Contact
Menu
Actueel

Lijstjes: 5 onmisbare trends voor 2017

Het is weer de tijd voor trendlijstjes. Collega Peter van Apeldoorn schreef een blog met een knipoog met wat voorspellingen…

Het is weer depalm-1701980_1920cember. Het nieuwe jaar staat voor de deur. De winter is begonnen… De eerste voorspellingen voor 2017 zijn al weer gepubliceerd. Want december en januari zijn traditioneel de maanden dat we vooruitblikken. Het is namelijk weer de tijd van het jaar. De ‘5 seo-trends voor 2017’, de ‘7 trends voor de digitale marketeer’, de ‘10 marketing-trends voor online en digital’. En ga zo maar door.

Het zal allemaal wel te maken hebben met:

  • de magie van lijstjes
  • de kracht van korte, overzichtelijke en handige blogs die goed deelbaar zijn
  • de toekomst

Wat zijn de trends als het gaat om de lijstjes voor 2017? Welke trends zullen zich voordoen? Wat verandert er ten opzichte van vorig jaar? En welke nieuwe uitdagingen kunnen we verwachten? In dit artikel deel ik graag een aantal inzichten waar je direct mee aan de slag kan!

1. Lijstjes gaan vooral over onderwerpen waar nog geen lijstje voor is
Een recente ontwikkeling is dat er over élk onderwerp wel een lijstje verschijnt. Maar in principe maakt het niet uit waar de voorspellingen over gaan, er is altijd wel een markt voor. Oude wijn in nieuwe zakken kan nog steeds prima smaken. Desondanks is het belangrijk dat je je als schrijver onderscheidt. Trendartikelen over ‘online marketing’ of ‘branded content’ zijn allang geclaimd. Wel zijn er nog volop kansen voor artikelen over minder abstracte onderwerpen zoals ‘trends in nanotechnologie, service innovatie of display advertising’. Dus dat is iets om in de gaten te houden.

2. Geen waarzeggers
Een belangrijke trend die opgemerkt wordt (en die al langer gaande is) is dat de schrijvers van de trendlijstjes zich geen voorspellers en waarzeggers noemen. Het is vooral een opsomming van ‘ontwikkelingen die er al zijn’ die je in lijstjes terug ziet komen. Het inbouwen van een zeker voorbehoud wordt steeds belangrijker. Omdat er in 2018 ook weer lijstjes gemaakt moeten worden. “Ik zeg niet dat dit precies zo gaat gebeuren, maar het zal zeker invloed hebben in 2017.”

3. Infographics
Een belangrijke trend bij lijstjes met voorspellingen is het toevoegen van een infographic. Die zien er vooral lekker uit en zijn goed deelbaar. Je ziet ze dus steeds meer bij lijstjes over trends. Is zo’n infographic lastig te realiseren (bijvoorbeeld vanwege het onderwerp) dan zie je vaak dat er een andere afbeelding bij het lijstje staat.

4. Oproep
Wat je de laatste jaren al veel zag, is dat lijstjes een pakkende conclusie bevatten. En steeds vaker zie je daarbij een oproep of aansporing. Het gebruik van zinnen als ‘daar kunnen we niet omheen’ en ‘we moeten er echt iets mee’ zal alleen maar toenemen. De lezers zélf blijken ook zeer gevoelig voor deze vorm van aansporing. Want die houden er van om verstandige dingen te roepen in de comments. Slimme thermostaten! Wearables! Cross-channel gemak is de nieuwe omnichannel-integratie!

5. Mobile first
Waar we niet omheen kunnen, is dat er iets geroepen wordt over het gebruik van mobiel. Dat gaat nog eens heel groot worden.

Natuurlijk valt er nog veel meer te zeggen over trends en voorspellingen. Maar dat doe ik in een vervolgartikel. Of niet. Welke trends mogen er volgens jou volgend jaar niet ontbreken?

Door Peter van Apeldoorn.

Lees wat we verder te vertellen hebben

// //
//