Geslaagde free publicity tijdens reclamecampagne Nuon

Niet alleen zorgverzekeraars, maar ook energiebedrijven proberen je in december te verleiden om over te stappen. Nuon schakelde ons dit najaar in voor free publicity tijdens de najaarscampagne. De opdracht: zorg voor relevante persaandacht die bijdraagt aan hogere merkbekendheid en merkvoorkeur. Het resultaat? Ruim driehonderd berichten op radio, televisie, dagbladen en online nieuwsmedia én duizenden berichten op social media.

Onderzoek voor inhoud
Het creatieve concept van de reclamecampagne was: “Soms moet je iets uitzetten om ietNuonPRs anders aan te zetten”. Prima
marketingconcept, maar voor PR is deze boodschap minder geschikt. Zonder relevante inhoud is het niet mogelijk om zo’n boodschap de pers in te krijgen. Daarom lieten we Maurice de Hond een onderzoek uitvoeren, met vragen die thematisch zoveel mogelijk aanhaakten bij de campagne.

Zes persmomenten
De uitkomsten van het onderzoek leverden veel input op voor interessante content. Daarmee konden we maar liefst zes persmomenten realiseren. We brachten de verhalen via online video, persberichten en infographics naar de media. De PR-aanpak scoorde goed: het leverde honderden berichten op in de pers en duizenden posts en likes op social media.

Beste PR-momenten
De drie beste PR-momenten wat ons betreft:
1. Nuon-energieadviseur Rob legt live op Editie NL (RTL4) uit hoe mensen het energielabel van hun woning kunnen verbeteren én tegelijk besparen op de energierekening.
2. Dagblad Metro publiceerde een groot artikel over één van de uitkomsten van het Nuon-onderzoek. In dit stuk werd de campagneslogan prominent als streamer opgenomen. Het artikel werd online doorgeplaatst op de Metro-site, met daarbij een meegeleverde video met straatinterviews. Bonus: 1.200 Facebook-likes.
3. De COO van Nuon legt in een opiniërende bijdrage uit hoe Nuon omgaat met mensen die in de winter hun energierekening niet kunnen betalen. Dagblad Trouw ruimde voor deze visie bijna driekwart redactionele pagina in. Een prachtig voorbeeld van hoe Nuon invulling geeft aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid.