzij beeldtaal

Rochdale verhuurt ruim 38 duizend woningen aan zo’n 80.000 mensen in de regio Amsterdam. In de afgelopen jaren is de woningstichting dichter bij haar inwoners gaan staan. Letterlijk met buurtteams, maar ook in haar communicatie en uitstraling. Dat leidde tot een zachtere, maar nog steeds sterk tekstgerichte huisstijl. Omdat de behoefte groeide om daar een toegankelijke beeldtaal aan toe te voegen, werd Leene Communicatie ingeschakeld. We spraken erover met Saskia Aupers, Manager Communicatie. En met collega Frank Janse, die als vormgever bij dit project betrokken is.

Saskia: “Onze woningcorporatie bestaat bijna 120 jaar. In de afgelopen jaren zijn we steeds meer teruggegaan naar onze kerntaken: zorgen voor betaalbare woningen voor mensen met lage inkomens. Omdat veel bewoners van onze sociale huurwoningen laaggeletterd zijn, willen we als woningcorporatie minder talig communiceren. We willen meer gebruikmaken van visuele ondersteuning en een toegankelijke beeldtaal ontwikkelen.”

Een passende opdracht voor Leene Communicatie, dat zich als full service communicatiebureau al jaren inzet voor mensen die niet goed kunnen lezen en schrijven. Wij helpen organisaties graag met duidelijke taal door advies, trainingen en praktische hulp van onze tekstschrijvers en vormgevers. In dit artikel lees je daar meer over.

Ontwikkelen visuele stijl

Rochdale maakte in 2020 een start met het aanpassen van de huisstijl. Saskia: “We merkten dat onze huisstijl niet meer uitstraalde wat we wilden. Deze was vrij hard en afstandelijk, terwijl we juist dichter bij de bewoners willen staan. Stap voor stap voerden we veranderingen door. Zo kwamen er rondere letters en vormen, deels andere kleuren en uiteindelijk een heel nieuw logo. Toen we op het punt kwamen dat we nadachten over iconen ter visuele ondersteuning van onze communicatie, hebben we contact gezocht met Leene Communicatie. Jullie ontwikkelden eerder al samen met ons enkele toolkits voor renovatie en planmatig onderhoud.”

Om een idee te krijgen van de visuele wensen van Rochdale, ging vormgever Frank langs bij het kantoor in Amsterdam. Frank: “Daar maakte ik kennis met Willemijn Staal, die een groot deel van de vernieuwde huisstijl en het nieuwe logo heeft ontworpen. Op basis van haar verhaal en de achterliggende gedachte, kon ik het juiste gevoel en de uitstraling naar boven halen. Vooral de woorden vriendelijkheid, toegankelijkheid en helderheid nam ik mee in mijn ontwerpen. Ik startte met een aantal iconen en ben nu bezig om die stijl door te ontwikkelen naar een stijl voor illustraties en infographics.”

Geen strakke briefing

Saskia: “We hebben een beeldtaal met verschillende elementen voor ogen, waaronder iconen, illustraties en infographics. Deze willen we gebruiken in onze papieren communicatie zoals (nieuws)brieven, folders en flyers, maar ook online. We gebruiken visualisaties ook veel als we in gesprek gaan met bewoners, over bijvoorbeeld verduurzaming of renovaties. Omdat de stijl nog in ontwikkeling is werken we niet met strakke briefings, maar zoeken we samen uit hoe het moet worden. Frank heeft bijvoorbeeld hele leuke lijntekeningen gemaakt die voortkomen uit de lijnen en huisjes in ons logo, maar we weten nog niet waar we dat kunnen toepassen. Dus parkeren we dit voor nu en halen het later weer van de plank.”

Frank: “Ik vind dat een prettige manier van werken. Het geeft mij als vormgever een bepaalde ruimte en vrijheid die er niet bij elke opdrachtgever is. We doen een paar stappen, kijken of dat werkt en sturen bij. Het scheelt dat er een basis ligt van een toegankelijke, vriendelijke huisstijl die zich nog steeds ontwikkelt.”

