Met Pageflow kun je op een relatief eenvoudige manier longreads maken. Peter van Apeldoorn legt uit en zet wat mogelijkheden op een rij.
Tijdens een roadtrip van California naar Minnesota schreef zangeres Stephanie Struijk (ook bekend als Stevie Ann) samen met Daniel Lohues 14 liedjes. Het verhaal van haar nieuwe album lees ik in de mooie longread ‘Ergens langs de snelweg’: een persoonlijk verhaal met beelden en video’s van hun reis ondersteund door fragmenten van songs. Gemaakt met Pageflow.
Longread? Pageflow?
Over de longread schreef ik eerder. Dat blog in het kort: een longread is een lang, lekker leesbaar verhaal, veelal ondersteund met multimedia: foto, video, audio. De Volkskrant zet het middel regelmatig in en ook op ‘De Correspondent’ vind je mooie voorbeelden. Pageflow is een tool waarmee je deze longreads kunt maken. Het is een ‘open source tool’ die weinig kennis van programmeren en vormgeving vereist.
Ontwikkeling
Een paar jaar geleden sprak iedereen over de longreads van The New York Times. Vooral ‘Snow Fall’ – met meer dan 3 miljoen lezers – zette het fenomeen op de kaart als een nieuwe vorm van verhalen vertellen: online storytelling! Tegelijkertijd waren er kritische geluiden over de (hoge) kosten om zo’n longread te maken. Met de komst van gebruikersvriendelijke en toegankelijke tools om dergelijke producties te maken is die discussie verstomd. Ook Erwin Blom (Fast Moving Targets) schreef er al over: door de democratisering van techniek en media duurt het nooit lang voordat een nieuwe techniek voor een ieder beschikbaar komt. Tools als Atavist en Pageflow zijn een mooie illustratie van die ontwikkeling.
Pageflow en Leene Communicatie
Ook voor ons als contentmakers en tekstschrijvers is de ontwikkeling van open source tools interessant. Wij zijn goed in storytelling en langere verhalen schrijven we ook graag, náást hele korte. Maar we zien ook dat voor opdrachtgevers de kosten (technische realisatie) van een longread zoals ‘Snow Fall’ een drempel zijn.
En dus experimenteren we met tools als Pageflow. Zo deden we via een longread in Pageflow verslag van de Zuid-Afrikaanse race van het Nuon Solar Team: ‘De Nuna in Zuid-Afrika, racen op de kracht van de zon’. En in opdracht van het Interprovinciaal Overleg (IPO) maakten we in het kader van de kabinetsformatie ‘Nederland energieneutraal: in de regio krijgt het gestalte’ een Pageflow over de rol die provincies kunnen en willen spelen bij de energietransitie van Nederland.
Wat kan je met Pageflow?
Het voorbeeld van IPO laat goed zien wat het voordeel van een Pageflow is: een visueel aantrekkelijk verhaal dat makkelijk deelbaar is. De ondersteuning met video en fotografie maakt het prettig leesbaar. Je kunt de kijker zelf laten bepalen wat hij wil zien of juist wil overslaan. Een uitgave waarmee je voor de dag kunt komen én die snel gerealiseerd kan worden. In minder dan twee weken kun je ‘live’ zijn met een Pageflow.
Er zitten ook nadelen aan Pageflow. Helemáál op maat lukt niet: de tool heeft z’n beperkingen. Je bent dus afhankelijk van de keuzes van de ontwikkelaar van de tool. Daar springen bedrijven weer op in door op basis van Pageflow-technieken ‘op maat’ longreads maken. De longread van Stephanie Struijk is bijvoorbeeld medeontwikkeld door Scrollytelling, een Nederlandse startup. Maar ook Pageflow ontwikkelt zich verder. Vorig jaar kondigde het bedrijf aan hoe ze zich steeds meer richting interactieve storytelling willen bewegen. Een ander vereiste is de beschikbaarheid van goede foto’s of video’s. Gelukkig bieden sites als Shutterstock en iStock uitkomst als je zelf geen uitgebreide beeldbank hebt.
Tot slot
Voor Leene Communicatie bieden tools als Pageflow weer nieuwe manieren om ouderwets goed geschreven verhalen te vertellen. Onze toegevoegde waarde zit enerzijds in het neerzetten van een goede storyline en het schrijven van pakkende teksten en anderzijds in het snel kunnen verzorgen van zo’n totale productie.
Meer weten over de mogelijkheden van Pageflow? Bel of mail me.
Door Peter van Apeldoorn.