Dinsdag 24 mei 2016. Leene Communicatie pakt het vliegtuig naar Berlijn. De reden? Een nominatie voor een gouden Sabre Award in de categorie beste PR-campagne van de Benelux. We hebben die verdiend met de PR voor de Bed, Bad, Brood-campagne, die we samen met de Pauluskerk ontwikkelden.
The Holmes Group, in 2000 opgericht door uitgever en CEO Paul Holmes, organiseerde ook dit jaar weer de ‘EMEA In2 Innovation Summit’ en ‘EMEA SABRE awards’. Vorig jaar nog begaf Leene zich hiervoor naar Londen, vanwege een nominatie met de Nuon Club Competitie. Dit jaar speelde alles zich af in Berlijn.
Innovation, disruption en evolution
De spannende uitreiking van de SABRE-awards vond ’s avonds plaats; voor overdag stond een serie presentaties en gesprekken gepland. Daarin stonden innovation, disruption en evolution centraal. Alles draaide om het herdefiniëren van invloed en betrokkenheid omtrent communicatie.
Communities in plaats van ‘losse’ klanten
Paul Holmes zelf beet het spits af door op het podium in gesprek te gaan met Mohamed Al Ayed (toonaangevende PR-beoefenaar uit Midden-Oosten) en Jimmy Larsson (digitaal strateeg en visionair voor Swedish Social Democratic Youth Party). Duidelijk werd hoe belangrijk het is om als bedrijf of organisatie communities te creëren in plaats van alleen consumenten te winnen.
Tips voor community building
Consumenten zijn bereikbaarder en beter hoorbaar dan ooit dankzij social media. Het is aan bedrijven om een relatie met ze te krijgen en onderhouden, om zo een gemeenschap op te bouwen. Van essentieel belang daarbij is de kernboodschap van een bedrijf. Daaromheen moet men communiceren met een boodschap die eenheid biedt. We noteerden drie handige tips:
1. Zorg dat de potentiële medestanders een reden hebben om onderdeel te worden van de gemeenschap.
2. Kies heel bewust de platforms waarvan je gebruikmaakt. Het soort platform moet passen bij zowel je doel als je doelgroep.
3. Wees transparant, laat zien wat je doet. Zo betrek je iedereen bij je bedrijf of organisatie.
Is conventional storytelling dead?
De hele dag vulde zich met boeiende gesprekken en presentaties. Tijdens een gezamenlijke lunch werden de In2 SABRE Awards uitgereikt. Later werd onder andere de vraag ‘Is conventional storytelling dead?’ gesteld. Professionals beantwoordden de vraag met: storytelling is niet vergaan, maar veranderd. We kunnen als communicatieprofessionals nog steeds verhalen vertellen, maar hebben daarover minder controle dan voorheen. Onze manier van werken verandert dus. Wij verzinnen de kern van het verhaal en zijn zogenaamde story starters. Vervolgens kan de hele wereldbevolking daarmee aan de slag door het verhaal (verder) te vertellen. Maar hoe houd je de controle over de boodschap? Daarin bestaat een uitdaging.
Bed, Bad, Brood
Nadat we alle informatie opgezogen hadden, maakten we ons op voor de SABRE-uitreiking. Nu zouden we horen of onze PR-campagne een Sabre verdient. Om de problemen te agenderen waarmee mensen zonder verblijfspapieren in Nederland te maken hebben, ontwikkelde Leene Communicatie met de Rotterdamse Pauluskerk een uitgekiende PR-strategie, en voerde deze ook uit. Dit gebeurde als onderdeel van een campagne die ontwikkeld en uitgevoerd is samen met de adviseurs van Ziel en Zaligheid, ontwerpbureau Haai, online specialist Marcel van Sprang en communicatiestrateeg Monica Botter. De aanpak resulteerde in Bed, Bad, Brood; deze term is de afgelopen jaren een begrip geworden.
Wel een zilveren Sabre
Tijdens het diner werden op feestelijke wijze de beeldjes uitgedeeld. Helaas mocht Leene niet naar het erepodium. Een teleurstelling, al was genomineerd worden al een eer op zich. Wel kregen we een zilveren Sabre (een certificate of excellence) voor ons pro-bono-werk voor de Pauluskerk. Vol inspiratie, enthousiasme en stof om over na te denken, keerden we terug naar Nederland.