Bij Leene Communicatie werken we voor tal van interessante opdrachtgevers aan zeer verschillende projecten. Van gemeenten tot ministeries en van kleine bedrijven tot grote ondernemingen: wij helpen hen bij het effectief aanpakken van maatschappelijke vraagstukken. Met advies, tekst en vormgeving. Een van onze opdrachtgevers is Dura Vermeer. Wij hebben hen geholpen met de omgevingscommunicatie over de bouw van windpark Windplanblauw. We spraken erover met Evelien Brascamp, omgevingsmanager bij Windplanblauw via Dura Vermeer, en met collega Charlotte den Heijer, die samen met collega Margien Timmer als communicatieadviseur en tekstschrijver bij het project betrokken was.
Windmolenparken in Flevoland
In Flevoland wordt een nieuw windpark gebouwd: Windplanblauw. Hierbij komen er 37 nieuwe windmolens op land. Dura Vermeer verzorgde de aanleg van parkwegen die naar de windmolens leiden en de 37 fundaties van de windmolens. Het bijzondere is dat dit windpark door 150 ondernemers en bewoners uit het gebied ontwikkeld wordt.
Evelien vertelt: “Dat is dan ook meteen wat het behoorlijk complex maakt. De communicatie-uitdaging zat hem niet zozeer in het hele project verkopen, die fase hadden we al gehad, maar in de communicatie over de bouw van de windmolenfundaties op het land van de grondeigenaren. Wij hebben Leene Communicatie gevraagd om ons daarbij te ondersteunen, omdat we later in het proces ontdekten dat dit wat meer voeten in de aarde had dan we in eerste instantie dachten. We hadden echt ondersteuning nodig om dit goed, adequaat en met heel veel regelmaat te organiseren.”
Charlotte vult aan: “Er waren ook eisen vanuit jullie opdrachtgever, Windplanblauw. Zij hadden sterke wensen op het gebied van communicatie.” Evelien: “Zeker, jullie hebben ook veel contact gehad met Windplanblauw en afgestemd of de communicatie in lijn was met hoe zij het voor ogen hadden.” De communicatie richtte zich met name op omwonenden van het gebied en grondeigenaren in het project Windplanblauw.
Bondig communicatieplan
Charlotte: “We zijn gestart met een bondig communicatieplan en presenteerden onze ideeën aan Dura Vermeer. Hierin stonden een aantal acties, maar ook hoe je de basis voor de communicatiestroom op orde brengt. Een voorbeeld was de realisatie van een uitkijk- en informatiepunt, zodat recreanten vanaf de bouwcontainer zicht hebben op de werkzaamheden aan de windmolenfundaties.”
Ze vervolgt: “Verder verzorgden en bewaakten we de communicatieplanning, in nauwe afstemming met de uitvoerder en omgevingsmanager van Dura Vermeer. Ook deden we verdiepende interviews met uitvoerders, staalvlechters, heimachinisten en meer. Zo schetsten we een beeld voor de omgeving over wat er allemaal komt kijken bij de bouw van een windpark.
Een belangrijk middel in de communicatie-aanpak was de BouwApp. We zetten regelmatig ‘wist je dat-jes’, polls en regelmatige updates uit in de BouwApp over de bouw. Verschillende betrokkenen uit de omgeving zaten op deze app. Uiteindelijk waren er meer dan 700 mensen die de BouwApp hadden geïnstalleerd voor dit project. Deze content deelde Windplanblauw vervolgens weer via Facebook en de website. Verder keken we ook welke gemaakte content Dura Vermeer kon gebruiken voor hun externe communicatie.”
Communicatieplanning
Windplanblauw had als wens om belangrijke en leuke momenten te delen met de omgeving. We bespraken wekelijks met Evelien wat er de komende tijd allemaal stond te gebeuren, vervolgt Charlotte. “Wat is interessant om te communiceren, wat moéten we communiceren en wat is leuk om aanvullend nog naar buiten te brengen? Vervolgens deelden we elke maand een communicatieplanning met Windplanblauw. Het was echt een samenspel tussen Evelien, het bouwteam en Leene.”
Menselijke communicatie
Evelien: “Ik vond die verdiepende interviews heel leuk, Charlotte.” Het projectteam van Leene Communicatie nam interviews af met mensen uit het team van Dura Vermeer en onderaannemers. Evelien vervolgt: “Dat gaf meer achtergrondinformatie over wat er bij dit project allemaal komt kijken en maakt het wat menselijker.” “Anders communiceer je ook alleen maar vanuit hinder. Over welk fietspad nu weer is afgesloten, of wanneer er een omleiding is,” vult Charlotte aan.
De snelheid van een bouwproject
“Het uitdagende was vooral de snelheid van zo’n bouwproject,” legt Charlotte uit. “Wanneer je een week geleden besproken hebt met de uitvoerder dat er werkzaamheden aan een weg worden verricht en er een verkeersmaatregel wordt genomen, kan dit zomaar ineens twee dagen worden vervroegd. Zonder dat je het weet. Het vraagt dat je dicht op de uitvoering zit en op tijd navraagt of een deelproject doorgaat én wat de status is.” “Inderdaad, zelfs als je er echt bovenop zit, kan er nog wel eens iets tussendoor glippen,” vult Evelien aan.
De samenwerking op dit project tussen Dura Vermeer en Leene Communicatie duurde vanaf juli 2021 tot maart 2022. Evelien vertelt: “Onze samenwerking vond ik heel fijn. Als ik een idee had, werd daar adequaat, met nog enkele suggesties, op gereageerd. Maar nog belangrijker: het idee werd ook snel en correct uitgevoerd. Leene Communicatie dacht met ons mee en werkte heel nauwkeurig. Dat was heel prettig.”
Andersom werkte het ook heel fijn, benadrukt Charlotte. “Evelien was als omgevingsmanager altijd heel duidelijk naar ons toe. We wisten wat we aan elkaar hadden. Ik vond het een ontzettend leuk project. We werkten ook nauw samen met het bouwteam, waardoor je goed meekrijgt wat de belangen en afwegingen zijn.”
Evelien: “Onze opdrachtgever, Windplanblauw, was op het gebied van communicatie heel erg tevreden en dat was voor ons het allerbelangrijkst. Een tevreden opdrachtgever is voor ons een erg mooi resultaat.”
Omgevingscommunicatie is een van de expertises van Leene Communicatie. Vraagt jouw project ook om advies en uitvoering? Neem dan gerust contact met ons op via info@leenecommunicatie.nl.