Beleidslab is een nieuwe manier van beleid maken. Wij maakten er in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties met veel plezier een publicatie over. Inspirerend voor beleidsmakers én voor burgers!
Onze opdrachtgever was de trotse projectleider van drie experimentele Beleidslabs. Binnen zo’n Beleidslab werken beleidsmedewerkers van het ministerie samen met inwoners en lokaal betrokkenen aan nieuw beleid. Het idee is dat de mensen voor wie het beleid bedoeld is ook écht meedenken; zij hebben immers praktijkervaring met de huidige gang van zaken.
Inspirerend presenteren
Deze nieuwe manier van beleid maken wilde onze opdrachtgever bij haar eigen management en bij beleidsmakers van andere ministeries onder de aandacht brengen. Het liefst zó dat ze even enthousiast raken over deze innovatieve werkwijze. De publicatie moest dus vooral op een inspirerende manier de geboekte resultaten over het voetlicht brengen.
Op zoek naar grenzen
Wij stelden voor een digitale publicatie te maken: eenvoudig te delen en te verspreiden én met de mogelijkheid om links en een video op te nemen. We schreven alle teksten en deden de interviews. Voor inspirerende foto’s bij de interviews schakelden we een fotograaf in en we zochten samen met de vormgever de grenzen op van de rijkshuisstijl. We wilden namelijk dat de publicatie zich in inhoud én vorm zou onderscheiden van andere rijksuitgaven.
Vernieuwing
De samenwerking – met BZK, fotograaf en vormgever – leverde een bijzonder resultaat op. Fris, origineel en inhoudelijk. Een document dat zowel qua vorm als qua tekst het innovatieve karakter van Beleidslab onderstreept. We hopen natuurlijk van harte dat de publicatie anderen aanzet tot de inzet van de nieuwe methode én tot het maken van grensverleggende communicatiemiddelen!
Nieuwsgierig? Bekijk dan hier de publicatie Beleidslab.