Contact
Menu
Terug
  • Dynamische en inspirerende podcastserie
  • Podium voor deskundigen en doeners
  • Activatie via social media
  • Goed bereik onder jonge bouwprofessionals

Opdrachtgever

RVO en Rijkswaterstaat namens het Transitieteam Circulaire Bouweconomie

Opdracht

inspireer bouwprofessionals met content over duurzaam en circulair werken op weg naar volledige circulariteit in 2050

Periode

april 2021 – heden

Case

Bedenken en maken van een podcast over circulair bouwen

Duurzaamheid en circulariteit in de bouw op een toegankelijke en aantrekkelijke manier onder de aandacht brengen bij met name jonge bouwprofessionals. Dat is de vraag waarmee de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) Leene Communicatie benaderde. Wij ontwikkelden een afwisselend format voor een podcastserie, die laat horen wat nu al in de bouw gedaan wordt op weg naar volledig circulair werken in 2050. Met deskundigen, reportages en prikkelende columns.

Opdracht

In het Transitieteam Circulaire Bouweconomie werken RVO en Rijkswaterstaat samen met de sector aan duurzaam en circulair bouwen. Deskundigen uit de hele sector onderzoeken en discussiëren er over wat nodig is om te zorgen dat de bouwsector in 2050 volledig circulair werkt. Om dit proces te versnellen en bouwprofessionals ervoor te interesseren is het belangrijk dat nieuwe kennis en baanbrekende initiatieven onder de aandacht worden gebracht. We stellen voor om dit te doen in de vorm van een podcast. Door koplopers en leden van het Transitieteam daarin podium te bieden, versterken we hun geluid en vergroten we bovendien het bereik.

Ewout interviewt op de bouwplaats.

Werkwijze

  • We ontwikkelen een afwisselend format met de dynamiek van een live radioprogramma. Voor een podcast van ongeveer een half uur: een mooie lengte voor veel professionals om zich bijvoorbeeld tijdens de woon-werkreis te laten bijpraten en inspireren.
  • We werken samen met RVO, Rijkswaterstaat en het Transitieteam bij het bepalen van de onderwerpen voor de podcast, deskundige sprekers en inspirerende initiatieven. Trends en ontwikkelingen zijn hierbij leidend. We doen daarbij zelf aanvullend deskresearch om op de hoogte te zijn van wat er leeft in de bouwwereld en wat de luisteraars willen en moeten weten.
  • Onze verslaggevers maken reportages op bouwplaatsen waar veel bouwmaterialen hergebruikt worden, kijken mee in een laboratorium waar wordt onderzocht of onderdelen van oude viaducten herbruikbaar zijn en lopen rond in woningen die in de fabriek gemaakt worden en verplaatsbaar zijn.
  • In de studio praten we erover met Vincent Gruis, hoogleraar housing management en voorzitter van het transitieteam, met trendwatcher en auteur Marjet Rutten en met Karlijn Mol, innovatiedeskundige en initiator van de Duurzame Weg.
  • Deskundigen – onder meer uit het Transitieteam – schuiven aan om hun visie op het onderwerp te geven en columnist Jan-Willem van de Groep geeft zijn mening in een prikkelende column.
  • Voor de activatie leveren we elke podcastaflevering op samen met een toolkit met teksten voor de website en social media, zowel voor de eigen kanalen als voor die van de leden van het Transitieteam. Bij de start brengen we de podcast ook onder de aandacht bij het platform duurzaamgebouwd.nl, dat erover publiceert.

Bijzonderheden

  • Collega’s Ewout de Bruijn en Maarten Hagg zijn de hosts van de show. Door hun jarenlange ervaring in de radiojournalistiek te koppelen aan de kennis van deskundigen van het Transitieteam weten we samen een onderscheidende en voor de doelgroep inhoudelijk relevante podcast neer te zetten.

Resultaten

  • Een podcastserie die informeert, inspireert en vermaakt
  • Toegankelijke, inhoudelijke en aantrekkelijke content
  • 12 afleveringen, duizenden downloads
  • Bereik onder een nieuwe doelgroep: jonge bouwprofessionals
  • Aandacht voor de Transitieagenda op een laagdrempelige manier

We zijn heel tevreden dat we hiermee een nieuwe doelgroep aanboren: de jonge professionals. Die konden we niet zo goed bereiken met onze middelen, de podcast vormt daar dus een goede aanvulling op.

Corine Verkleij, communicatieadviseur RVO