Hoe haal je communicatief het maximale uit je sponsorproject? Daarover gaat de case die Leene Communicatie dit jaar instuurde voor een Sabre Award (Strategic Achievement in Branding and Reputation), een van de belangrijkste internationale PR-prijzen georganiseerd door Holmes Report. De inzending ‘Nuon Club Competitie’ is de enige Nederlandse case die genomineerd is voor een gouden onderscheiding in de categorie sponsoring.
Doelen
- De voorbereidingstijd is kort – slechts vier weken. Een praktische aanpak is dus nodig.
- De doorlooptijd van de competitie zelf is eveneens kort – in slechts zes weken vindt de volledige competitie plaats, van start tot finish. Dit beperkt het aantal communicatiekansen.
- Er is sprake van een beperkt PR-budget. We moeten daarom ook een beroep doen op anderen om maximale exposure te realiseren.
1. We maken het journalistiek relevant
We maken gebruik van feiten, cijfers en onderzoek. Daarbij spelen we in op een reëel en actueel vraagstuk, namelijk lagere inkomsten voor sportclubs enerzijds en hoge energiekosten anderzijds.
2. We maken het lokaal en persoonlijk
We laten zien dat een lagere energierekening écht mogelijk is door goede voorbeelden te tonen over échte clubs en échte vrijwilligers. We kiezen daarbij voor een aanpak op maat waarbij lokale en regionale media worden bediend met content over ‘hun regio’ en ‘hun clubs’ en we de landelijke pers via medialobby individueel benaderen met unieke verhalen.
3. We creëren betrokkenheid
We laten voortdurend lokaal de voortgang zien van de competitie. Van de ideeën die clubs bedenken en insturen tot en met de bezoekjes door promoteams. Ook helpen we de 50 genomineerde sportverenigingen om zelf free publicity te genereren in regionale en lokale pers, online en op social media.

Competitieverloop
Sabre Award
– Carry the Olympic Flame with Coca-Cola!—Coca-Cola Company with R.I.M. Porter Novelli
– Everyday Men—NIVEA MEN with Porter Novelli
– Share the Sofa—Heineken with Edelman
– Sweden’s Biggest Shootout—Svenska Spel with Jung Relations