Contact
Menu
Vakkennis

Must-do’s voor MVO-communicatie in 2017

De lijstjes met trends en must-do’s vliegen ons niet alleen rond de jaarwisseling om de oren. Bijna dagelijks verschijnen nieuwe voorspellingen en aanbevelingen over communicatie anno nu. Wat moet er in 2017 dan zeker op de to-do-lijst staan als het gaat om communicatie over MVO? Twee super simpele tips.

Je hoeft geen glazen bol te hebben om te weten dat integrated reporting in 2017 tot de buzz words in MVO-communicatie behoort. Want vanaf 2018 worden de wettelijke vereisten voor transparantie over niet-financiële informatie in het jaarverslag van grote organisaties van openbaar belang (zoals beursvennootschappen, banken en verzekeraars) als gevolg van Europese wetgeving aangescherpt. Omdat het jaarverslag over kalenderjaar 2017 al aan de wettelijke eisen moet voldoen, zijn de interne voorbereidingen op integrated reporting inmiddels al in volle gang.

De verwachting is dat de transparantiewetgeving steeds meer instellingen stimuleert om stappen te zetten richting integrated reporting. De jury van de Kristalprijs, de jaarlijkse prijs voor maatschappelijke verslaglegging, uitte deze verwachting expliciet in de meest recente Transparantiebenchmark. Maar ook organisaties die niet wettelijk verplicht zijn om te voldoen aan de Europese richtlijn kunnen een duwtje in de rug krijgen om MVO-verslaglegging ter hand te nemen. Integrated reporting wordt simpelweg steeds meer de norm.

Naast de beweging richting integrated reporting zijn er ook andere ontwikkelingen die de wereld van MVO-communicatie niet onberoerd zullen laten. Zonder de toch al overvolle agenda’s van MVO-professionals te willen overladen – en de lijstjesgekte verder te willen aanwakkeren – hierbij twee communicatie-issues om in 2017 op de radar te houden.

Vergeet reclame

In het marketing- en PR-vak is het geen nieuws meer – en in 2017 zou MVO-communicatie er ook wel eens van doordrongen kunnen raken: traditionele PR is dood. Robert Philips, auteur van het boek met de prikkelende titel ‘Trust me, PR is dead’, is niet de enige die dat beweert. Contentmarketing kan al jarenlang op warme belangstelling rekenen van organisaties die op zoek zijn naar effectieve alternatieven voor de aloude reclame. In veel gevallen kunnen doelgroepen namelijk beter bereikt worden met kwalitatief hoogwaardige, informatieve content dan via platte reclameboodschappen.

Binnen hedendaagse contentmarketingstrategieën is storytelling een onmisbaar instrument. Als onderdeel van de middelenmix is informatierijke, verhalende content volgens deskundigen ‘zeer rendabel’. En misschien nog wel belangrijker: storyteling is bij uitstek geschikt om abstracte thema’s, waaronder MVO, tot leven te brengen. Robert Philips noemt Buurtzorg, Triodos Bank en Unilever als voorbeelden van organisaties die dat goed hebben begrepen.

Een rapper die de MVO-principes van een verzekeraar becommentarieert. Of het duurzaamheidsverslag van een bierbrouwer presenteert. Het gebeurde al in 2016 (bij ASR respectievelijk Heineken). En in 2017 zullen vast nog veel meer opmerkelijke communicatieactiviteiten het levenslicht zien. Zo beloven dynamische, interactieve (MVO)rapportages de norm te worden. En kunnen koplopers laten zien dat duurzaamheidsverslagen – bijvoorbeeld als je ze presenteert tijdens een sprankelend festival, zoals Tony’s Chocolonely steevast doet – geen saaie, droge kost hoeven te zijn. En wordt het niet eens tijd dat MVO-communicatie serieus werk gaat maken van bloggers, vloggers en andere influencers?

Een geruststellende gedachte voor iedereen die twijfelt over de effectiviteit (en betaalbaarheid!) van de inzet van rappers en andere influencers: geloofwaardige storytelling staat of valt met authentieke verhalen. En die kunnen net zo goed afkomstig zijn van medewerkers als van beroemdheden.

Ook inhaken op de storytelling trend? Haast je niet. Want storytelling blijft de komende jaren nog wel even belangrijk, voorspelt trendwatcher Adjiedj Bakas. Naarmate de dreiging in de wereld toeneemt, groeit onze behoefte aan verhalen. Dat kunnen waargebeurde, authentieke verhalen zijn over maatschappelijke issues zoals duurzaamheid. Maar er is ook een trend richting fantasieverhalen met een hoge funfactor. In oorlogstijd is er nu eenmaal behoefte aan vermaak. En rappers zijn toch zeker niet de enigen die vermaak brengen?

Lees wat we verder te vertellen hebben