‘Content is king’, zo was jarenlang het devies bij online contentcreatie. Dat dit motto nog altijd actueel is, blijkt wel uit een aantal recente publicaties.
Video is populairder dan ooit. Online content wordt steeds vaker door niet-professionals gemaakt. En met de opmars van contentmarketing is contentcreatie net zozeer het domein geworden van marketeers en reclamemakers als van communicatie- en PR-specialisten en tekstschrijvers. Allemaal bewijzen dat tekstuele content anno 2016 ten dode is opgeschreven? Zeker niet. In tegendeel: er zijn volop signalen dat het belang van hoogwaardige contentcreatie alleen maar toeneemt.
Tekst verslaat video
Contentmarketeers verwachten anno 2016 vooral successen te boeken met video, dat van oudsher online veel wordt gedeeld. Toch zijn informatieve teksten vaak effectiever voor het behalen van contentmarketingdoelstellingen, zo blijkt uit onderzoek van SWOCC. Dat geldt ook voor online content. Video is namelijk bij uitstek een medium voor entertainment, maar is voor informatieoverdracht minder geschikt dan tekst.
Storytelling wordt mainstream
Verhalen verwerven een steeds sterkere positie in marketing en reclame, signaleert Tom Peeters van Mediaforta. Storytelling is erin geslaagd tot de kern van campagnes door te dringen: verhalende content is het fundament geworden, in plaats van een extraatje. Als onderdeel van de middelenmix is informatierijke, verhalende content volgens Peeters dan ook ‘zeer rendabel’.
Verhalen blijven belangrijk
Storytelling blijft de komende jaren zeker belangrijk, voorspelt ook trendwatcher Adjiedj Bakas. Want naarmate de dreiging in de wereld toeneemt, groeit onze behoefte aan verhalen. Dat kunnen waargebeurde, authentieke verhalen zijn over grote maatschappelijke thema’s zoals duurzaamheid en de economie. Maar er is ook een trend richting fantasieverhalen met een hoge funfactor. In oorlogstijd is er nu eenmaal behoefte aan vermaak.
Trend richting micro-content
Voor contentmarketeers met een vlotte pen zijn de vele berichten over het belang van tekstuele content natuurlijk goed nieuws. Een aandachtspunt: voor bepaalde doelgroepen kan beeld toch effectiever zijn – of het nu een foto, video, animatie of infographic is. Het beste is dus om content via diverse kanalen aan te bieden in verschillende formats, afgestemd op het mediagebruik en de informatiebehoefte van de uiteenlopende doelgroepen.
De trend richting micro-content ondersteunt zo’n multimediale aanpak. Korte items bieden een uitgelezen kans om op basis van één concept regelmatig in het vizier van verschillende doelgroepen te komen. Het is beter om tien kleine items te creëren dan één keer één groot stuk, zo stelt Steven Van Belleghem. Elk item kan namelijk een ketting van (micro-)content op gang brengen – van blogs, tweets en posts tot video’s, stills en andere visuals. Op die manier kan één verhaal uiteindelijk een omvangrijke, diverse doelgroep bereiken. En het mag duidelijk zijn dat de kwaliteit van de content daarbij essentieel is. Content is king, lang leve de koning!
Ben je overtuigd van het belang van hoogwaardige tekstcreatie en wil je zelf aan de slag met informatierijke content? Lees het blog met vijf aandachtspunten.
Lynsey Dubbeld is communicatie- en mediaspecialist bij Leene Communicatie.