Saskia: “Klopt, we zoeken met elkaar uit wat werkt. Stel dat we een witte rolbanner met alleen ons logo toch wat saai vinden, dan voegen we gemakkelijk een illustratie met huisjes toe en wat kleur vanuit ons kleurenpalet. Het is allemaal niet in beton gegoten.”

Ontwerpen op een rijdende trein

Het is echt ontwerpen op een rijdende trein, geeft Frank aan. “Dat betekent dat ik tijdens het vormgeven voortdurend in mijn achterhoofd houd: past dat wat ik doe in het systeem, zit er een bepaalde constante in en blijft de eenheid in de vormgeving gewaarborgd? Tegelijkertijd is het een uitdaging om dat systematische denken ook weer los te laten zodra ik aan de slag ga met een meer vrije illustratie. Handig is dat ik daarbij kan samenwerken met mijn collega vormgevers binnen Leene Communicatie.”

Eigenlijk ontwikkelen we op acht sporen tegelijk, beaamt Saskia. “Het zou voor mij niet goed werken om dit traject heel planmatig en georganiseerd op te pakken. Natuurlijk zit je dan af en toe even met de handen in het haar, maar we bewegen de goede kant op en daar ben ik trots op. Dat wat we voor ogen hebben ligt er voor driekwart. Nu zijn we op een punt gekomen om goed naar de inhoud van onze boodschap te kijken en die boodschap visueel te vertalen.”

Organische manier van werken

In de samenwerking was dat aan beide kanten even zoeken. Saskia: “Ik moest wennen aan de bureau cultuur waarbij gewerkt wordt met een briefing en een planning voor de studio. Dat werkt voor ons niet altijd. Soms moeten zaken gewoon meteen gebeuren. Het is leren aan twee kanten. Voor mij: waar kan ik ruimte zoeken om meer tijd te nemen. En voor Leene: waar kunnen jullie sneller schakelen. Mede dankzij de versterking van jullie collega Chelsi-Jay Sontohartono – die drie dagen per week als communicatieadviseur bij ons op de werkvloer aanwezig is – gaat dat nu heel goed.”

Frank: “Doordat ik ben gaan samenwerken met een andere ontwerper, moet ik sommige dingen loslaten. Ook heb je als ontwerper soms de neiging om vooral voor de esthetiek te gaan. Maar hier is het belangrijk om steeds kritisch met elkaar te blijven kijken: wat betekent dit icoon? En halen we dat er ook uit? Deze organische manier van werken vind ik interessant. Mooi om te zien hoe we daar een goede richting in hebben gevonden.”

Beeldtaal kan groot verschil maken

Saskia: “Als woningcorporatie zijn we verplicht om onze huurders zo goed mogelijk te informeren over alles wat er speelt en loopt. We zijn ervan overtuigd dat beeldtaal en visuele ondersteuning daarbij een groot verschil kunnen maken. Denk bijvoorbeeld aan grote verduurzamings- of renovatietrajecten. Wanneer het gaat om twee grote sociale huurflats in zuidoost – bij elkaar 900 woningen – dan kun je ervan uitgaan dat taal voor 70 tot 80 procent van de bewoners een grote uitdaging is. Toch moeten deze mensen begrijpen wat we gaan doen, dat ze hun huis uit moeten, waar ze naartoe verhuizen en wat hun mogelijkheden zijn. Dat zijn ingewikkelde boodschappen waarmee we hen direct in hun leven raken. We willen daar heel zorgvuldig mee omgaan.”

Vormgeving is een van de expertises van Leene Communicatie. Vraagt jouw project ook om heldere visuals, infographics of beeldtaal? Neem dan gerust contact met ons op via info@leenecommunicatie.nl.

Lees wat we verder te vertellen hebben

Niets gevonden.